Zondag 27 maart 2022, van Songeons naar Pontlevoy 292 km.

De zomertijd doet ons wat langer op bed blijven. Leen heeft gister een knie verdraaid. Allebei hebben we nog steeds keelpijn en gemene hoestbuien voor mij erbij. Het is dus de firma steun en kreun, maar tegen 10 uur vertrekken we dan toch voor een route over zeer rustige witte wegen binnendoor naar Gisors. Het schiet niet op, maar het is prachtig.

Vanaf Magne-en-Vexin naar Mantes-la-Jolie, waar we de Seine oversteken.

Verder van Houdan naar Dreux. Het is allemaal bekend. Voor de herschikking van de Franse N en D-wegen was dit een doorgaande route buitenom Parijs op de ANWB overzichtskaart. Vaak gereden met de vouwwagen en caravan.

Vanaf Dreux naar  Chartres (de kathedraal al van verre zichtbaar) en van Châteaudun naar Blois aan de Loire. Dit schiet beter op.

Lunch voor Bonneval bij een perfect gerestaureerde molen.

In Marboué passeren we een pracht CP-tje. Het is half 3. Zullen we omdraaien en ons in het zonnetje zetten? Een aantrekkelijk idee.  Aan de andere kant rijden we op zondag vrijwel vrachtwagenloos. Liever vandaag  Blois voorbij en de Loire over. Dus trotseren we het saaie stuk van Chateaudun tot Blois.

Rond Blois leidt Tomesita ons supersnel de Loire over  en daarna onnavolgbaar een zeer landelijk doorsteekje tot de D764.

Ons doel is nu niet ver meer. Buitenom Pontlevoy  bereiken we de idyllisch gelegen CP. Superrustig en een wauw uitzicht. De kerkklok slaat 4 uur. Dik tevreden met dit plekje. De elektriciteit kunnen we zo aansluiten. Voor water moeten we in het dorp gratis tokens halen. Maar dat is voor morgen. Nu 22°. Le soleil, du vin et du fromage. Formidable!

Aire de Camping-Car € 0, Pontlevoy, Val de Loire.

Maandag 28 maart 2022. Dagje niet rijden.

Ook vannacht word ik geteisterd door de ene gemene hoestbui na de andere. Niet goed voor je fitheidsgevoel. Leen is er vrijwel vanaf, maar hij moet dan weer goed opletten, hoe hij zijn knie neerzet. We wandelen dus in een sloom tempo richting het dorp. Tegen 11en is het al zeer aangenaam. De in de 11e eeuw gestichte abdij (inmiddels flink verbouwd) waar we tegenaan kijken dient inmiddels als school. Het is de bezienswaardigheid van het typisch Franse dorp.

Behalve de boulanger is alles gesloten vandaag. Bij de aanschaf van een broodje, croissants en een pain de raisin krijgen we daar ook de token om morgen gratis water te kunnen tappen. Wat een service toch hier. Bij de sani staat een rekje, waarin foldertjes met een uitgebreide wandeling langs de bezienswaardigheden. Er moet zelfs een hunebed een eindje buiten bet dorp te vinden zijn. Wij hebben de puf er niet voor vandaag.

De middag brengen we tussen de klusjes door in een ontspannen toestand. Een heerlijk plekje hier.

Aire de Camping-Car, Pontlevoy, Centre.

Dinsdag 29 maart 2022. Van Pontlevoy naar Nieul 215 km.

Loire y Indre regio. De Cher over in Montrichard. De Loire et Indre regio stikt van de kastelen. Direct aan de straat passeren we Chateau de Montpoupon.

Landelijk verder door de Berry. Het weer is veranderd. 13°. Licht bewolkt. Een enkel zonnetje, maar ook af en toe een mild regenbuitje.

Azay-le-Ferron. Alweer een Chateau. Op de N268 door Martizay zwiept Leen het stuur naar rechts, een smal straatje in. Alweer zo’n mooi CPtje met gratis stroom en water. Wij laten het hier bij thoffie met een gister zelfgebakken appelflapje.

Bij Le Blanc doen we de kapjes op om uitgebreid Frans te Lidlen. Dan over de Creuse zicht op het historisch centrum.

In Le Dorat zigzag rond het imposante centrum.

Bijna bij ons doel voor vandaag: Bellac, een interessant hooggelegen stadje met kasteel. Niet zo best voor de knie van Leen. De CP daar ligt onder de bomen. Met dit weer  trekt ons dat niet zo.  We wijzigen het plan en rijden nog 25 km verder.

Helaas zien we vanaf de rondweg  nu amper iets van Bellac. Op de N147, route van Poitiers naar Limoges. Na de hele ochtend superrustig is dit vrachtwagenroute.

Zo'n 10 km voor Limoges, de 1e porseleinfabriek al gepasseerd, slaan we rechtsaf. Het aanzicht van Nieul belooft al wat. Kerk, kasteel, park en watervallen.

Op de CP zijn we de 1e. Even later voegen 2 campers, warempel Nederlands, zich bij ons. Een rustige CP. Jammer dat het uitzicht op het dorp verpest wordt door 4 vuilcontainers voor gescheiden afval. Een mens kan niet alles hebben!

Na de lunch pluutje mee en op verkenning. We wandelen eerst richting kerk. De deur staat open. Mooie oude stenen en prachtig glas in lood. Verderop over het spoor. Daar komen we aan een watervalletje. Dan het park in. Zo komen we langs achter bij het idyllisch gelegen kasteel. Er zwemmen grote karpers in de vijver. Net op tijd terug in de camper. Weer een buitje. Tevree met 2e keus Nieul. Een waardige vervanger voor Bellac

Aire de Camping-Car € 0, Nieul, Haute-Vienne.

Woensdag 30 maart 2022. Van Nieul naar Tournon-d'Agenais 220 km.

Vannacht weer de longen uit mijn lijf gehoest. Zo vervelend. Daardoor wel allebei vroeg op. Half 9 als 1e weg van de volle CP. Het is hier niet ver van Oradour-sur-Glane, het indrukwekkende WO2 memorialdorp, dat we al eens bezochten.

Na de Sani, waar nog eens 3 campers op de gewone parking staan, naar de Super U aan het eind van het dorp. De tank vult zich vandaag voor € 2.119 de liter.

Bekende pad. Van Limoges naar Périgueux. Een prima, niet al te drukke route. De komende dagen hebben we in heel West Europa te maken met een lagedrukgebied. Leen heeft voor vertrek de meteo geraadpleegd. Oost Spanje ziet er beter uit op de korte termijn, dan Noord en West. We veranderen van plan en houden een meer oost koers aan.

Leuk! Dwars door de Perigord. Kastelen, mooie kerkjes. Ganzen en eenden voor de foie gras. Daarbij een truffeltje, noten of tamme kastanjes.

In Le Bugue vinden we een mooie lunchplek aan de Vézère en zoeken naar nieuwe overnachtingsmogelijkheden ipv Marmande aan de Garonne. We vinden een leuke in Labastide Marnhac, iets ten zuiden van Cahors. Onbekende pad weer. We schieten lekker op tot we een onverbiddelijke déviation naar Cahors krijgen. Een 25 km zuidwest tot we weer terug  naar Cahors kunnen. Dat vinden we te gek. Nogmaals zoeken. Nu vinden we onder Fumel een CP aan de voet van een versterkt stadje. We komen dan helemaal niet meer in Cahors.

Bij nadering heeft het versterkte stadje, zoals het tegen de steile heuvel geplakt ligt, beslist de wauwfactor. De CP stelt niet veel voor. Een smalle parkeerstrook naast de best lawaaierige weg. We doen het ermee.

Dadelijk gaan we beslist de 200 traptreden omhoog de Bastide in proberen! Het is de moeite waard. We dwalen zowel buiten als binnen de muren. Een fijne wandeling.  Bewolkt en 12°, maar droog.

Aire de campingcar Tournon-d'Agenais € 0, Lot et Garonne.

Donderdag 31 maart 2022 van Tournon-d'Agenais naar Foix 195 km.

Na weer een nacht vol gebuchel, navenant op tijd weg. Mooi kronkelend en heuvelend geel tot abdij en kloosterstad Moissac.

Gelukkig al eens uitgebreid bezocht, want wij nemen de rondweg en zien er niks van. In plaats van lekker rood Michelin hobbelen wij kilometers geel van de ene rotonde naar de andere. Onderweg passeren we wel de nodige kerken en abdijen.

Rond Toulouse is het als altijd druk en hectisch.

De D820 naast de Ariege wordt allengs rustiger. Op een parking staat een snack/friterie. Het duurt een poosje, maar dan hebben we een heet en superzout frietje te pakken.

In Foix is het goed opletten, want volgens de commentaren  is het niet aan te raden in de nauwe steile straatjes verzeild te geraken. Tomesita en de camperbordjes voeren ons echter feilloos door het stadje tot de wat verstopt liggende CP.

Omdat er nog regen verwacht wordt, gaan wij al snel aan de wandel. Met behulp van de plattegrond lopen we een historisch circuit. In de zomer is het hier vast druk en gezellig. Nu stappen we stevig door. In plaats van regen schijnt voorlopig de zon. Erg lekker, maar wel achter het camperraam. 10°. Het zal er om spannen of we nachtvorst krijgen.

Aire de Camping-Car € 0 Foix, Ariege, Pyrenées

Vrijdag 1 april 2022 van Foix (Frankrijk) naar Salitja (Spanje) 235 km.

Goed geslapen. Minder hoestbuien. Vannacht een  buitje met wat natte sneeuw. Op de hellingen ligt poedersneeuw. In Tarascon-sur-Ariège vullen we de voorraden aan.

Bij Ax-les-Thermes licht een bord rood op: Sneeuwkettingen verplicht! O jee! Die hebben we niet. Voorlopig is de weg schoon. Het verandert snel.

Hoe meer we stijgen, hoe witter de wereld. De weg nat met hier en daar plaksneeuw. Opletten! Soms hebben tegemoetkomende auto's kettingen om, de meeste niet. Daarvoor ligt er ook wel erg weinig.

Daar is de tunnel de Puymorens. Er doorheen oogt het grijs en valt er lichte sneeuw. Gelukkig dalen we gestaag.

Nog voor de grens met Spanje schijnt de zon alweer en alleen op de bergen rondom ligt nog sneeuw.

Hoe zal het in Spanje gaan? Ook daar hebben we nog een pas te gaan.

De N260 naar de Collada de Toses, 1800 m hoog, is niet te breed en kronkelt omhoog de berg op. Rustig aan maar.

Bovenop de pas -2° krijg ik uit Maastricht een zorggerelateerd telefoontje wb  broer.  Rare gewaarwording, maar gelukkig dat het zo kan.

Hoe meer we dalen hoe warmer het wordt en behalve bergwind ook volop zon.

Lunch in Ribes de Freser. We zijn weer in de bewoonde wereld. Snelweg C17 en C25 via Vic tot onze bestemming voor vandaag.

De laatste 6 km binnendoor tot Salitja.

De nog vrij nieuwe CP hoort bij een melkveebedrijf, annex agrobotica (landwinkel) speeltuin, landbouwwerktuigenmuseum, plus restaurant met weekendmenus. Van alles wat dus. Bovendien niet ver van de AP7 en in de buurt van Girona. Wij melden ons aan, proeven (en kopen natuurlijk) van eigengemaakte cheesecake, betalen  en krijgen meteen een rondleiding door de winkel met eigen zuivel en vlees plus andere regionale producten, want het is wel fijn als je ook eea in de winkel aanschaft, vertelt de jongeman ons eerlijk.

Het is 12°. De zon schijnt, maar door de venijnige wind voelt het schraal aan. Na de winterse tocht vanmorgen voelt het voor ons hemels. Estato quieto!

Dat had ik gedacht! Eerst port Leen me op voor letterlijk een blokje om. Landelijk door het dorpje

Aan de andere kant zien we de aeropuerte van Girona liggen. Zo dichtbij is de stedelijke drukte.

CP Granja Mas Bes € 5 all-in, Salitja, Girona.

Zaterdag 2 april 2022.  Salitja.

We zijn hier beland, omdat we Girona (weer) willen bezoeken. De krappe stadsCP daar trekt ons niet in het weekend. Over de vrije overnachtingsparking bij het centrum gaan recent mindere verhalen over  o.a. inbraakpogingen. Die valt dus ook af. Het plan is om van hier de 15 km tot het centrum te fietsen. Helaas, helaas! Dacht ik net aan de beterende hand te zijn slaat het virus weer toe. Nog steeds hoesten. Inmiddels doet mijn hele lijf rot en voel ik me gammel. Lang op bed en de dag door hangen voor mij.

Leen daarentegen is zeer aktief. Totaal geen fervent camperpoetser, krijgt ons Libby een stevige schrobbeurt om haar te ontdoen van het laagje strooizout, wat als een witte foundation op haar huidje zit.

Het is compleet zonnig, maar aangenaam wordt het niet, door de koude noordenwind.  Naar Girona zit er ook morgen niet in, evenmin zie ik me al hoestend in het restaurant aan het zondagsmenu zitten. We maken dus nieuwe plannen voor de komende week en zien wel, wat er van uitkomt.

CP Granja Mas Bes, Salitja (Girona).