Zondag 6 november 1983, Lemon Cove, California.

De wind is gaan liggen. Even de kachel aan. Gister heeft Leen er het nieuwe onderdeeltje in geplaatst. We zetten hem uit als we gas ruiken. Gelukkig is het niet koud vandaag, lekker zelfs. Leen ververst op deze rustige 'onbewaakte' camping de olie. Dat is hard nodig. De afgedraaide olie gaat keurig in flessen.

De route van vandaag voert ons over een prachtige 'Alpen'weg langs de rivier. Het is wel opletten voor de chauffeur! Tijdens een stop rapen we reuzen kastanjes en reuzen dennenappels. De bergen voorbij komen we de eerste citrusboomgaarden tegen. Na Bakersfield zien we ontelbare jaknikkers aan het werk. Verderop nog meer citrusfruit en andeer fruit- en  notenbomen. Pistache, granaatappel, druiven en perziken. Om half 1 staan we al op de camping, een KOA. Gezellig en betaalbaar ook nog. We barbecueën uitgebreid. Ondanks een fris windje is het toch lekker om buiten te eten. Dan moet er ook weer eens uitgebreid gewassen worden. Vandaar de keuze voor KOA, want de voorzieningen zijn er altijd dik in orde. We hebben ook nog tijd om de reservebandhoes achter te 'versieren' met wasechte viltstift. In het vervolg is het achteropkomers duidelijk waar we vandaan komen! We voelen ons met de nieuwe Nevada-platen niet zo verbonden. Dat moge duidelijk zijn!

Maandag 7 november 1983, Sequoia/Kings Canyon National Parks

Het is bewolkt. In Sequoia komen we zo hoog, dat we regelmatig in de wolken rijden. Het zicht is soms ineens bijna miniem. Het park lijkt bijna verlaten. Weer zeer indrukwekkend, deze reusachtige bomen. We kunnen niet veel anders dan de hoofdweg nemen. De zijwegen zijn bijna allemaal 'closed for the season'. Er is nog meer dan genoeg te doen. Om 3 uur zijn we er pas doorheen. We staan op de campground bij Kings Canyon Visitorcenter. De Kings Canyon Road is ook al afgesloten.

Vanaf de camping maken we een Trail naar de Giant Tree. Heel leuk. Onderweg verzamelen we hout voor het vuur straks.

Bij terugkeer spreekt een vrouw ons aan. Ze blijkt Nederlandse en heeft de hoes gezien! Ze komt vanavond op de koffie met haar man. Dick en Marianne, al 5 maanden onderweg. Ze zijn van plan om 2 jaar te reizen. Hij is 58, met vervroegd pensioen. Ze zijn in Canada gestart. Hebben eerst Alaska 'gedaan' en daarna langs de kust af komen zakken. Ze hebben plenty tijd, maken weinig plannen. Geweldig!

Gezellig, zo'n avondje Hollands kletsen!

Dinsdag 8 november 1983, Yosemite National Park (Wawona)

Gelukkig is het vanmorgen weer helder en zonnig. We lopen een Trail vanaf het punt waar we gisteren omdraaiden. Heerlijk zo in het vrieszonnetje (min 0º C vannacht). We lopen dwars door (letterlijk) de reusachtige bomen.

Opgefrist terug in de auto. Bergafwaarts naar Fresno. De campground ligt op 6500 ft, De vallei beneden op 1000 ft. We zijn weer in de warmte. Hier groeien sinaasappels, druiven, noten enz. In Fresno vinden we zonder problemen de American Express. Lunch in het Fresno Citypark. Eendjes, speeltuin, picknick buiten met lekkere hapjes, sla en fruit. Vervolgens rijden we nog 80 mijl naar Yosemite. We stijgen langzaam de kou weer in. De kleine gezellige campground (4500 ft) ligt bij de South Entrance in het Park en is net als gisteren  gratis (off season). Ook net als in Sequoia, zitten hier beren. Overal komen we waarschuwingen tegen. De kinderen slapen om resp. 6 en 6.30 uur. Hard nodig. Wij gaan ook vroeg vandaag!

Woensdag 9 november 1983, Yosemite National Park (Yosemite Valley)

We rijden naar de vallei en bezoeken uitgebreid het Visitorcenter. We kopen nieuwe voorraad foto/film/slide en leveren fotofilm in. Alles kan per American Express betaald. Het is hier in het dorp nog tamelijk druk. Voornamelijk California platen. We eten pizza in het restaurant (heerlijk!). We staan al vroeg op de campground, zodat we half drie vertrekken voor de Mirrorlake Trail. We verwachten zo'n 3 mijl te lopen, maar doordat we er nog een stuk aan vastknopen, wordt het bijna 7 mijl. We zijn dan ook 2.45 uur onderweg. Toch een prima prestatie, vooral van Paco. Het is niet al te steil omhoog, wel wat onregelmatig. Daarom lopen we op de terugweg het laatste stuk over de asfaltweg ipv over het voetpad. Lake Mirror is prachtig. De rotsen en bomen weerspiegelen duidelijk, zoals de naam al aangeeft. Heel sereen. Een record hikedag!

Donderdag 10 november 1983, Yosemite National Park (Valley)

Het regent bij het wakker worden. Motregen bij vertrek. Bij Glacier Point even sneeuw. 's Middags droog en terug op de campground vanaf half zes volop regen.

We rijden veel vandaag. De afstanden tussen de bezienswaardigheden zijn eigenlijk te lang. We bezoeken Glacier Point en Mariposa Giant Sequoia.

In Glacier Point is het koud en winderig met regen die overgaat in sneeuw. Zodoende genieten we niet 100% van het prachtige uitzicht op het dal. In Mariposa lopen we 'eventjes' de Trail van 2 mijl. Lekker wandelen. De reuzenbomen, eeuwenoud, geven een apart gevoel. Terug van Glacier Point loopt er een coyote over de weg. Hij schrikt van ons en weg is ie! De berg op.

Afhankelijk van het weer blijven we morgen nog een dagje in de vallei of trekken we weer verder. De vooruitzichten zijn slecht; Regen, regen, regen.

Vrijdag 11 november 1983, Yosemite Nat. Park, (Valley)

Het heeft de hele nacht geregend. Het blijkt dat 4 weken geleden nog niet alle lekken gedicht zijn. Het drupt beduidend minder, maar toch genoeg om er emmertjes onder te zetten. We slapen er onrustig door. Vandaar dat we het lang uithouden in bed deze morgen. Later rijden we naar het dorp en Visitorcenter om boodschappen en inlichtingen. De Tioga pass is inmiddels gesloten. Glacier Point, waar we gisteren waren, is ook dicht vanwege sneeuw. Op een enkele opklaring na zijn de weerberichten super slecht. Aan de kust heeft de eerste hurricane van het seizoen gewoed. Die zijn we gelukkig misgelopen. Het is regen en orkaantijd in California. We treffen het niet! We gaan op zoek naar plastic zeil om het dak mee te bedekken. In de mountainshop hebben ze grondzeilen. Duur en niet groot genoeg. Daarom koopt Leen lijm om de airco (want daar lekt het langs) van bovenaf op te tillen en alles dicht te stoppen.

Eerst rijden we naar de laundry, die weer ergens anders is. Daar zijn we zo anderhalf uur zoet. Het is al half 2 als we terug rijden naar de Lower Pines Campground. Ons plekje is weer al bezet, zodoende hebben we nu voor de derde keer een andere site. Aan de rivier deze keer.

Leen gaat het dak op en dicht zo goed mogelijk alle kieren met krantensnippers en lijm. Nu maar hopen, dat we het verder droog houden. Het bewijs is nog niet geleverd, want het regent niet op dit moment. Daarna nog een korte wandeling om hout te verzamelen voor het dagelijkse vuur en dan begint de avondroutine al weer.

Zaterdag 12 november 1983, Yosemite Park (nog steeds in Valley)

Vannacht en vandaag weer voornamelijk nat. Het doorregenen is een stuk geminderd, maar op één plaats lekt het nog steeds wat. Heel de auto is trouwens vochtig door de condens. In de morgen is het een poosje droog. We rijden naar Bridal Fall en wandelen daar. Daarna doen we boodschappen. Leen koopt nogmaals een tube seal, met het plan bij terugkeer het dak op te gaan. Helaas het regent weer. Alles is gewoon te nat om aan repareren te denken.

Nadat Mateo geslapen heeft, nemen we de shuttlebus naar het dorp. We bezoeken er het Indian Museum met een demonstratie manden maken. In de stromende regen bekijken we het Indianen dorp, dat achter het Visitorcenter ligt. Toevallig zien we dat in het auditorium net een film over beren is begonnen. Wij naar binnen. Een prima regen activiteit. Het giet nog steeds. We laten de nog geplande wandeling maar zitten en bussen terug naar de campground. Mateo heeft sjans met 6 tienermeisjes. Er kan geen lachje af, hoe ze ook hun best doen.

In de RV klungelen we wat. Kast opruimen, verstellen, koken, lezen enz. Eerst met de generator en elektrische kachel aan, later met de gaskachel aan. Morgen gaan we weer rijden. We hopen de regen te ontvluchten. De vooruitzichten zijn nog steeds slecht. De Tioga pass is nu definitief dicht voor het seizoen. Monolake en Lake Tahoe missen we daardoor. Niets aan te doen. Alles is sneeuw daar.