Zondag 13 november 1983, Anthony Chabot Area Park, Oakland, California.

Vannacht is het droog gebleven. Helaas begint het al snel weer te gieten. Dat houdt zowat de hele dag aan. We stoppen bij een kraam langs de weg en kopen druiven, noten, appels, paprika, en sinaasappels. Alles verse oogst. Volgens de verkoper blijft het nog dagen regenen. Hij wenst ons toch een heel prettige dag. In Manteca maken we dat er van. Winkelen in de  K-Mart; seal, plastic zeil om het lekkende dak af te dekken. Nieuw speelgoed voor de kinderen en warme pantoffels voor mij. Tot slot smikkelen bij de Burger King. Chickensandwich, French fries, saladbar en cola natuurlijk. Pas in de namiddag, we naderen San Francisco dan al over de freeway, wordt het droog.

In Oakland, voorstad van San Francisco, verlaten we de highway en meteen de berg op, de bossen in. Volgens Woodalls is het er erg eenzaam. Als we er eindelijk zijn, staat er gelukkig nog een motorhome. Net op tijd om het zeil voor donker over het dak te doen. Meteen begint het weer te regenen. Aan repareren valt voorlopig niet te denken. Veel te nat!

Maandag 14 november Daly City, California

Deze nacht is het gelukkig droog geweest. Het is mooi hier op de camping in het Anthony Chabot Park. We blijken in een eucalyptusbos te staan. De zon komt door, al is het wat mistig door laaghangende wolken. Verderop staan nog aardig wat meer kampeerders. De rangermevrouw komt al vroeg geld ophalen $ 6. Ze wijst ons een kortere route de berg af. Van de San Mateo brug komen we aan de andere kant van de San Francisco baai. Dan over de 3 dubbelbaans omhoog.

In Daly City moet een trailercourt zijn. De op één na dichtstbijzijnde camping (de andere is te duur) voor downtown San Francisco. Met busverbinding.

Nadat we bij de afslag even de fout ingaan, we kunnen dit snel corrigeren, komen we zonder veel problemen bij de campground. Het blijkt een mobilehomepark en motel, waarbij enkele sites voor tourers. Er is plaats. Het is 1 uur en de zon schijnt nog steeds. De middag brengen we door met wassen en opruimen. Leen doet nogmaals een poging om het dak te repareren. De weerberichten zijn nog steeds slecht. Storm en regen gaan steeds wat heen en weer over dit gebied. Het kan nog 5 dagen duren. Dat hoort bij de Californian winter.

Dinsdag 15 november Daly City, San Francisco, California.

We kunnen niet met de bus downtown. Vanwege een staking bij Greyhound is de lijn tijdelijk gestopt. Met de hulp van een vriendelijke S.Fr. busser rijden we tot BART. Zo heet de metro. Daarmee komen we downtown. We wandelen door Chinatown. Inderdaad net of je in China bent. De winkels, de opschriften, de mensen: Chinees. We zien levende vissen, krabben en kippen. Groente en fruit liggen opgestapeld. Alles wordt verhandeld. Kostelijk! Pagodes in het straatbeeld. Zelfs de straatnaambordjes hebben Chinese tekens naast de Engelse naam.

We zwerven verder naar Fishersmans Warff. Het is lekker weer. Daar bezoeken we Golden Gate National Recreation Area. Het Maritiem Museum, als altijd interessant. Vlakbij is een strandje. Er wordt gezwommen en gejogd. We lachen er wat om. Je ziet ze lopen op allerlei manieren. Als een paard, lichtvoetig, bonkend, dribbelend, enz. Mannen, vrouwen, jong en oud. Het is eigenlijk geen gezicht.

Daarna eten we sjiek bij een Chinees. Mateo vindt het eerst niet zo leuk, maar gedraagt zich later keurig, spelend met het pakje sigaretten, aansteker en sleutels. Paco geniet van het 'Chineesje' in zijn cola, een cocktailkers. Tot vermaak van andere gasten eet hij het kersje gesopt in sojasaus! Na de Chinees verkwikt en uitgerust verder. Optimistisch besluiten we te gaan lopen naar Macy's, een warenhuis downtown. Er is een computer in de reclame, die Leen graag wil zien. We lopen fout en veel te ver. Na een poos wachten willen we de bus terug nemen. We moeten er weer uit, omdat we geen muntgeld hebben. Sorry sir, no papermoney! Uit verontwaardiging en pure noodzaak lopen we de rest ook nog.

Bij Macy's koopt Leen uiteindelijk de computer. Een Casio voor $149. Alvast zijn (35) verjaardagscadeau!! Vanaf hier met BARTje terug en vervolgens in een overvolle bus tot de campground. Een drukke vermoeiende dag. Minstens 10 km gelopen. Geweldig toch van Paco! Ook van Mateo, want die zit steeds lief in de wandelwagen. Wat wij op zo'n dag teveel lopen, komt Mateo dan juist tekort. Bovendien ook nog een flinke tuk in de wandelwagen. Hij heeft dus vanavond energie over. De hele dag is het droog gebleven. Vanavond echter regen en wind. Afwachten maar voor morgen!!

Woensdag 16 november, Daly City, San Francisco, California.

Ook vannacht regen en harde wind. Dat gaat de hele dag nog zo door. We gaan weer per bus en metro naar de stad. Bezoek aan het Embarcadero Center. Een enorm complex over 5 blokken met winkels, hotels, restaurants en veel kunst. We bekijken de textielkunst. Knoopselwandkleden, één geweven, 2 hele grote touwhangsels met wol omwikkeld van Sheila Hicks. Enorme haaksels en macramé. Over 4 verdiepingen naar beneden hangend. Geweldig om te zien. Daarna doen we de Baycruise. Nog steeds in de regen. Er zijn slechts 4 andere passagiers. Het zicht is bar slecht, maar we hebben veel plezier. Verder naar Pier 39. Het regent zo hard, dat we in onze schoenen lopen te soppen.

Met de bus terug naar Embarcadero, waar we de rest van de textielkunst bekijken en dan redelijk vroeg naar de motorhome. Genoeg tijd om even te relaxen. Zoals Paco zegt: Papa zit rustig te spelen (met zijn computer)! Afhankelijk van het weer rijden we morgen verder of gaan nog een keer de stad in.

Donderdag 17 november, Morro Bay, California (a.d. Pacific Ocean).

In de stromende regen ontvluchten we San Francisco en rijden zuid zuid. Een lichtpuntje vormt het ophalen van de post in Castroville. We zijn wat aan de vroege kant, het volgende adres geven we daarom door. Tegen de avond, als we afslaan naar de kust wordt het eindelijk wat lichter. De laatste 10 km rijden we warempel droog met een scherp doorkomende zon. De stemming stijgt ook meteen ettelijke ºC., want dat regenweer en de daarmee gepaard gaande lekkage (steeds te nat om te sealen) is toch wel deprimerend.

Meteen nadat we geïnstalleerd staan maken we een wandeling langs de oceaan. De zeewind en de rollende golven verjagen de laatste muizenissen. We vinden grote schelpen en seadollars.

Een artikeltje in de San Francisco Chronicle vertelt over Haagse Brandweermannen, die het Binnenhof vol schuim gespoten hebben uit protest tegen de 3% salariskorting voor ambtenaren. Dit soort nieuws dringt blijkbaar door tot de VS!

Vrijdag 18 november 1983, Morro Bay.

Vannacht is het droog gebleven. Het wordt een zonnige winderige frisse zeedag. De ochtend vult zich met grote opruiming. We luchten de klamme spullen en werken de vuile was weg. Leen gaat het dak op. De in San Francisco opgebrachte seal heeft niet gewerkt. Het was te vochtig, denken we. De boel na schoonmaken weer aanbrengen en dan maar hopen dat het deze keer houdt. Daarna naar het strand voor een fikse wandeling. Er zijn grote witte schuimende aanrollende golven. Een leuk spelletje is om daarvoor net op tijd weg te rennen. Tot we ineens te laat zijn. Paco verliest zijn zak schelpjes en wil die halen; hij wordt het water in gesleurd. Om hem te pakken zijn we allebei goed nat. Paco is nat van top tot teen, want hij lag voorover. Dat is even paniek! Gelukkig is de camping vlakbij en kan hij snel droge kleding aan. Leen was aan het filmen en stond daardoor met Mateo op zijn rug wat verder weg. Nadat we opgedroogd zijn en geluncht hebben, gaan we, warme kleren aan, nogmaals. We blijven deze keer veilig op het zand.

Zaterdag 19 november, El Capitan State Beach, California.

Nog een ochtendwasje in de laundry en dan kunnen we vertrekken. Zuid over de 101. Wat een mooie weg. Langs de kust en door het binnenland. Op een rest area kunnen we alle State Beaches met faciliteiten op een kaart overzien. We kiezen voor El Capitan. Vrij dichtbij. Rond 1 uur zijn we er al. Het is een prachtig State Park $ 6. We staan in het bos met uitzicht over zee. Het weer is zalig, ondanks een fris windje. Paco en

Mateo spelen lekker in het groene gras.

Tegen donker gaan we naar beneden het strand op. We zoeken hout voor het vuur en wandelen langs het water. We spotten meeuwen en pelikanen. De walvissen passeren deze periode voor hun jaarlijkse trek, maar die zien we niet. Later blijkt dat we in de olie gezeten hebben. Dat is smerig! Bij donker maken we vuur en poffen er aardappelen in en roosteren worstjes. Wijntje, biertje. Volle maan. Kindertjes spelen rond ons. Heel gezellig. Daarna vroeg naar bed. Ook gezellig!!