Zondag 25 september 2022. Van Grane,  via Charols (sani),  naar  Nyons, Auvergne-Rhône-Alpes, 65 km.

Détour encore! In Grane moeten campers en caravans uitdrukkelijk niet door, maar om het dorpje heen.

De witte D113 brengt ons kronkelend en heuvelend zuid.

De Col du Devès over en een vieux village voorbij. Voor ik het besef zijn we in Roymac.

De Pont de Charols is route barrée. 7 km omrijden brengt ons direct aan de saniplaats. Dat dan weer wel!

Verder zuid. Halverwege weer een colletje vinden we een pracht thoffieplaats naast kerk en mairie van het piepkleine plaatsje Aleyrac. Een rij ook al piepkleine metalen riddertjes, gemaakt door plaatselijke jeugd bewaakt het geheel. ;-).

Bovenop de col weer een wit weggetje om een punt af te snijden. Zo smal, dat we opgelucht ademhalen, wanneer we ondanks regelmatig geparkeerde auto's van wandelaars alléén maar 2 fietsers tegenkomen.

Ondertussen verraadt het landschap, dat we de Provence naderen. De mooie Mas, boerderijen,  en typische dorpen.

Lavendel, druiven en in de buurt van onze bestemming, Nyons heeft een A.O.C. d'Olive!),  steeds meer olijvenbomen.

We eindigen vandaag perfect. Weer op een Domaine met biowinkel. Een schitterend uitzicht. De zon overheerst op de af en toe ook overtrekkende wolken. 20°+.  Meer moet dat niet zijn, zunne!

Toch worden we aktief. Na de lunch wandelen we deels over voetpaadjes naar Nyons. Het is 2 km, maar wij lopen langs 2 supers (bij allebei staan wasmachines), maar dat is voor morgen, naar de rivier.

Een leuke manier om de stad binnen te komen. We passeren de Jardin d'Arômes met destillatieketels om lavendelolie te bekomen.

Verderop de Pont Roman over de Eygues, een ons onbekende rivier.

Vandaar lopen we de stad in. De Tourisme hermetisch gesloten, zoals zowat alles op zondagmiddag! Dan zit de Fransman aan de familiedis, al dan niet in het restaurant  of op het terras.

Via de Place des Arcades klimmen we naar de Eglise St. Vincent.

Nog verder omhoog door de smalle steegjes van de Ville Médievale.

Daar vinden we de Chapelle Notre Dame de Bon Secours of Tour Randonne. De bijzondere open toren was al van verre een baken voor ons.

Vanaf hier brengen vele trappetjes ons weer omlaag en begint de terugtocht die veel warmer, verder en moeilijker lijkt, dan heen.

Mijn verdiende apéro buiten doet me vanwege de vele vliegen al snel naar binnen vluchten.

Jammer, want volgens Mr. Michelin Détour wordt Nyons Petite Nice genoemd, mede vanwege het aangename microklimaat. Dat klopt. Zonder meer heerlijk weer. We hebben toch geen klagen want de regen van de afgelopen dagen viel bij ons alleen in de avond en nacht.

Domaine Rocheville € 9,10 (Elektra € 5), Nyons, Drôme Provençal.

Maandag 26 september 2022. Klusdag en gezelligheid toe.

Een koele nacht. Dat slaapt lekker. Bovendien is het stil tot een uur of zes. Dan begint het woon-werkverkeer boven ons. Last hebben we er niet van.

Na het ontbijt fietst Leen naar de Lidl. In de boutique betaal ik 2 nachten, poets het kotje weer eens wat grondiger en verzamel vast alle vuile was.

Daarna fietsen we samen naar de Office du Tourisme. We krijgen er een keur aan fietsroutes én een Détourstempel.

Na 5 km terug op de CP. Thoffie en met de wastassen achterop langs de Intermarché naar de Super U. Beiden hebben een laverie. De laatste heeft de meest moderne, maar daar zijn de machines continu bezet zagen we eerder al. Terug naar de Intermarché. Hier is de droger ‘hors service'. De wasmachine rammelt vreselijk, maar wast schoon, blijkt na precies  een half uur. Noodgedwongen met de natte was naar de CP en lijntjes spannen. Het waait flink vandaag. Steeds draaien, keren en vouwen. Om half 4 is alles weer opgeruimd.

Even bijkomen van het harde werken. Ondertussen zijn we in blijde afwachting. Vrienden zijn vanmorgen uit de Elzas vertrokken. Volgens planning kunnen ze hier rond half 5 zijn, maar of dat lukt? We hoorden net dat ze voorbij Lyon in een giga-file staan.

Jawel. Nog voor half 5 settelen ze zich naast ons. Het contact meteen of het niet sinds vorig jaar in Portugal geleden is! Thoffie, borrel, samen eten en weer thee. Zo vliegt de tijd.

Aire Campingcar Domaine Rocheville, Nyons, Drôme-Provençal.

Dinsdag 27 september 2022. Van Nyons, Auvergne-Rhône-Alpes naar Vaison-la-Romaine, Provence-Alpes-Côte d'Azur, 27 km.

Vannacht heeft het geregend. De temperatuur is gekelderd en er staat een stevige koude wind. Geen weer voor een leuke fietstocht langs de Eygues, besluiten we. Zo maken we ons, net als onze vrienden klaar voor vertrek. Dan is het afscheid helaas al weer daar. Het was hartstikke fijn. Ontmoetingen onderweg om in ere te houden.

Meteen in het 1e dorp Mirabel-aux-Baronnies, een déviation voor onder de 3,5 ton. ‘t kén nét, zullen we maar zeggen.

De CP in Vaison-la-Romaine ziet er vol uit. We rijden een rondje. Laat er nu in het hoekje een plaatsje vrijgekomen zijn! Perfect.

Een doorgang naar Centre Ville achter ons. Na de thoffie op pad. De uitgebreide wekelijkse Provençaalse markt begint vrijwel meteen. Alles is er! Multiculti. Kleding, sieraden, schoenen enz. Tassen, zonnebrillen etc. met de Afrikaanse boys.

Marokkaanse sloffen, de rollen tafelkleedstoffen met olijven enz.

Verderop groente en fruit, kruiderijen, kaasjes, olijfolie en wijn.

Onderweg zijn we al de 1e Romeinse opgravingen (Site Antique de la Villasse) gestuit. Een verbrandde Icarus bewaakt het.

Wij lopen tot de Tourisme. Na Détourstempel kunnen we gewapend met de stadswandeling op stap. Eerst om de 2e locatie (Site Antique de Puymin) Romeinse opgravingen met archeologisch museum en theater heen. Dat vinden we genoeg voor vandaag.

Door nog meer marktstraatjes zetten we koers naar de Pont Romain.

Aan de overzijde van de Ouvèze begint het klimmen naar de Haut-Ville, de Cité Médiévale.

Ongepolijst en steeds ruiger, helemaal tot boven bij het kasteel. Nog zo authentiek en geweldige uitzichten, o.a. op de Mont Ventoux. Slechts 10 km weg en zoals het hoort de top in wolken gehuld.

Ook de afdaling is pittig. We zijn al een paar uur onderweg.

Door de langgerekte Avenue lopen we terug. Ik wil nog bij de tasjesboy kijken, maar helaas, er wordt hier al volop opgeruimd. Leen heeft eerder al een stel schoenen gescoord. Ik doe het met de kilo, produit de France, aardappelen in mijn rugtas.

Op de CP vertrekt nu regelmatig een marktganger. Wij verhuizen naar de ‘overkant'. Meer zon (wanneer die schijnt) om achter glas van te genieten en natuurlijk beter om de zonnepanelen te laden. Later ontdekken we, dat we vanuit onze luie stoel nu helder zicht op de Mont Ventoux hebben.

We trekken niet meer verder. Genoeg activiteit voor vandaag.

Aire de Campingcar € 9,60. Vaison-la-Romaine, Vaucluse.

Woensdag 28 september 2022. Van Vaison la Romaine, Vaucluse via via naar Béziers, Herault 250 km.

Vaison-la-Romaine was een topper. De stad, maar ook het rustige verblijf. We beginnen naar Spanje te verlangen. Vandaag dus een flinke etappe zuid. Hopelijk ook iets warmer daar.

Mooi de stad uit en over de druivenrijen heen een laatste blik op de Mont Ventoux.

Tot Carpentras blijft het een prachtig landelijke route.

Zigzag door Malaucene. Het is er markt.

Na Carpentras sjezen we een stukje over de Autoroute.

Avignon doorkruisen we scenic. Langs de Rhône met de beroemde halve Pont d'Avignon en de imposante stadsmuren aan de andere kant.

We volgen de groene borden naar Nîmes. De Gard over. Door meerdere dorpjes. Onderweg scoren we een pizzabroodje voor de lunch en later bij de Super U diesel à € 1,659.

Van Nîmes zien we niet meer dan eindeloos veel rotondes.

Verder groen naar Montpellier. Nog steeds veel rotondes en druk. Niks aan. Het landschap vlak en zoals vaak in deze contreien waait het stevig.

In het plaatsje Lunel verrast Tomesita ons en neemt de afslag naar Grande Motte. Het brengt ons west van de  Camargue in eenzelfde zout en waterrijk gebied. Stiertjes lopen op de schorren. Wat een  verrassing en veel rustiger. We reizen weer ipv onderweg naar bestemming.

Op deze manier omzeilen we Montpellier ruim en rijden tussen Etangs en Middellandse Zee. Grote groepen flamingos scharrelen hun kostje bij elkaar. Echt tof!

Tijd voor een korte lunchpauze naast canal en etang.

Bij Carnon Plage nog verder tussen weer een andere etang en zee.

Pas bij Villeneuve de Maguelone het binnenland in. Binnendoor tot de A75 en even verder onze tussenstop.

Pézenas is weer een Détourstadje. We rijden recht op de office du tourisme af. De 1e P staat bomvol. De 2e lijkt leger, maar pakt ook overvol en supernauw uit. Na een moeizaam en benauwd billenknijpend rondje geraken we er weer af. Geen zin meer om verder te zoeken. Bovendien regent het inmiddels.

12 km verder ligt onze eindbestemming. Een CP omringd door wijngaarden, Domaine Tipis de Soleil bij Montblanc. Steeds smaller, in the middle of nowhere bereiken we de besloten CP. Het geheel doet rommelig aan. Dan kan het sanitair nieuw zijn en de beheerders (die er niet zijn) erg aardig. Voor ons is het een afknapper. Het is ook nog zo mistroostig grijs.

We zoeken verder. Het wordt Béziers. Eerst helemaal terug hobbelen tot de A75.

In Béziers worden we vakkundig onderlangs door het drukke verkeer geleid tot aan het Canal du Midi. Hier vlakbij vinden we de moderne CP. Slagboom en betalen met kaart, ruime plaatsen. 3 uur en nog volop keuze. Helemaal ok.

Het is meest droog, stevige wind (wij staan in de luwte) en 22°. Het was een stevige rit. Morgen op verkenning!

Aire de Sauclières, Béziers € 10,32, Languedoc-Roussillon.

Donderdag 29 september. Le Canal-des-Deux-Mers à vélo 47 km.

Wat is het hier weer ongelooflijk rustig in de nacht. De kauwtjes in de bomen wekken ons. We starten rustig op. Dan zijn er zorggerelateerde appjes, telefoontjes en mail te regelen. Tegen elven zijn we er klaar voor. Even de straat uit en we kunnen op de fietsroute richting Agde (eindpunt).

Dat is minstens 60 km vv en veel te zien onderweg. Meteen al enkele ecluses (sluisjes) en (huur)bootjes, die er doorheen willen. Een heel gedoe, herinneren we ons nog, want jaren geleden hebben we met caravan eens een vakantie besteed aan het fietsen vanaf west naar oost.

Het 1e dorpje, wat we bezoeken is Villeneuve-les-Béziers. Er is markt op het plein. Wij kopen er een brioche voor het goede doel.

Er wordt gewerkt langs het kanaal, zo hebben we nu zelfs op de fiets een déviation. Een stukje door het binnenland. Best leuk eigenlijk.

Weer een stukje verder is het minder. Nu moeten we een bruggetje over en op een drukkere weg fietsen.

Bij een splitsing besluiten we niet verder te gaan langs het Canal-du-Midi, maar naar Portragnes Plage te fietsen. Tussen zeedennen en riet zigzaggen we tot de ongezellige badplaats.

De Office de Tourisme heeft een prachtkaart met alle fietsrondjes. Helaas alleen het stuk van daar tot Agde. Wij willen door het binnenland terug en zagen al fietsbordjes, maar díe kaart, moeten we in Béziers halen ;-(.

Aan het strand is het superrustig. We lunchen op een door het zeewater gladgeschuurde boomstam. Heerlijk in de zon, bij het geruis van de golven.

Onze eigen weg terug door het binnenland. Heel veel door machines kaalgeplukte druivenstokken. Hoewel er nu ook goede wijnen worden gemaakt, staat de Herault nog steeds bekend als de wijnbuik van Frankrijk. Kwantiteit boven kwaliteit dus.

Halverwege ontdekken we fietsbordjes naar Sérignan. Leuk stuk om te fietsen.

Sérignan blijkt een heel bijzonder dorpje met prachtig door platanen omgeven plein en nauwe straatjes.

Naar Béziers volgen we de D19 met fietsstrook tot het niet heel bijzondere Sauvian. Niet leuk, maar goed te doen.

Verderop zelfs geen strook meer tot we links toch een fietspad ontdekken. Nog een stuk niks. We zijn blij, dat we af kunnen slaan. Veel rustiger en ontdekken nu fietsbordjes naar Béziers. Weinig gebruikt, soms voor de helft overwoekerd door kruipplanten, maar wél leuk fietsen en met zicht op het kasteel van Béziers.

Een extra ommetje brengt ons bij dé topattractie van het Canal-du-Midi: les Écluses de Fonseranes. 6 sluizen op een rij van hoog naar laag. Over de voetgangersbrug naar de andere kant. Met de fiets in de lift naar beneden en vervolgens nog eens aan de andere kant naar boven om te genieten van het schouwspel.

Het is er een drukte van belang. Met (rondvaart)boten en toeschouwers, die naar het schutten kijken. Volgens mij is dat laatste een stuk leuker, dan in zo’n boot. Het duurt eindeloos eer je er door bent.

Over de fietsroute met nogmaals prachtig uitzicht op kasteel en stad zijn we in een mum bij de camperplaats.

Zeer genoten vandaag. Voor de camper nog even in de zon. Er komen meer wolken. Vanaf 6 uur regent het wat. Keurig geregeld toch.

Aire de Sauclières € 14,32 (electra incl) Béziers.

Vrijdag 30 september 2022. Van Béziers naar Prades 140 km,  Pyrenées-Oriëntal.

Op weg naar een laatste Détour stadje voor we Frankrijk verlaten. Het is druk Béziers uit. Leen is al aan koffie toe.

Ook naar Narbonne toe blijft het druk. Bij de Cave in Nissan-les-Enserune kochten we ooit wijn en druivenpit-olie. Dat laatste vonden we indertijd heel bijzonder en smaakte heerlijk in de salade.

Narbonne rond. We zien er niks van, op langgerekt bedrijven naast de route na.

De Etangs, binnenmeren, komen in beeld. Laatste blik op de Méditerranée.

Een donkere wolk kondigt de Pyreneeën aan.

Half Perpignan rond, de afslag naar Andorre la Velha én onze bestemming.

Meteen prachtig! Een sterk stromende rivier. Mooie dorpjes tegen besneeuwde bergtoppen aan.

In Prades bereiken we vanaf de rondweg supermakkelijk de door Detour Mr Michelin aangegeven CamperP. Ruime (bus)plaatsen. Helemaal leeg.

Leen gaat op verkenning. Even verderop moet een P4night zijn. Dat blijkt lawaaierig vlakbij de rondweg te zijn. Inmiddels loopt deze P vol met ouders, die hun schoolkinderen ophalen. We ontdekken een bord: tijdens schooltijden alleen voor autobussen.

De P daarnaast is ook vrij, rustiger en mooier uitzicht op het dorp. Daar installeren we ons naast de 10 minuten kiss en ride wachtverbodplaatsen. Wat verwarrend al die borden. Later verzekert de tourismedame ons, dat we op alle 3 de parkings (nog één tegenover) gerust mogen overnachten (niet langdurig verblijven).

Nog net voor de middagsluiting krijgt Leen zijn laatste stempel. Hij kan zijn Détour de France sokken in Parijs bestellen!

Met het plattegrondje lopen we langs de bezienswaardigheden. De 2 belangrijkste: kerk en expositie Catalaanse kunst al dicht.

Langs verschillende Casals en villa's. O.a. de geboortehuizen van beroemde Pradeszonen. Een violist, een Amerikaans schrijver en een schilder.

Daarna nemen wij een siësta, terwijl ouders nu kinderen droppen bij school. Tegen 3en nogmaals het stadje in voor bezoek aan Espace Martin Vivès. Daarin tot en met morgen de expo Sant Jordi: Patró de Catalunia i dels Països Catalans (historie, legende en viering van St. Joris). Deze mondvol blijkt zeer interessant uit te pakken.

Daarna de kerk. Überbarok overal waar je kijkt. We mogen ook in een zijkamer de ‘gouden' tresor bekijken. ‘Overdaad schaadt’ vindt Leen. Het is inderdaad nogal heftig allemaal.

Terug in Ons Libby loopt de 1e P vol bussen. Goed dat we daar weggegaan zijn.

Allée de la Plaine St. Martin. 2e P (laatste voor de rotonde)  links, Prades, Occitane.

Zaterdag 1 oktober 2022 van Prades (Frankrijk) naar Martinet (Spanje) 80 km.

Schijnbaar lopen we achter qua datum. Bij deze gecorrigeerd. Het werd gistermiddag erg levendig op het 1e plein. Tussen 4 en 6 uur 2 sessies met wel 12 bussen per keer plus vele auto's om de schoolkinderen op te halen. Wij stonden rustig naast het gewoel. Toch blij dat het nu zaterdag is. Alleen wat sporters naast ons. Wij hebben in alle rust geslapen. Gister ook plan de campagne gemaakt. Geen overnachting meer in Vauban vestingstadje Unesco Werelderfgoed, bovendien Plus Belle Village de France, Villefranche-de-Conflent. We gaan Spanje in, maar eerst nog even Lidlen. Onze koelkast is alweer leeg.

Villefranche biedt ons ruimhartig zicht rondom. Blij, dat we gister hier niet meer heengereden zijn. Toeristisch en Parkings druk en lawaaierig.

Een werkelijk indrukwekkende bergroute volgt. Steeds hoger. Nauwe stadjes. De Train Jaune (toeristisch treintje) naast of boven ons.

Bij Mont Louis, alweer Vauban houden we links aan. Behalve Andorra laten we ook de kleine Spaanse enclave Llivia rechts liggen.

De col van 1613 m over dalen we weids én met steeds meer blauw tussen de wolken. Tijd voor thoffie!

Saillagouse is roze gekleurd. Aandacht voor borstkanker.

Bourg-Madame is grensstad en gaat vrijwel vanzelf over in Spaans Puigcerda. Meteen heel andere bebouwing.

Bellver de Cerdanya, een mooi bergstadje.

Ook onze bestemming een dorpje verderop ziet er geweldig uit. Voor de CP worden we over de brug geleid naar een nieuwe CP. Ruimte zat zo rond half 12. Lekker in de zon warmt het snel op, maar vannacht zal het wel koud worden.

We nemen meteen Spaans een lange siësta. Ik buiten in  de zon. Wat een rust hier. Het rondje dorp laat ons tussen nieuwbouw  nog authentieke delen zien. Veel is er verder niet te beleven. We zien geen terrasje om eens lekker een wijntje met een paar raciones te nemen. Wel klimmen en dalen we over trapsteegjes en keren via de rivier terug. Lekker relaxed na de heftige bergrit vanochtend.

Espai Municipal "Andreu De La Pona" € 0 (elektriciteit € 3), Martinet, Lleida.