Zondag 6 november 2022. Maandmarkt in Moncarapacho.

Waarin een rustig dorp groot kan zijn. Voor 10en fietsen we al. Hoe dichterbij, hoe meer auto’s en scootertjes een plekje zoeken.

De markt speelt zich af tussen de Intermarché en het dorp. Dit is een grote, met alles er op en aan. Heel veel lokale/regionale levensmiddelen als groente, fruit, planten, granen en bonen, maar ook huishoudelijke en landbouwartikelen.

Natuurlijk veel van t zelfde kleding, petjes ed, alles luidkeels  aangeprezen.

Wij slenteren rustig en nog met voldoende ruimte over de markt.

We komen terug met een petje voor Leen, olijven en mandarijnen.

Een paar andere  boodschappen doen we bij de Intermarché. Daar rondom is het inmiddels een verkeersinfarct geworden. Ik word zowat van de sokken gereden door een wanhopig manoeuvrerende dame. Een geweldige brul van mij voorkomt dat.

De middag brengen we in alle rust door op de camping. Morgen hoppen we weer een eindje verder. Helemaal naar Tavira ;-!

Camping Route 66 € 12, Moncarapacho, Olhão.

Maandag 7 november 2022. Van Moncarapacho naar Tavira, Algarve. 17 km.

Ver is t niet, wel een heel andere omgeving en een heel ander soort verblijf.  Bij de ingang van de bekende CP is het een gekkenhuis met vertrekkende en arriverende campers. We moeten parkeren. Te voet een plek zoeken, één of meerdere nrs selecteren en melden. De receptie kijkt dan of de site niet gereserveerd is. Ik zie achteraan, waar wij graag staan 2 lege plaatsen. Geen probleem. We kunnen kiezen. Weldra staan we naar de zin. Over de heg een Johannesbroodboom. Lekker voor schaduw vanmiddag. Na de hhtaken kunnen we genieten. Hier waait een koeler zeewindje.

Bekenden hebben we ook al ontmoet. Wobbie en Wim kwamen we  al vaker tegen in Portugal, maar ook  hebben we samen op de coronaferry gewacht. Spannend weg uit Marokko in 2020. Letterlijk en figuurlijk in hetzelfde schuitje. Met hen kletsen we gezellig de middag uit.

Algarve Motorhome Park Tavira, Faro € 12.

Dinsdag 8 november 2022. Wassen en waden.

Er staan weer al 2 volle tassen te wachten. Gister geen zin, moet het vandaag echt gebeuren. We gaan niet in de rij voor de CP wasmachine, maar fietsen het kilometertje naar de benzinepomp net voorbij de rotonde.  Daar weten we de selfservicemachines. Inmiddels € 5 voor 8 kg. Niet alles kan er in, terwijl de volle machine draait bestellen wij een châbatanado (thee/koffie) bij het barretje, zelfs met terrasje en uitzicht op het benzinestation. Tankers en toevallige passanten bestellen hun ochtendkoffietje, maar ook al een biertje of wijntje en zowat iedereen steekt een peuk op. Half 10!  Qua gezondheidsbesef valt er hier nog veel te winnen.

Samen hangen we de lakens ed aan de lijnen op de CP. Terwijl ik verderga met het kleine spul, fietst Leen naar Lidl en overdekte markt. Hij scoort daar een groot net sinaasappelen nieuwe oogst.

Het waait zo stevig, dat na een half uurtje de 1e was weer al droog is. Tegen lunchtijd ligt alles weer in de kast.

Na de middag weer op de fiets, nu door de zoutpannen naar het vorig jaar ontdekte strandje. We zien de flamingo's wel, maar ze hebben zich een eind weg opgesteld. Een witte reiger en kleine watervogels fourageren wel dichtbij.

Het water is nog aangenaam van temperatuur. Leen steekt de geul over. Ik laat het bij pootjebaden aan de rand. Ik vind het te fris en het water al te hoog om dwars door de geul, zowat te moeten zwemmen. Toch is het lekker en prima om de grote open blaar, die na de wandeling van vorige week nauwelijks wil helen, in het zoute water te weken.

Wat een mooi plekje is het toch met het oude fort middenin de saliñas.

Terugfietsend bewonderen we de zoutbergen en de verwerking daarvan.

Er was voor vandaag regen voorspeld. Zo valt de dag alleszins mee. Droog, wind, soms zon, dan weer wat bewolkt en 19 à 20°.

Motorhomepark Algarve, Tavira.

Woensdag 9 november 2022. Fietsrondje Cabanas de Tavira, 27 km en bezoek.

Vannacht een paar zachte buitjes en ook in de ochtend regent het wat. Wij vertrekken met zware wolken, maar ook zon. Over de Ecovía heerlijk fietsen door de saliñas.

Na 5 km bereiken we Cabanas de Tavira al en staan we aan de Ria met de bootjes en de vissershokjes.

Op t gemakje over de kleine boulevard.

Aan t eind nog een laatste blik op het water. Langs het fort buitenom Cabanas weer de Ecovía, Rota da Costa Atlantica op.

We slaan linksaf na een stukje N125, het binnenland in.

Tussen fruitbomen achterom de golfbaan.

Wat zigzaggen brengt ons tot bij mijn geliefde Ermide. Onderweg begint het te regenen. De regenjassen moeten aan.

Bij de Ermide Nossa Senhora da Saúde is het weer droog. Nog nooit binnen kunnen kijken. Ook nu de deur afgesloten, maar wat is het toch een mooi vredig plekje en vanaf het terras een geweldig uitzicht.

We besluiten de Rio Gilão over te steken en daarlangs Tavira in te fietsen. Altijd een mooi gezicht.

Helaas het begint weer te regenen. Regenponcho's weer aan. Het regent nu echt door. Het komt met watervalletjes de berg af stromen. Steeds meer water over en op de straat,  terwijl we Tavira inrijden. Verrek! Hier is een wolkbreuk geweest. Ik probeer toch nog een paar waterige foto’s te maken.

Zo jammer, dwars door het mooie centrum langs de oude overdekte markt de brug over.

Schoenen en onderkant broekspijpen zijn inmiddels doorweekt. Zo gaan we niet lunchen in Tavira Plaza. Voorzichtig door en rond de plassen slingerend en het opspattend water van de auto’s vermijdend bereiken we de ook overnatte camping.

Daar wacht ons nog meer vochtigheid. Stom genoeg de dakluiken open gelaten. Een doorweekte  plek op dekbedden t/m matras. Eerst onszelf drogen en warm aankleden. Daarna zodra de regen stopt, de boel uithangen om te drogen.

Na de lunch krijgen we bezoek. Vriendin Ria komt, samen met zoon Jeroen (weekje over uit Nl) op de thoffie. We kunnen alweer buiten zitten. Nog wel regelmatig bewolkt en héél veel vliegen

Desondanks gezellig bijkletsen. Niet aan foto’s gedacht. Morgen verkassen we weer een stukje naar Altura.

Algarve Motorhome Park € 12, Tavira.

Donderdag 10 november 2022. Van Tavira naar Altura, Algarve 17 km.

Een drukke leuke dag. Samen met onze, ook ex, Zeeuws Vlaamse buren saniën we.

Zij rijden Spanje in, wij krijgen van Tomesita de scenic road voorgeschoteld. Vanaf Vila Nova de Cacela smal de campo door. Best veel tegenliggers.  Met een beetje  geven en nemen lukt passeren altijd wel.

Het is prachtig, wil je wat breder volg dan de bordjes vanaf Altura en je komt na 4km vanzelf terecht op de mooie nieuwe CP boven op de heuvel. Uitzicht over Altura heen tot en met de zee. Schitterend.

We worden meteen alweer begroet. Oude bekenden Theo en Korrie kwamen we al eerder tegen én we volgden hun verslagen. Aub Theo pak het weer op. We missen het ;-)! Er heerst hier een  gezellige sfeer. Hartelijke begroeting door moeder en dochter eigenaressen. Meteen aan de klets met nog meer medecamperaars.

Toch moeten we haast maken. Na de middag krijgen we al bezoek. Eerst nog ff naar Altura. Recht het dorp in. 1e stop bij de overdekte markt. Vijgen, granaatappels en  pão secos. Wat boodschapjes bij de Pingo Doce.

Het dorp verder door. Over het vlonderpad tot op het strand voor een korte snuif zeelucht.

Rechtsomkeert tot de snackbar S&A met dagmenuutje. Ook daar leuk contact met overwinterende tafelbuurtjes.  Lekker eten en makkelijk voor vanavond.

Nauwelijks terug op de CP komt ons bezoek al aangefietst vanuit Monte Gordo.

Anneke en Frans volgen ons op de website. We hadden al regelmatig contact. Ook Zeeuwen, nu wonend in Yerseke, schept verbinding. Nu dan een ‘echte' ontmoeting. We hebben veel te bepraten, de zon gaat al onder. Beter voor hen snel op hun ‘huis’ (met de camper overwinteren in Monte Gordo) aan. En weer geen foto's gemaakt.

Zo is deze topdag omgevlogen.

Parking de Caravanas Campo e Mar € 7 +€ 2 (E), Altura, Faro.

Vrijdag 11 november 2022. Fietsrondje CP - Castro Marim - Vila Real de Santo António - Monte Gordo - São Bartolomeu - CP 31,5 km.

Mooi heuvelend door het landelijk gebied.

Na 10 km Castro Marim. Een bezoekje aan de Corvo. Heerlijke Portugese super om in rond te struinen met  (bio)producten, ook héél veel (kruiden)theetjes plus fruit en groenten van eigen teelt. Het is allemaal bekend, maar natuurlijk fietsen we o.a. langs kerk, kasteel en molen.

Over het fietspad door de zoutpannen naar Vila Real.

Ook hier alles bekend, maar fijn om de sfeer te proeven. Terwijl Leen wat spulletjes in de Chinese winkel van sinkel vergaart, kan ik mensen kijken vanaf een bankje op het plein.

Langs het water, onze lunch weghappen en verder voorbij de  vuurtoren het fietspad naar Monte Gordo.

Ook MG altijd leuk om te doorkruisen.

Door het bos pakken we de Ecovía weer op.

Op eigen houtje naar de rotonde bij de N125. Vlak ervoor een terrasje bij Real Pão (lekkere bolo ;-) en zo te zien aan de drukte kun je er ook ‘Gut und billig' eten. Ik weet niet hoe je dat Portugees zegt.

Flink bergop en af door o.a. het gehucht São Bartolomeu met het mooie kerkje. We zijn weer rond.

Parque de Caravanas Campo e Mar, Altura.

Zaterdag 12 november 2022. Lunch bij Afonso, Vila Real.

Om 11 uur parkeren we de fietsen bij Ria in de tuin. Jeroen, zoon van Ria, vliegt vanavond terug naar Nederland. We hebben nog tijd, dus lopen we naar het terras van de padaria bij de kerk van Altura. Na een paar thoffietjes stappen we bij Ria in de auto en rijden naar Vila Real.

Carlos heeft gereserveerd voor hen én voor ons bij Afonso. Zoals bekend, geen kaart, maar typisch Portugese gerechten, per dag wisselend, al naar wat ingekocht kon. Zaterdags is daar altijd Mormos de Atum bij, een tonijngerecht, dat meestal maar beperkt verkrijgbaar is, dus heeft Carlos dat vast voor de liefhebbers (Ria en ik) vooruit besteld. Leen neemt Vitela estufada, gestoofde kalfslapjes, Jeroen Linguadinhos plfritar (tongetjes) en Carlos Bacalhau Assado no forno (een kabeljauw ovengerecht).

Voordat al dat lekkers komt genieten we bij een drankje al van het brood en olijfjes. Toe zijn er nog 3 doces de casa, een peer in vruchtensaus gedrenkt en meloen. Tot slot koffie en thee. Dit alles tesamen voor net € 50. Hoe kunnen ze het er van doen.

Het kleine zaakje zit altijd vol en er heerst een gezellige familiale sfeer. Komt ook omdat Carlos echt iedereen kent daar natuurlijk!

Terug in Altura vertrekken Jeroen en Ria naar de airport in Faro. Wij fietsen naar de Aldi en daarna camperwaarts. Weer een letterlijk en figuurlijk volle dag ;-)

Parque de Caravanas, Campo e Mar, Altura.