Zondag 27 november 1983, Organ Pipe Cactus National Monument, Arizona (vlakbij de grens met Mexico).

We vertrekken rustig. In Ajo, een stadje in Spaans koloniale stijl, is een open kopermijn in werking. Deze keer bereiken we de look out zonder problemen. Van bovenaf kijken we de 'pit' in. Aangekomen bij het National Monument doen we het Visitorcenter met slides, diarama's enz. Daarna een Nature Trail van een mijl.

De campground ligt tussen reusachtige cactussen. Het doet ons aan Curaçao denken. De temperatuur is aangenaam zolang je je sweater aanhoudt. Leen klimt nog maar eens een keer het dak op om te proberen het lek te stoppen. Voorlopig is er geen regen te verwachten, dus de proef op de som kan niet genomen worden. We eten vroeg om voordat het helemaal donker is nog een wandelingetje rond de campground te maken. Het avond ranger programma laten we schieten, want voor zevenen slapen de kinderen al.

Maandag 28 november 1983, Tucson Mountain Park, Arizona.

In alle vroegte doen we een trail van anderhalve mijl door de desert. Vreemd hoor! Lopen tussen de cactussen met jassen, dassen en mutsen. Het is maar 5ºC.

Daarna vertrek. Onderweg bezoeken we de Kitt Peak National Observatory. Dat ligt hoog. Klimmen tot 7000 voet. Vanuit de cactussen komen we in de sneeuw(resten). Het is helder zonnig weer, daardoor doet het geheel futuristisch aan. De witte vormen van de reusachtige telescopen steken fel af tegen de hardblauwe hemel. We schuiven meteen de filmzaal in. Daarna wandelen we langs en in de telescopen. Zeer interessant.

Tegen 5en bereiken we het Mountain Park. Er is hier van alles te doen: Old Tuscon Town, Desert Museum, en nog wat verderop Saguaro National Park. Wij rijden direct naar de campground. Weer gezellig tussen de cacti.

Dinsdag 29 november 1983, Tuscon Mountain Park, Arizona.

Een dag van boodschappen doen en zaken regelen. Eerst naar American Express voor onze 3 wekelijkse geldopname. Daarna zoeken we een garage. Morgenochtend om 9 uur kunnen we terecht bij de Dodge Truck. We laden de koelkast flink vol bij Safeway. Eerder ontdekken we Montgomery Ward. Een groot warenhuis. We doen er sinterklaas/kerst inkopen voor de kinderen. Een smurf driewieler/skelter voor Paco en een smurf loopkar voor Mateo. Op de terugweg rijden we langs Old Tucson, een 1850 stadje, dat vaak figureert in films, o.a. the High Chapparel. Er omheen is weer van alles te doen. Wij vinden de toegangsprijs, $ 7 voor ons en $ 4,50 voor Paco, te duur. Het Desert Museum laten we voorlopig ook zitten. We rijden terug naar de camping. Daar zetten we de rijdende smurfen in elkaar. Best nog een klus. Daarna kunnen Paco en Mateo zich uitleven. De ratel aan Paco's machine verwijderen we al snel. Zonder dat is het lawaai ook oorverdovend.

Zojuist hoorden we de coyotes huilen. Ik heb gelezen, dat ze ervan genieten. De coyotes dan. Het is te beschouwen als zingen! Apart is het wel.

Woensdag 30 november + donderdag 1 december, Tuscon in Arizona, Deming New Mexico.

Gisteren de hele dag, van 8 tot 5 uur, in de garage doorgebracht. De auto heeft een grote beurt gehad en nog wat extra dingen, o.a. nieuwe remschoenen. Het is een dure garage, $ 33 per uur! Bovendien is het nog niet klaar. Bij controle bleek dat er iets met de velves (de kleppen) is, 2 koppen vertonen scheurtjes. Het is nog niet zo erg, maar gaat weer een aantal uren werk kosten. Volgende week maandag nieuwe afspraak. Sinterklaas kunnen we dan wel vergeten!

Vandaag in Tuscon eerst terug naar American Express, want we hebben extra geld nodig! Wat blijkt, omdat we een Amerikaanse American Expresscard hebben, kunnen we nu iedere week $ 1000 opnemen ipv 1 x per 3 weken. Hadden we dat maar eerder geweten! A.s. dinsdag kan het alweer! Op deze manier hoeft er geen geld uit Curaçao overgemaakt. Daarna rijden we de hele dag. We komen rond half 4 op de camping aan. Meteen wassen. Na het eten wandelen we naar de K-Mart en doen wat boodschappen.

Paco wil steeds fietsen, o.a. ook op de Rest Areas. Mateo is een tand door zijn lip gevallen. Ook al met Paco's fiets!

Vrijdag 2 december, Wilcox Arizona.

In Las Cruces halen we de post op. 8 dagen te vroeg! Slechts 2 brieven, bovendien nagestuurd vanuit Castroville. Het volgende postadres doorgegeven, dan kan wat nog komt daarheen gestuurd. Jammer!

Verder is het een petdag! Regen, rijden en rijden. Ik heb een slecht humeur, steek de anderen aan. Gelukkig duurt het niet al te lang. Inmiddels zijn we weer al een heel eind in Arizona. We zitten nog 48 mijl van Tuscon, waar we maandag terug moeten zijn.

Zaterdag 3 december, Tuscon Arizona, Terug op de Cactus campground.

Een rustig vertrek. Om half een staan we weer in 'ons' State Park op de camping. Op hetzelfde plekje en heerlijk weer. De kinderen spelen vrij en blij buiten op de fietsjes. Wij lezen uitgebreid de krant en rommelen wat. Leen gaat nog maar eens een keertje het dak op om te sealen, want de volgende winterstorm met regen wordt voorspeld voor zondag/maandag. Hoewel het sinds gisternacht tot vanmorgen regelmatig regende, hebben we het droog gehouden. Hopelijk zijn de juiste plaatsen nu geseald en kunnen we ook heftige regenbuien weerstaan. Nog een paar kleine klusjes zijn geklaard. De elektrische heater had inderdaad een verkeerd contact. Er zit nu tochtstrip tussen het fornuis tegen het rammelen en tochtstrip onder de koelkast tegen de tocht. Afwachten maar of het helpt. Een prima dag!