Zondag 20 maart 2022. Van Goes naar Wouw. 46 km.

De afgelopen weken waren druk. Allerlei zaken te regelen, maar ook leuke activiteiten en ontmoetingen. Onze hoop de voorjaarsreis te herbeginnen steeds sterker. En nu zitten we dan weer in ‘Ons Libby'. Het belooft deze week prachtig lenteweer te worden in Nederland. Dat komt goed uit. Dinsdag nog een oppasdagje in Etten Leur. Vanaf woensdag (afspraken) in Zeeuws Vlaanderen. Wanneer er geen onverhoedse kink (privé of wereldwijd) in de kabel komt,  reizen we zaterdag 26 maart dan toch echt  zuidwaarts.

We vertrekken uit een grijs en wat guur Zeeland. Er vallen zelfs een paar hagelkorreltjes. Onderweg wat spetters. Het is aardig vol op het camperweitje, maar er is nog een plaatsje vrij voor ons . Kacheltje aan. Af en toe laat de zon zich u alweer zien. Voor vandaag helemaal goed om bij te komen.

Toch geven we onszelf een kick onder de kont en lopen een rondje Wouw. Wauw! Dat wordt ons heel duidelijk gemaakt.

Camperplaats Het Beekdal € 11, Wouw, Noord Brabant.

Maandag 21 maart 2022. Van Wouw naar Etten-Leur. 30 km.

Na een koude nacht (-1°) starten we langzaam op. Tegen 11en fietsen we onder een inmiddels aangenaam zonnetje via knooppunten naar Bergen op Zoom. We doorkruisen het dorp Wouw richting Moerstraaten.

Voor Bergen op Zoom passeren we het Fort de Roovere.

In de buitenwijken mist een knooppunt en zijn een paar bordjes omgedraaid. Kennelijk heeft een lolbroek zich uitgeleefd.

Even een kijkje in de Markiezenhof. Daarna snel naar de Markt om ons op het terras van De Bourgondiër te settelen. Blij, dat ik zit. Het wil niet zo vandaag.

Na de heerlijke lunch is de VVV open én ze hebben het wandelboekje van de Zuiderwaterlinie-route. Start in Bergen op Zoom langs vestingsteden naar Grave bij Nijmegen. Leuke plannen voor na deze reis. Geen fut meer om nieuwe wandelschoenen te gaan uitzoeken.

We fietsen via een andere, kortere route terug (30 km).

Op de CP zitten de achterblijvers in het zonnetje. Wij maken ons klaar voor vertrek en rijden het korte stukje naar Etten-Leur.

Het wordt voor mij verder weer eens een total lossdagje. Ik lig regelmatig op bed of hang wat rond. Morgen hopelijk beter.

Jachthaven de Turfvaart € 15 (all-in), Etten-Leur, Noord Brabant.

Dinsdag 22 maart 2022, Oppasdag.

Gelukkig weer fit vandaag. Onze energieke kleinzoon geniet met ons van een zonnig camperdagje. In de avond past Leen weer op en mag ik samen met de andere oma, onze zoon en dochter de 3D scan van spruitje 2 meemaken. Zeer bijzonder. Een heel mooie dag.

CP Jachthaven de Turfvaart. Etten-Leur, Noord Brabant.

Woensdag 23 maart 2022. Van Etten-Leur naar Zaamslag 111 km, Zeeland.

Ook vandaag weer vroeg op. Om 9 uur rijden we al. Vanmiddag ga ik met mijn broer naar een sociaal eetproject in het dorp. Amper geïnstalleerd spring ik alweer op de fiets. Er staat een stamppotbuffet op het menu. Bij de planning was vast niet ingecalculeerd, dat het zulk prachtig lenteweer zou zijn. Afijn. Het smaakt ouderwets, zeker door het toetje, warme rijstepudding met donkerbruine suiker. Ik denk, dat broerlief toch de voorkeur geeft aan zijn regelmatige restaurantbezoekjes en daar is ook niks mis mee. Daarna ben ik blij, dat ik nog een poosje met de beentjes omhoog in de zon kan, want het zijn enerverende dagen.

Campererf de Feijter € 14, Zaamslag, Oost Zeeuws Vlaanderen.

Donderdag 24 en vrijdag 25 maart 2022. Zaamslag.

De dagen vliegen voorbij met wat klusjes, ontmoetingen op de fiets of bij de camper. Geen straf met dit prachtige lenteweer. Het wordt overschaduwd door het bericht van corona bij schoondochter en haar ma. Wij waren dinsdag bij hen. Tot nu toe geen klachten en negatieve zelftest gelukkig.

Campererf de Feijter,  Zaamslag, Zeeuws Vlaanderen.

Zaterdag 26 maart 2022. Van Zaamslag, Nl naar Songeons 310 km, Frankrijk.

Vroeg wakker en om 8 uur al op pad.

België in. Gent - Kortrijk zou lekker snel moeten gaan, maar helaas zijn er werken. Dat betekent een half uur zeer langzaam rijden en daarna tot de Franse grens nog niet harder dan 90 km ivm smog.

Lille door gaat dan wel weer très fluïde. Hier zijn de smogsnelheden duidelijk aangegeven.

Bij Arras verlaten we de snelweg en nemen een rustige, groene binnendoor via Doullens en Amiens.

De laatste 40 km leiden ons  over  groen gearceerde, dus landschappelijk fraaie, gele (Michelin) D-wegen tot ons doel.

Mazzelen wij even: er is nog net één plaats vrij van de 6. Een prachtig rustig CP-tje met uitzicht op groen en een voetbalveldje plus skatebaan. Eerst maar eens lunchen.

Ik heb nog steeds een  rauwe keel en kriebelhoestbuien, maar voel me verder goed. Mateo meldt, dat ook hij inmiddels voor de bijl is  gegaan. Nog een omikronslachtoffer.

Na de lunch aan de wandel. Niet Songeons in, maar over een wandelpad langs de beek heuvelend tot het volgende dorp.

Het  ‘plus belle de France’ village Gerberoy is inderdaad een pracht authentiek dorpje. We wandelen erdoorheen en genieten buiten, want het is behoorlijk toeristisch. In onze huidige onzekere (corona) toestand blijven we ver van medemensen en laten we kerk, (rozen)tuinen van een plaatselijke schilder én terrasjes aan ons voorbijgaan.

Dezelfde weg terug vinden we het met 4 km onder de voetjes weggestapt, meer dan voldoende voor deze 1e reisdag.

Aire de Campingcar € 0, Songeons, Picardie.