Zondag 10 april 2022. Van Sta Coloma de Queralt naar Benicarló 180 km

Een prima rustige doorreisstop. De C14 dwars door de Cisterciënzer driehoek is zeer afwisselend. Kloosters en kerken, daarnaast wijn en cavagebied met zijn modernista bodegas.

Boven het gebergte en de stad Montblanc hangt een grijs wolkendek.

We duiken erin. De bergen door regent het. Flink ook soms. Dit hadden we niet meegekregen van de Meteo.

Inmiddels rijden we rond Reus en verder over de kustAP7 richting Valencia. Tijd voor thoffie.  Nog steeds nat.

Dat blijft het. De Ebrodelta over.

Amandel en sinaasappelbomen. De afslag naar Vinaròs.

Benicarló voorbij tot de afslag sud. Over een rommelig landwegje bereiken we de CP.

We waren hier eerder. Een supersnelle installatie. De receptie is gesloten ivm Palmpasen. De guarda rijdt ons voor. Plek zat om te kiezen. Elektriciteit wordt aangesloten, morgenochtend aanmelden en betalen.

We staan. Het regent nog steeds. 13°. Kacheltje aan. Lunchen, relaxen.

Tegen 2en is het droog. Over het landweggetje met meerdere camperparken/campings en daartussen velden met groenten (artisjokken, rode kool, prei en sla), ook een iriskwekerij. Weldra horen we het geruis van de golven. Achter appartementencomplexen bereiken we in een kwartiertje de boulevard.

Die is inmiddels behoorlijk opgepimpt. Het is al enige jaren geleden, dat we hier waren. De 1e keer nog met de caravan op Camping Eden en later met Ons Libby  op La Volta.

Heerlijk. Bovenop het duin.  Rollende golven, kapotslaand op het strand. Dit is het echte uitwaaien. Dat misten we in Palamós. We zijn niet de enigen. Hier geen siësta, maar een internationale middagpaseo. Zo stappen we vanzelf een uurtje weg. 16°. Droog en bewolkt. Later komt zelfs de zon een poosje door.

CP La Volta, Stop & Go € 10 + € 4 electra, Benicarló, Castellón.

Maandag 11 april 2022. Fietsrondje naar de weekmarkt in Peníscola en meer, 15 km.

De zon schijnt fel. Rond 10en is het al 16°. Over de boulevard naar Peníscola.  Tegenwoordig geen officiële fietsroute meer, maar wanneer het niet te druk is toch goed te doen.

We komen vanzelf op de markt, vlakbij zee en onder de kasteelberg terecht. Het is best een uitgebreide markt met heel veel kledinggraaikramen voor een paar Euro, maar ook kramen met wat duurdere en dus betere kwaliteit kleding. Ik twijfel bij een wijde lange tricot broek, maar pas toch deze keer. Ook Leen kan het er niet vinden vandaag.  Uiteindelijk schaf ik alleen een nieuw horlogebandje aan. Bij de groente en fruit is het zo ontstellend dringen, dat we ook die overslaan.  Op de markt klinkt het ondertussen alsof we in Antwerpen lopen.  Schijnbaar verblijft er een regiment Vlamingen op Paasvakantie.

Terwijl Leen aan de voet van de berg op me wacht probeer ik omhoog te fietsen. Ik wil graag het beeld van Papa Luna, de enige paus die niet in Rome, maar hier verbleef, even over zijn glimmende voet aaien en de botanische tuin bij het kasteel bezoeken. Ik geraak er echter niet. Verkeerd  begonnen, loop ik vast in de steile eenrichtingsstraatjes en tegen trappetjes aan. Volgende keer beter.

Samen kopen we uitgebreid in bij de Mercadona. Met volle tassen keren we terug.

Terwijl Leen de middag aktief  doorbrengt met sani klussen en nog door Benicarló fietst voor een paar restboodschappen kan ik rokjesbloot, maar beschut door mijn poncho een paar uurtjes zonnekloppen. Het is een heerlijke dag, 18° wanneer de zon schijnt. Frisser door de wind en regelmatig wat sluierbewolking.

CP La Volta Stop en Go, Benicarló, Castellón.

Dinsdag 12 april 2022. Fietsrondje Benicarló - Calíg 33 km.

Vannacht voor t eerst doorgeslapen zonder plotselinge kriebelhoestbui. Hiermee verklaar ik mezelf genezen van t virus, wat het ook was. Het is 14° en bewolkt. We gaan op memorylane. Hier achter tegen de heuvelkam woonden jarenlang (Curaçaose) vrienden heel idyllisch tussen sinaasappelboomgaarden en met zicht op zee. Helaas, Kees werd ongeneeslijk ziek. Els woont nu in Nederland en het huisje is verkocht. Direct achter de CP fietsen we tussen groentevelden weg.

Minder leuk is, dat we daarna een km of wat op drukke verkeersweg moeten. Pas nadat we de snelweg en de 340 zijn overgestoken, komen we op rustiger route.

We stijgen gestaag. Vlakbij Calíg herkennen we steeds meer. De camping, die de Franse achterburen indertijd voorzichtig opgestart hebben is ondertussen een volwaardige 3sterren geworden.

Om de steenbrekerij heen oogt het asfaltweggetje nog net zo krakkemikkig. Ook het toegangsweggetje tussen de sinaasappelvelden naar hun casita is nog net zo lastig te berijden. Je moet het weten  om het te vinden.

Er is niemand. Het oogt niet echt veranderd. De tuin misschien wat minder gevarieerd en het zwembad groen uitgeslagen. We lopen er respectvol rond en nemen op verzoek van Els een boel foto's.

Daarna het dorp in. Er is een kleine weekmarkt. Hier lijkt de bevolking meer multiculti geworden. Ook doet het wat meer toeristisch aan. We kunnen de kerk in. We branden een kaarsje  ‘for old times sake' en herinneren ons.

Via de grotere route sjezen we omlaag en zo Benicarló in. Mooi stadje.

Over het fietspad terug. Op een paar spetters na is het droog gebleven. Toch bereiken we ietwat verkleumd ‘Ons Libby’ weer.

Een poosje het kacheltje aan brengt ons weer helemaal op temperatuur. Morgen wordt het echt een regendag en daarna weer mooi. Na overleg besluiten we de rest van de Semana Santa hier te blijven. We staan goed. Ook qua wandelen en fietsen.  Op de CP en overal wordt het iedere dag drukker. Dat zal vanaf donderdag zeker het geval zijn. Zoals Bertold Brecht al zei: we staan even stil en dat is een hele vooruitgang 😉.

CP La Volta Stop&Go, Benicarló.

Woensdag 13 april 2022, wandeling Peñíscola 14 km.

Volgens alle weersvoorspellingen wordt het een zeer natte dag. Een dagje binnen zullen we ons ook wel vermaken. Het miezert wat, maar het valt eigenlijk best mee. Toch vindt Leen het niks om naar de weekmarkt in Benicarló te fietsen. Hij stelt een wandeling richting Peñíscola voor. Ok. We gaan een ‘boulevardje pakken’ zoals de Vlissingers dat noemen.

Met een kwartiertje zijn we er. Lekker uitwaaiend, stappen we door. Nu kom ik er achter, dat Leen mij Papa Luna wil laten groeten. Ik ben helemaal voor.

Het spetteren wordt regen. Dat is minder.

Even plenst het. Op een druk punt, vlak voor de oude stad duiken we een overdekt terras op. 2 cola cao, om op te warmen, por favor. Je krijgt dan een glas warme melk, een zakje met gesuikerd cacaopoeder en een lepeltje om door te roeren. Een beetje een kinderdrankje hier, maar wél lekker.

Het wordt niet meer droog. We gaan gewoon verder en klimmen de oude stad in.

Onderaan het kasteel bij de kerk zit dan Papa Luna het geheel te overzien. Zijn voet aaien lukt niet, maar de hand met zegelring (die moet je eigenlijk kussen) wel.

Zigzag door de nauwe straatjes dalen we weer af.

Beneden had ik een Spaans aandoend restaurantje gezien met Menu del Dia. We worden met alle egards ontvangen, voorzien van de (dure) menukaart. Pas op verzoek krijgen we de dagmenukaart. Onze bestelling geplaatst blijkt dat er ineens héél toevallig allemaal niet te zijn. Nou hier trappen we niet in Señor van Stoffelen! We vertrekken en eten terug aan het drukke plein een simpele maar uitstekende hap bij het terrascafeetje.

Aldus gelaafd, het blijft maar regenen, buffelen we tegen de wind in de laatste 5 km tot La Volta.

Ons Libby ontvangt ons droog en weldra lekker warm. Wij pellen alle natte kleren af. Na een superhete langdurige campingdouche kijken we voldaan terug op ons 5 uur durende ‘boulevardje pakken’ tijdens een regendag.

CP La Volta, Benicarló, Castellón.

(Witte) donderdag 14 april 2022. Fietsrondje Vinaròs 30 km.

Het is niet te geloven, maar het is vannacht toch droog geworden. Voorzichtig komt de zon door. Leen heeft ontdekt dat Vinarós op 10 km een Decathlon supersportstore heeft. Voor vertrek kon ik in Antwerpen niet slagen. Wie weet hier wel. Het fietspad brengt ons tot in Benicarló aan zee.

Hier mogen we wel over de boulevard tot aan de haven.

Daar kunnen we over rustige route buitenom de stad verder.

Er volgt een stuk over landweg vlak aan zee. De groentevelden lopen tot aan het water. Totaal niet toeristisch. Onverwacht genieten.

Ook in Vinaròs aangekomen kunnen we tranquilo fietsen.

Opeens hoor ik getrommel. Op een pleintje begint een voorstelling met jongeren.

Leen is doorgefietst en stuit bij de haven op een religieuze praalwagen.

Wij gaan op zoek naar de kerk in het centrum. Daar staan meerdere praalwagens. Het is er niet druk. Terwijl wij ongehinderd er tussen lopen, komen nog meer praalwagens aan.

Ze parkeren naast elkaar voor de kerk. Ondertussen wordt het terrein afgezet met hekken. Er komt ook meer publiek. Het lijkt erop, dat de wagens klaargezet worden voor de processie vanavond.

Op de terugweg fietsen we langs het grote Centre Commercial. De Decathlon is open. Hier vind ik wél nieuwe wandelschoenen, speciale wandelzolen, een wandeltopje en voor allebei een regenponcho met mouwen. Goed geslaagd dus. De Aldi ernaast krijgt ook een bezoekje.

Dezelfde weg terug stoppen we bij een totaal niet toeristisch keienstrandje voor een picknicklunch. Ondertussen is het heerlijk weer geworden. De jasjes kunnen uit.

Hoe dichter bij Benicarló hoe drukker het weer wordt. Op de CP is het, hoewel nog niet overvol, ook een stuk lawaaieriger. Levendig is leuk, maar voor mij begint het genoeg te voelen hier. We zijn er nog niet helemaal uit. Toch staan de fietsen weer achterop. We kunnen weg morgen of toch nog een dagje blijven.

CP La Volta Stop & Go € 14, plus € 2 vanwege het Semana Santa weekend. Benicarló, Castellón.

(Goede) vrijdag 15 april 2022. Van Benicarló naar Onda 110 km.

Gisteravond al betaald staat de elektraman om 8 uur al voor om ons te ontkoppelen. Zo rijden we vroeg. In plaats van de snelweg zuid doen we een ommetje door El Maestrat. Een prachtig gebied. Ik heb er een gidsje van, maar niet bij. Ooit gekocht in het ook al zo bijzondere  rotsstadje Vilafamés, west van Benicàssim.

Het binnenland in langs Calíg. Mooi golvend tussen de sinaasappel, olijven en amandelbomen.

Cervera del Maestrat met zijn burcht ligt prachtig tegen de heuvel aan.

San Mateu, Conjunto Monumental bezochten we jaren geleden met Els en Kees.

La Salzadella ligt 5 km verder en heeft een CPtje. Toch een volgende keer eens doen. Gunstig om te fietsen naar Sant Mateu en naar een Ermita.

Nu rijden we verder langs nog meer mooie dorpjes in deze bijzondere streek.

Zo komen we vanzelf op de dubbelbaans CV 10 ruim Castellón voorbij.

De CV20 naar Onda wordt omgeven door allerlei soorten ceramicabedrijven. Van tegels tot baden en toiletpotten. Niet echt een mooi aanzicht.

Ook de stad zelf oogt bij het doorrijden niet meteen aantrekkelijk.

Op de CP hebben vertrekkers (o.a. camper vrienden Everdien en Thole) ons verschillende plaatsen om uit te kiezen gelaten.

11 uur. We staan en kijken het gedoe bij de sani aan. Wat een drukte daar van komende en gaande campers.

We horen steeds getrommel. Het blijkt vlakbij op een omheind terrein. Eten, drinken en kindersporten.

Even verder is het infocentrum voor de Serra d'Espadà. Leen haalt er een stadsplan.  We mogen binnen, ik zelfs zonder mondkapje (vergeten). Er is toch niemand anders. Een expositie over natuur en historie, met o.a. veel fossielen.

In het historisch centrum ontvouwt Onda zijn charme, die het zeker ook heeft.

Boven bij het kasteel kunnen we genieten van het uitzicht, maar hier geen toegang zonder mondkapje.

Via een iets andere route terug. Toch 4,5 km weggetippeld. De maidenwalk voor mijn nieuwe wandelschoenen. Het loopt eigenlijk al prima. Geen blaren en géén kale hielen in mijn sokken, wat ik bij de vorige had.

Het is behoorlijk heet én zonnig vandaag. 22°. Gelukkig valt het met de CCvermelding: geen campinggedrag nogal mee. Iedereen zit lekker buiten in zijn stoeltje. Bovendien hebben wij ook nog een plaats met picknicktafel.

CP Onda € 0, Onda, Communitat de Valencia.

Zaterdag 16 april 2022. Museumbezoek en meer. 10 km.

Ook gisteravond was het weer druk op de CP met komende en gaande saniërs, alle plaatsen, ook de overloop, ondertussen bezet. De bedden zijn verschoond en meteen ontdaan van de dikke dekbedden. Zo slapen we niet alleen rustig, maar ook aangenaam koel/ warm. Het is maar hoe je het bekijkt. Ruim na 10en gaan we op stap.

Het wordt een geweldige wandeling. Het Museo de Ceramica is ons 1e doel. Meteen flink klimmen. We zijn net een kwartiertje te vroeg (pas om 11 uur open).

In plaats van te wachten besluiten we door te lopen naar het Museo de Ciensias Naturales El Carmen. In ieder geval een mooi gebouw, heeft Leen gegoogled. Hij vindt ook een voetpaadje erheen. Schitterend!

Het natuurmuseum is een verrassing. € 3.50 jubilados toegang. Het ticket geeft  ook korting in het sciencemuseum van Valencia. Supervriendelijke ontvangst.

De collectie. Alles wat leeft, geleefd heeft beter gezegd, per soort in een vitrine. Dus bv  alle geitachtigen, fazanten etc. of ze nu uit Afrika, Zuid Amerika, Iberica of waar dan ook vandaan, gezelligjes samen achter 1 raam. Mooi gedaan en machtig interessant.

Na het bezoek kijken we nog even in de belendende kloosterkerk van de Paters Karmelieten.

We nemen een avontuurlijk voetpad naar beneden en buitenom, tot we daarna flink klimmend het keramiekmuseum weer bereiken.

Ook hier worden we supervriendelijk ontvangen en kunnen totaal alleen de ook hier interessante expo bekijken. De geschiedenis, technische ontwikkeling en ontwerpen door de eeuwen heen van het keramiekambacht.

Inmiddels loopt het tegen de 30°. We hebben nog 1 missie. Gister hebben we de kerk gemist. Op naar het centrum!

Hoogste tijd voor een terrasje. Een gezellige boel op het plein. Een jongeren fanfare speelt. Het doet niet bepaald meer denken aan Het Lijden en de Semana Santa, maar wel aan Opstanding en Het Leven vieren. Het klinkt als een dweilband tijdens het schaatsen in Heerenveen.   Opzwepende muziek, terwijl de meelopende jonge mensen er vrolijke dansjes bij doen en tussendoor a capella zingen.

Dat alles terwijl Leen geniet van een Americano (met chocolademagdaleentje) en ik een cola light. Deze komt met ijs en citroen plus een bak chips erbij. Dat alles blijkt de lieve som van € 3.10 te kosten.

Aldus weer helemaal bij de pinken lopen we de laatste paar kilometer op wolkjes. Genoeg tijd over om lui van het mooie weer te genieten en vanaf een afstandje de reuring om ons heen.