11 en 12 december, Mazatln, Sinaloa, Mexico.

Tegen de middag arriveren we in Mazatln. De campings zien er aardig vol uit. We rijden er n op aan de beach. Allemaal zand. Vanwege een orkaan vorige maand, moet alles nog gerepareerd en daarom zijn er hier nog zo veel lege plaatsen. We proberen op een plaatsje te gaan staan. De motorhome zit meteen vast in het zand. Na moeilijk draaien op naar de volgende. Daar staat alles hutje mutje. Alleen bij de muur aan de straat is nog plaats. Dat vinden we ook niks. We rijden helemaal terug naar de uiterste noordgrens buiten de bebouwing en drukte. Daar is ook een campground. Niet aan de beach zijde maar aan de andere kant van de weg. Plaats genoeg hier. We staan in een kokosnoten boomgaard. Het strand aan de overkant, bovendien op de camping een zoutwaterbad. We staan prima naar ons zin. Na aansluiten, in de badpakken en naar het strand. De golven zijn erg wild en hoog. Het water lekker van temperatuur. Zonnebaden, spelen in het zand en springen in de golven. Heerlijk! Zwemmen doen we daarna in de pool. Vroeg naar bed allemaal. Van zo'n middagje zon word je duf.

Vandaag een werkdag. Grote schoonmaak in de motorhome. Alle matrassen en slaapzakken gaan naar buiten. Daarna naar de stad op zoek naar een laundry. Tegen extra betaling wordt de was compleet voor ons verzorgd, ondertussen doen wij de boodschappen. Als we om 2 uur terug zijn draait de was nog. Het is zo heet! Mateo huilt steeds. Paco begint ook al en ik zie het ook niet meer zitten! Daarom gaat de laatste was (van 5 machines, zoveel hadden we) nat mee terug. De rest krijgen we keurig opgevouwen mee. Eenmaal terug op de campground is de stemming meteen weer ok. Mateo slaapt gelukkig. Paco en ik gaan even lekker zwemmen. Daar knappen we van op. Bij onze terugkeer is Mateo wakker. Met zijn allen een poosje lekker naar het strand. De boys hebben allebei een schop en emmertje in de vorm van een stokpaardje gehad, die moeten uitgeprobeerd. Het is bewolkt geworden en ook al laat. We blijven niet te lang. Weer diner bij kaarslicht.

Mazatln Boulevard is zeer toeristisch en druk. We besluiten morgen nog een relaxed dagje te hebben en te blijven. Dan kunnen we met een bus of golfkartaxietje naar het drukke gebied of naar de stad.

Dinsdag 13 december Mazatln, Sinaloa, Mexico.

Vanmorgen is het weer werken geblazen voor Leen. Een band loopt langzaam leeg. Met apparatuur van de buurman kan hij de boel oppompen en checken. Ik ga met de kinderen naar de beach, zodat hij rustig kan werken. Paco, Mateo en ik zitten heerlijk in het zonnetje te spelen met de emmertjes plus schopjes. We bakken koekjes, graven, zitten onder het zand en rennen daarna de golven in. Mateo vindt dat niet leuk, maar af en toe moet hij toch even schoongespoeld. De temperatuur van het water is heerlijk! Na de beach zwemmen we nog even in het zwembad. Dat vindt ook Mateo leuk! Tijdens zijn middagdutje gaan Paco en ik wassen. Bij een langskomende groenteman kopen we fruit en groente.

We nemen een bus naar de stad. Centjes wisselen en daarmee de eerste souvenirs gekocht. Van leer gevlochten sandaaltjes voor Paco. Van een vrouwtje op straat kopen we felgekleurde pompon vogel/diertjes voor in de kerstboom. Verder slenteren we en eten wat. Het smaakt, omdat we honger hebben, maar is verder niet denderend. Broodjes, bier en koek kopen en dan nemen we een 'priv taxi' terug. Per open golfkarretje worden we naar de campground gebracht. Daar verwisselt Leen de band, met een weer bij iemand anders geleende sleutel, zodat we die morgen hopelijk vlot kunnen laten maken.

Woensdag 14 december, Mazatln, Sinaloa, Mexico.

Allemaal vroeg uit bed. Ik heb buikkrampen en diarree. Verder niemand nog last gelukkig. Half 9 vertrekken we op zoek naar een tyrecenter. Best een eindje weg, toch vlug gevonden. Snelle prima service. Daarna doen we in de supermarkt uitgebreid boodschappen. Terug op de camping slaapt Mateo. Later naar de beach voor een paar uurtjes. We zijn het enge witte kleurtje alweer kwijt. Vooral bij Paco en Mateo vliegt de bruine tint er weer aan. Er komt een meneer langs, beladen met schoenen en hoeden. Leen koopt beide. Precies wat hij zocht. Een poosje later. Nog een meneer, deze met blouses, strandjurkjes en geweven jasjes. Net niet mijn kleur of Leen zijn maat. Pech voor deze man. Wel gezellig met hem gepraat (Americanos rico, rico, Mexicanos pobre, pobre!). Na de beach zwemmen we in de pool het zand eraf en dan is de dag alweer bijna om. In ieder geval het zonnetje onder. Zodra de kinderen slapen houden wij grote schoonmaak, zodat we morgen vertrekklaar zijn om naar Tepic te rijden.

15 december, Tepic, Nayarit, Mexico.

Een flinke route te rijden vandaag. Het laatste stuk door de bergen. Om 2 uur staan we op Campamento Cora. Dat is de Mexicaanse KOA en dus dubbel zo duur als normaal in Mexico. De motorhome wordt door ons uitgebreid gewassen en schoongespoten. Dat kan er wel af bij zo'n dure prijs, vinden wij. Onderweg hebben we al veel campers zien rijden met Yucatan stickers. Die staan inmiddels ook allemaal op de campground. Een karavaan van 24 voertuigen. Een volledig begeleide tour van 2 maanden door Mexico. Een monteur en een gids reizen mee. Onder het rijden is voortdurend onderling contact met CB's. Alle risico n avontuur worden zo wel uitgebannen.

Tegen de schemer maken we een wandelingetje over de campground. Achteraan staan Duitsers met een zelfbouwcamper. We maken een praatje met hen. Daarna lopen we verder naar de playground. Bij het picknickhuisje zit een groep Mexicanen te feesten. Als we hen groeten, worden we er gastvrij bij genood. Er moet geproefd van grote stukken vlees (Leen), van tortillas en tortillas tostadas met frigolespuree (bonenprut). De wijn en tequila slaan we vriendelijk af. We houden het bij een colaatje. Het is heel leuk en gezellig. Wij leren over Mexicaanse muziek. De Cumbia is ook hier populair. Zij bevragen ons over Hollandse koeien en kaas. Paco is meteen aan het spelen met een Mexicaans jongetje. Nadat we getoost hebben (Salute!) vertrekken we onder uitgebreide dankbetuigingen. Dadelijk komen de Duitsers nog op visite.

Vrijdag 16 december Guadelajara, Jalisco, Mexico.

Om 8 uur weer al op pad. We rijden een bergachtig traject met flinke toppen. De weg is  beter dan gisteren. Na de afslag naar Puerto Vallarta is het niet druk meer. Gelukkig is het ook minder warm. Een scenic route door mooie natuur en ook nog een paar sightseeing points. Als eerste stoppen we bij de Ixtlan Archeological Ruins. Het is een kleine site, nog niet toeristisch ontwikkeld. Paco en ik nemen een kijkje. Verdere informatie ontbreekt, toch interessant om te zien.

Tequila is het dorp waar de beroemde drank vandaan komt. Hier houden we weer halt. Tequila wordt gemaakt van de juice uit het hart van de agave cactus. Het hart wordt gekookt en de juice wordt uit die pulp getrokken. Dan wordt het gefermenteerd, gedistilleerd en in flessen gedaan. Overal rond het dorpje liggen agavevelden. De flessen tequila laten we staan. In een souvenirwinkeltje kopen we wel een caballito van onyx. Op de stateline Nayarit - Jalisco verandert de tijd, een uur vooruit deze keer. Desondanks staan we om half drie op de stadscamping. Er zijn aardig veel bomen en bloemen. Ook een zwembad. We duiken er meteen in. In de avond wordt het vrij koel. We zitten hier op 1650 m hoogte.

Zaterdag 17 december Guadelajara, Jalisco, Mexico.

Vanmorgen in een stampvolle bus (10 pesos per adulto) al centro. 'T is nog een flink eind. 15 20 km, schatten we. Vlakbij het trailerpark kunnen we opstappen. De mensen zijn erg vriendelijk. Een oude mevrouw houdt Paco vast, een ander pakt de wandelwagen. Guadelajara is een mooie, echt Zuid Amerikaanse stad. Verschillende groene parkachtige pleinen met fonteinen, zitbanken en standbeelden. We gaan het gouvernementsgebouw binnen waar we van Jos Clemente Oroxo een fantastische, maar afschrikwekkende muur- schildering zien. Het is tussen 1936 en 1939 vervaardigd en stelt het wereldgebeuren van die tijd voor. Deze man zag de 2e wereldoorlog aankomen! Daarna lopen we over diverse plazas naar het toerist info bureau. Onderweg uitgebreide ontbijt/lunch in een Mexicaanse Denny. De 3 meiden bij de info zijn ontzettend behulpzaam. Ze proberen hardnekkig Engels te spreken en zijn daardoor vrijwel niet te volgen. Wel heel aardig dus... We krijgen er wat foldertjes voor ons plakboek. We lopen verder door de winkelstraten. Hier is het druk met mensen die kerstinkopen doen. De straatmuzikanten zijn leuk. Zo bereiken we het archeologisch museum. Zeer interessante archeologie, etnologie en volkskunst. Verder is er nog Europese en moderne schilderkunst te bewonderen. Wij zijn inmiddels al aardig moe. Buiten op het plein bekijken we de levensgrote kerststal en eten er een ijsje op een bankje in de zon. De bus terug is nog voller dan vanmorgen. We moeten staan en aan de lussen hangen. Bijkomen in het zwembad. Daarna spelen we shuffleboard en is er nog tijd om brood te halen op het marktje vlakbij.