Zondag 31 maart (1e paasdag) 2024. Fietsrondje Denekamp 30 km.

Gister was ik total loss na de fietstocht. Vandaag in de herkansing. Ook vannacht wat regen maar nu begint de zomertijd met een voorzichtig zonnetje en wat zachter aanvoelend. Dit rondje uit de infomap brengt ons over het Landgoed Singraven, langs  het Huis en de Watermolen.

In de Dinkel verschillende waterwerken.

Daarna rijden we kms langs het Omleidingskanaal tot net over de Duitse Grens. Hier is het slechts 5 km naar het mooie historische centrum van Nordhorn. Ik baal  want 10 km extra bij de route gaat me ook vandaag niet lukken.

Zo tikken we de knooppunten keurig af tot in Denekamp, terwijl Leen richting Aldi fietst om een pizza (makkelijk)  te halen, rond ik de route af, waarbij ik warempel vlakbij het gezellige centrum, vol gezellige terrasjes uitkom.

Weer buiten het dorp haalt Leen mij in. Kunnen we in Beuningen toch nog een terrasje lekker in de zon, pakken. Weer wat energie voor t laatste stukje, maar ook vandaag kom ik niet fit aan. Afijn, toch lekker zo. Later prepareert Leen de camper voor vertrek. Morgen een stukje verder.

Camperplaats De Nijenhaer (Langs Boerenerven) € 18, Beuningen.

Maandag (2e Paasdag) 1 april 2024. Van Groessen naar Wapenveld.

Gisteravond een enorme hoosbui met donder en bliksem. Nog meer nattigheid de nacht door. Ook vanmorgen regent het gestaag. Dat belooft weinig goeds voor de vertrekkende campers op het lage houtsnippergedeelte. Inderdaad volgt een druk uurtje voor boer Theo, die de een na de andere camper met zijn Cat naar het asfalt moet trekken. Ook wij vertrekken. Gelukkig op eigen kracht.

We laten de meer scenic route van Almelo naar Zwolle en rijden braaf de snelwegroute van Tomesita: Hengelo voorbij Deventer tot Apeldoorn. Daar Noord. De laatste kms binnendoor van Heerde langs het Apeldoorns Kanaal tot Wapenveld. Net buiten de bebouwde kom rijden we het erf op van onze nieuwe CP in het (vroegere) stroomgebied van de IJssel. Bijna droog. Voor alle zekerheid verkennen we de boel goed. Het gras ziet er stevig genoeg uit. Weids uitzicht.  Een (vis)vijver voor de deur.  Zwanen in de verte. Een reiger vliegt laag over. Prima!

Rust na verplaatsing is ons credo vandaag. Het blijft droog, het wordt lichter. We zitten allebei te suffen. Kom op in de benen! Al is t maar tot boven aan de dijk, waar we af en toe een fietser zien passeren. Brr! Best fris! 12 ° slechts en wind.

Het klompenpad vinden we niet, maar ook te nat en bovendien vogelbroedtijd! Eenmaal boven op de dijk; nee dit is nog niet de IJsseldijk, zien we dat we een fietsknooppuntenrondje kunnen lopen van zo'n 6 km. Ik heb er zin in. Leen vermant zich en gaat ook.  Top! Het valt ons allebei niet mee. 2 uur later zijn we rond. Het is 7 km geworden! Trots op onszelf! We gaan aan de broodjes met de 2 verkregen Johmasalades uut Losser. En de laatste chocolade eitjes toe. Dik verdiend!

CP Scheer’s Hoeve (Langs Boerenerven) € 18, Wapenveld, Gelderland.

Dinsdag 2 april 2024. Fietsrondje tussen Veluwe en IJssel 35 km.

Vannacht heeft de temperatuur een dip gemaakt. Het is oorwarmer om  en handschoenen aan. We plannen een uitgezette tocht uit een Veluweboekje en beginnen vanwege de wind met het bosrijke Veluwe gedeelte.

Dat neemt een flink aantal kms in beslag. Ook vandaag weer geen horeca te bekennen. We zijn er al op voorbereid, dus de thoffiestop op een bankje naast het fietspad.

Op deze manier het dorp Heerde gerond, wijken we, voordat we aan het rivierenlandschap beginnen, af van de route om midden in t dorp Heerde terecht te komen. Het is 1 uur.

We hebben er inmiddels 25 frisse  kms opzitten en we rammelen.

Snackbar Wilma biedt een uitgebreide keuze aan eenvoudige schotels, zoals ze het zelf noemt. De allesbehalve kleine porties smaken uitstekend. Teveel om op te kunnen.

Opgewarmd en voldaan komen we buiten. Verdorie, het regent wat. Toch de weidsheid in. Nog meer druppels. Niet fijn. Halverwege bij de overstroomdijk korten we de route weer in. Niet tot het pontje Olst-Wijhe. Geen IJssel deze reis. Zo freewheelen we, wind in de rug, lekker over de dijk tot we de campers al zien staan.

Gauw opruimen, kachel aan en reserveren voor morgen en t weekend. Helaas, we houden er niet van, maar zo gaat het tegenwoordig, wanneer je verzekerd wilt zijn van een plek.

CP s' Scheershoeve, Wapenveld, gemeente Heerde.

Woensdag 3 april 2024. Van Wapenveld naar Nijkerkerveen.

Nat, nat, nat! We verplaatsen ons van het noordoostelijke puntje van de Veluwe naar het zuidwestelijke.

Ook de CP oogt grijs en nat. 1 plaats bezet. Op  de andere 3 staat een reserveringspilonnetje. Het is 11 uur. We kunnen nog kiezen. Later lezen we dat je hier eigenlijk pas na 1 uur moet aankomen. Deze CP is geen Langs Boerenerven. Een combi van paardenstallen, zorgboerderij en Camperplaatsen. Alles gaat heel onpersoonlijk. Melden per app en vooruit betalen. Het staat ons tegen. We merken steeds meer dat reserveren noodzakelijk is, wil je een plekje hebben, daarbij hier  dus ook, de dagen vastleggen, vooruit betalen en pas na de middag aankomen.

Leen moet meteen aan de bak. De verwarming weigert. Waarschijnlijk de printplaat kapot en een dure grap. Is ons een paar jaar geleden ook gebeurd.

Na de lunch is de regen een poosje mot. We wandelen een dikke kilometer door nieuwbouw naar de dorpssuper.

Toch even een frisse neus. Duimen, dat het morgen droger is.

CP Stal Hiensch € 18,50 all-in, Nijkerkerveen, Gelderland.

Donderdag 4 april 2024. Onstuimig fietsrondje Nijkerk 18 km.

De hele nacht en ochtend regent het pijpenstelen, terwijl de wind zich ook stevig laat voelen. Ons Libby staat regelmatig op de bandjes te schudden. Ik draag er nog aan bij door ijverig (maar niet springen) mee te doen aan Nederland in beweging. Verder amuseren we ons ook prima binnen.

Rond 12 uur wordt het droog en zien we de zon zelfs regelmatig. Al op de vorige CP heb ik uit het Veluwe fietsboekje een tocht rond Nijkerk en Putten gefotografeerd. Gelukkig maar, want hier doen ze niet aan toeristische info.

Rekening houdend met de stevige wind korten we ‘m in. Zo belanden we over soms nogal zompige route in Nijkerk.

Bij de Jumbo kopen we de dagelijkse boodschapjes. Het is best veel. Leen rijdt met een tas op de bagagedrager en de hengsels om het zadel geslagen, bovendien lijkt de wind nog meer aangewakkerd. Niet prettig zo het rondje af te maken. We zoeken een kortere knooppuntenlijn terug. Het is welletjes voor vandaag.

CP Stal Hiensch, Nijkerkerveen.

Vrijdag 5 april 2024. Van Nijkerkerveen naar IJsselstein.

Opstaan met een zonnetje. Een rustig begin van de dag. Het duurt niet lang, alweer trekt een regenstrook over het land. Tegen 12en een natte sani en weg.  Het is superdruk rond Utrecht.  Na een dik half uur rijden we de volgende, gereserveerde en vooruitbetaalde, CP op. Een topplek aan de Hollandsche IJssel!

Hier blijven we 2 nachten. Morgen het familiefeestje in het gelijknamige restaurant. We zitten dus al dicht bij t vuur.

Voorlopig gaan we nergens heen. Het regent regelmatig en het waait onstuimig. Het uitzicht is er op vooruitgegaan. We staan met de neus tegen de steiger van de jachthaven. Bootjes worden te water  gelaten. Over de fietsbrug zwoegt af en toe een stoere wielrenner tegen de wind in. Koud is het niet, zo’n 16°. Voor morgen wordt zelfs een hete dag 25° verwacht. Op dit moment moeilijk te geloven en veel te heftig  natuurlijk om lang stand te houden.

Tegen 3en klaart het in snel tempo op. Blauwe lucht én witte wolkjes. Leen fietst voor de dagelijkse boodschappen naar IJsselstein.

Ik begin aan een knooppuntenwandeling, die door onduidelijke bebording, 2x nr 11 in dezelfde regio, een stuk langer dan gedacht uitpakt.

Het loopt al tegen zessen bij terugkeer. Door het open landschap heb ik  8 plus km weggewandeld.  Het 1e stuk recht tegen de harde wind in buffelend.

Voldaan kunnen we samen genieten van een prachtige rustige avond, waarbij we er echt van kunnen profiteren, dat het langer licht is, nu de zomertijd is ingegaan.

CP Jachthaven Marnemoende € 26, IJsselstein, Utrecht.

Zaterdag 6 april 2024. Familiefeestje.

Om 12 uur worden we verwacht in het restaurant Marnemoende. Een ontspannen ochtend, waarbij we het ene bootje na het andere te water zien gaan. Het is lekker weer, maar nog steeds winderig.

Tegen 12en valt schoonzus binnen. Samen lopen we naar het restaurant, waar we de rest van de familie en vriendenkring ontmoeten. We brengen er een lange middag door met veel bijpraten en heerlijk eten.

CP Marnemoende € 26, IJsselstein, Utrecht.