Zondag 25 september 1983, Poplar Bluff, Missouri

Heel de dag gereden. 4 uur op een camping in Missouri. Tennessee uit. Een klein stukje door Illinois. Een regenachtige dag. Steeds vlakker landschap, niet zo interessant.

Maandag 26 september 1983, Jonesburg, Missouri

Stralend zomerweer. Flink doorrijden door heuvelachtig bosgebied. Dat wordt op den duur ook eentonig. De motor loopt bijna warm in de heuvels, daarbij de hitte. Extra bijvullen dus.

We hebben een overnachting gepland in het City Park van Hermann, een oud Duits emigranten stadje. Ten 1e ligt het park voorin de stad en ten 2e bij een drukke weg. We vinden het niets en rijden verder. Ik heb zegge en schrijve n vakwerkhuis gezien. We zaten waarschijnlijk op de verkeerde route.

Dit is weer een KOA camping. Leen heeft hout verzameld voor een houtvuur. Het wil niet erg branden. Mateo heeft ontzettend genoten van de zandbak in de playground. Paco ook, trouwens.

Dinsdag 27 september 1983, Lake Jacomo Campground

Een langzame start. Eerst nog de was gedaan in de laundry en wat gescharreld. Daarna een end doorrijden over de Interstate richting Kansas. We hebben weer tropische temperaturen. Half 5 bereiken we Kansas City. We gaan langs bij een Visitorcenter en verzamelen een heleboel informatie. Op aanraden van de informatrice rijden we zo'n 12 mijl terug naar het Jacomo Lake. We staan op Jackson Countrypark. Centraal water innemen en seweldump. Bij de RV is alleen elektriciteit. Kosten $ 3 per nacht. Zo goedkoop hebben we nog niet eerder gestaan. We besluiten 2 nachten te blijven en morgen wat dingetjes te bekijken in de omgeving. Het campinkje is aardig bezet. Veel langharige 'belegen' hippies met kinderen. Een paar in een oude schoolbus. 's Avonds maken we een houtvuur in de barbecue. Deze keer lukt het prima.

Woensdag 28 september 1983, Lake Jacomo, Kansas City, Missouri

In de ochtend bezoeken we Missouri Town 1855. Een met originele gebouwen en inrichting herbouwd pioniersdorpje. Het is er landelijk en zeer rustig. Wel wordt er druk gewerkt met moderne middelen. Zaterdag as is er een Arts en Craft Fair. Jammer genoeg kunnen wij daar niet op wachten.

We rijden verder naar Benjamins Stables. Een stadje uit het oude Westen aan de Sta F Trail. Het valt ons tegen. We zien wat vervallen rijtuigen enz. staan, een paar oude gebouwen en stallen met paarden. Later lezen we het foldertje nog eens goed door en ontdekken dat we niet ver genoeg doorgereden zijn en zodoende de hele Old West Town gemist hebben. Dom van ons!

Nu zitten we bijna bloot op de camping. Leen sprokkelt hout voor de barbecue vanavond. Mateo helpt daarbij in zijn pieternakie. Paco is ook wat aan het rondscharrelen.

Vanmorgen op weg naar het museum zagen we een schildpadje midden op de weg zitten. We zijn even gestopt en hebben het diertje een lift gegeven. Op de parkeerplaats hebben we hem weer gedropt. Behalve dat deze schildpad zijn kop kon intrekken, had hij ook een beweegbaar stuk onder. Net een ferry, die de laadklep sluit.

Dichtbij Missouri Town zagen we buffels en een eland in een omheinde ruimte.

Tegen zonsondergang wandelen Paco, Mateo en ik naar beneden naar het meer, terwijl Leen tegen de vliegen spuit. Het is een ware plaag. Onderweg naar het meer springen 2 hertjes weg. Een 'wild' dagje al met al.

Donderdag 29 september 1983, Big Lake State Park, Bigalo, Missouri

Vertrek van Lake Jacomo. We rijden naar The Plaza in Kansas City. Een winkelcentrum, waar overal op straat en zelfs in de winkels kunst te vinden is. Sinds 1922 wordt kunst aangekocht, vaak import uit Europa. Er komt nog steeds bij. We maken een 'kunstwandeling door het centrum. Heel leuk. Paco is er ook weg van. Er zijn nogal wat grappige stukken bij, zoals een kikker(fontein) die recht op het piemeltje van een bloot jongetje spuit of 4 bronzen pinguns op het trottoir. Veel fonteinen, Griekse mythologie dieren enz. Verder komen we op onze wandeling een speeltuin tegen, terrasjes, mooie gevels en veel winkels. Dure winkels met duur geklede mensen in glimmende (sport)wagens. Wij vallen een beetje uit de toon in onze afgedragen bermuda's. We laten foto's ontwikkelen, one hour service. We zien ze volautomatisch afgedrukt worden.

We winkelen in een reform supermarkt en rijden dan de stad uit. Dat is nog een heel eind, maar gaat in ieder geval een stuk gemakkelijker dan erin. Het was vanmorgen namelijk een hele toer om in the Plaza een parking te vinden voor de motorhome. Genoeg parkeerplaatsen en parkeergarages, maar allemaal te laag voor onze RV.

De camping van vandaag ligt zo'n 100 mijl boven Kansas City in het uiterste Noordwesten van de staat Missouri.

Vrijdag 30 september 1983, York, Nebraska.

Wat een melige dag! De weg lang en saai. Een beetje golvend. Graan, mas en dorre grasvelden met vee. Voor 2en staan we al op een camping, omdat Leen (het is weer vrijdag!) naar de auto wil kijken, want het lijkt of de uitlaat stuk is. Inderdaad stopt hij daar een gaatje, maar ontdekt ook een lekkende benzineleiding.

Morgen dus weer op zoek naar een garage. Deze camping ligt open en is drassig, niets te beleven. Geen wandelmogelijkheid. De stemming is niet optimaal. Ieder moet maar eens vroeg naar bed!

Zaterdag 1 oktober 1983, Grand Island, Nebraska

Meteen naar een garage. De lekkende benzinepomp is snel vervangen. Dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws: Het vreemde geluid komt door slecht of helemaal niet werkende (verbrande) kleppen. Die vervangen is een hele dag werk. Bij deze garage kunnen we daarvoor pas maandagmiddag op zijn vroegst terecht. Voor hetzelfde (dure) geld wordt het dinsdag of zelfs woensdag. Verder dan maar. Bij een truckstop proberen we het weer. De monteur kan het doen, maar moet de kleppen in het dorp halen. Aangezien het inmiddels half 12 is, zijn we net te laat. We moeten echt wachten tot maandag.

We rijden tot Grand Island en checken in bij de camping daar. Daarna met de RV naar de supermarkt, terwijl we uitkijken naar garages. We vinden 2x een Dodge zaak. Bij allebei is de werkplaats gesloten tot maandag. Er zit niets anders op dan wachten. Het wordt in ieder geval een dure grap. Vanmorgen waren we al $102 kwijt. Gelukkig is dit een leuke camping. Er is genoeg te doen in de buurt. Het wachten mag ons niet al te zwaar vallen.

Het is nu 8 uur. De kinderen slapen als rozen. De stemming is gelukkig weer goed. Ik hoop niet dat onze Winnebago te boek gaat staan als 'de miskoop van de maand'.