Zondag 11 september 2013, Fort Wilderness Resort, Walt Disneyworld, Florida.

Vandaag een rustdag. Nou ja, dwz we hebben geen speciale activiteiten. Wat opruimen in de camper. Leen maakt een lijst voor een servicebeurt. Het proefstarten gaat vrij goed. Het LPGas wordt bijgevuld. De was gedaan, gewassen en gedroogd voor 3 quarters. Verder brieven schrijven, dagboek bijwerken. Vanmorgen heeft Paco dan eindelijk op zo'n waterfietstractor gezeten met Leen. Hier zijn niet zulke golven als in Miami Beach. Ook heb ik nog gewandeld met Paco en Mateo naar de Petfarm en langs het strandje. De paarden waren er. Verder kippen en eenden. Het was weer zeer heet. Vanavond hebben we de barbecue aangehad. Dat hoort allemaal bij onze site, ook een picknicktafel.

Mateo was al om kwart voor 7 in slaap. Voor de kinderen ook goed zo'n rustig aan dagje.

Maandag 12 september 1983 Fort Wilderness Resort, Walt Disney World, Florida.

Tegen 9en zijn we al met de ferry bij the Magic Kingdom. Weer van alles te zien. We huren een polaroid meteen ontwikkel camera.

Eerst gaan we naar Fantasyland. We bezoeken allerlei activiteiten. Zien sneeuwwitje, gaan in de draaimolen met vliegende olifantjes. Varen onder water, de wereld van Jules Verne. Piraten van de Caribean. Met de kabelbaan. Leen en Paco zelfs in de Rollercoaster. Een ervaring, die niet zo goed bevalt, omdat het daarbij ook nog donker is.

We bezoeken Tom Sawyers Island. We maken een Jungle Cruise, compleet met krokodillen, kannibalen enz. Heel leuk vinden we: It's a small World. Poppen uit allerlei landen zingen en dansen hetzelfde lied. Ook Peter Pan's vlucht over nachtelijk Londen en het Nooit Niet Land zijn geweldig.

En dan om half 4 de Street Parade van alle Walt Disney figuren. Daarna nog een ouderwetse treinrit. Het fototoestel inleveren en dit keer  met een klein bootje  naar de campground. De Monorail was vandaag niet open. Weer veel indrukken. De dia's, foto's en films zullen het moeten laten zien, want het is te veel om te vertellen.

Morgen weer op pad. Hopelijk start de auto net zo goed als vanmorgen om 8.15 uur, bij de 2e poging al. Hoewel, het regent nu, dus veel vocht.....

Dinsdag 13 september 1983, Bow and Arrow Campground, Yulee, North Florida

Vanmorgen vertrek van Fort Wilderness. De auto wilde weer niet starten. Carcare gebeld. AAA Emergency komt langs, inmiddels start de auto. De man kijkt toch. Alles ziet er goed uit en pas vernieuwd. Hij raadt ons een algemene check up aan, want het kan een combinatie van factoren zijn.

We rijden eerst naar Camping World, een soort supermarkt op RV gebied. Veel snufjes, vaak duur. We kopen toch één en ander. We rijden met tussenpozen tot tegen 7en 's avonds. We hebben vandaag ook geld opgenomen bij American Express via één countercheque. Iedere 3 weken mogen we Max $1000 in Travel Cheques opnemen. Dat is ook weer opgelost. We zijn nu in Yulee, een plaatsje boven Jacksonville. 225 mijl gereden. Ruim boven het gemiddelde. We reden voornamelijk door bosachtig gebied met meren. Het regende wat. Het is beduidend koeler. We zitten met open ramen, zonder airco. Ik heb zelfs een sweater aan. In een auto-onderdelenwinkel kocht Leen allerlei spuitbussen. Hij is daar al mee in de weer geweest. Nu maar hopen dat het starten morgenochtend lukt.

Woensdag 14 september 1983,  Magnolia Spring Statespark, Savannah, Georgia

Echt eens op tijd weg. De auto start bij de 3e poging, de spuitbussen helpen kennelijk. Het is bewolkt weer. Al spoedig verlaten we Florida en rijden Georgia binnen. We maken een zijsprongetje en bezoeken Savannah. Een oude stad, van historisch belang. Helaas begint het te gieten als we het Visitercenter uitkomen.

Na 15 minuten wagen we ons door de regen. Het is een flinke wandeling, maar wel de moeite waard. Gelukkig stopt de regen. Prachtige gebouwen en tuinen, ondanks dat wij geen bloeiende azalea's zagen. Dit is een Statepark Camping in de bossen. Een bijna lege campground. Koel vanavond. Truien en broeken aan. Mateo was vandaag in een uitstekend humeur. Paco daarentegen zeurderig en huilerig. Vannacht moet hij maar eens goed doorslapen.. Allerlei soorten paddenstoelen zijn hier uit de grond komen schieten, De herfst nadert.

Donderdag 15 september 1983, Big Cove Campground, Candler, North Carolina

Weer op tijd vertrokken, dank zij de starter fluid. Een stralende koude morgen. Bij binnenkomst van South Carolina bezoeken we het Visitorcenter. We krijgen een heleboel informatie en een uitgestippelde route. Op grond daarvan besluiten we in Greenwood te stoppen, ook vanwege een duidelijk aangegeven postkantoor. Daar kunnen de dit weekend geschreven brieven weg.

Rond lunchtijd vanwege een warme motor, verplicht rust op een bosweggetje en water erbij. Er blijkt een slangetje verkeerd te zitten, vlug opgelost. In Augusta  hadden we vanmorgen een bijna botsing. Dat was even schrikken!

De route voerde ons door prachtig landschap. Mooie landhuizen, bossen, steeds heuvelachtiger tot we nu in de bergen zijn. In Greenwood misten we toch het postkantoor. We zijn in Chandler, een plaatsje vlakbij Asheville en dat is weer bijna Smokey Mountains. De camping ligt op een berg in de bossen aan een riviertje. Klein en gezellig. We kunnen weer eens wassen en wandelen een eindje met de kinderen door het bos. Over een wiebelig bruggetje spelen ze op de playground. Mateo is ook al gek op schommelen en de glijbaan. 's Morgens en 's avonds moeten de lange broeken, truien en sokken aan. Overdag is het nog lekker. Paco had een beetje verhoging en was wat opgezwollen, vooral een dikke lip. Een allergische reactie? Misschien van zijn nieuwe sweater. Hij was de hele dag wat hangerig, maar tegen de avond knapte hij op en verklaarde dat het over was.

Vrijdag 16 september 1983, Cherokee Campground, Cherokee, North Carolina

Uitgeslapen tot wel half negen! Weer een slechte start. Starter fluid nodig. We hebben een lekke band achter! Gisteren een adres gekregen van een truckrepair vlakbij de camping. We missen hem toch nog. en rijden maar door, want de volgende exit is 8 mijl verder.

We bezoeken Ghosttown in the sky, waar we toevallig langskomen. Weer een pretpark, ditmaal in wildwest stijl. Bovenop een berg. Paco en Leen gaan met de stoeltjeslift, Mateo en ik met de bergtrein. We zien een country music show, een can can show in de Silver Dollar Saloon, een wildwest gevecht met 'dodelijke' afloop in Mainstreet van Ghosttown. Verder weer allerlei kermisattracties, een rondpuffend treintje enz.

Na het bezoek zijn we doorgereden naar Cherokee, aan de rand van de Great Smokey Mountains. Het is hier zeer toeristisch. Je ziet veel Indiaanse gezichten en de ene kraft/souvenirshop na de andere. We kamperen vlakbij het centrum, toch heel rustig.

Morgen moeten we eerst naar het nabijgelegen Bryson City voor de band en evt afspraak met de garage. Vanmiddag zijn we bij het Cherokee Autopark geweest. De monteur bekeek de motor en zag op het eerste gezicht wat er aan mankeerde. Geen wonder dat de motor niet wil starten. Er ontbreekt een stuk van de automatische choke!! Helaas heeft hij het ontbrekende stuk niet op voorraad. In ieder geval weten we nu wat er aan mankeert. Mijlstand: 42.185,7

Zaterdag 17 september 1983, Adventure Trail Campground, Cherokee, N. Carolina

Al om 8 uur op pad naar Bryson City Tire Center om de band te verwisselen. 2 uur later zijn we klaar. In Fort Lauderdale was de nieuwe binnenband beschadigd bij het opleggen. Kosten nu $ 12,50. Terug naar de garage in Cherokee voor de choke. De monteur heeft geen tijd. Hij stuurt ons zo'n 2 mijl de andere kant op. De monteur daar is op vakantie. Zijn zoon neemt waar, maar heeft ook niet de automatische choke op voorraad. Ze bekijken de handchoke, die in de verpakking in de RV lag. Leen gaat het zelf doen, met gereedschap van de garage. Een uurtje werk, kosten $ 0,0.

Inmiddels is het één uur. Weer terug naar Cherokee, langs de souvenirshop. Ontzettend veel kitsch. Paco koopt er van zijn eigen centjes, een cowboyhoed, sheriffster, pistool, holster enz. Goedkoop spul, maar hij is er zielsgelukkig mee. Dan naar het Cherokee Indian Museum. Heel interessant. Helaas, kunnen we niet alles zo uitgebreid bekijken als we zouden willen, want voor de kinderen duurt het al gauw lang. Toch houden we het nog een aardig poosje vol. We bezoeken ook nog een art & craftshop van de Indian Coöperatie. Hier wel handwerk en authentieke souvenirs. Duurder, veel mooier en niet zo kitscherig. Deze campground ligt prachtig, een mijl of 5 ten zuiden van Cherokee. Een eind van de grote weg af. Het was al een avontuur om er te komen. Heel rustig is het er. 20% off season korting. Full hook up voor $ 8 én er is een wasserij bij.