Zondag 11 september 2022. Laatste dag Zeeuws Vlaanderen.

Leen fietst nog een keer naar Terneuzen om de klus af te maken. Genietend van mijn favoriete zondagochtend program wordt het kotje gepoetst. Het is heerlijk weer geworden. De fietsen staan weer op de camper. Tijd voor ontspanning.

Campererf de Feijter € 14 all-in, Zaamslag, Zeeland.

Maandag 12 september 2022. Van Zaamslag, Zeeland naar Montfoort, Utrecht.

Om 7 uur komt de 1e tractor met volle reuzenkar het erf op denderen. De suikerbietenoogst is begonnen.

Wij vertrekken van het campererf de andere kant op. Met een korte tussenstop in Goes bereiken we een paar uur later de CP op een voormalig veebedrijf, middenin het Groene Hart.

We staan hier om (schoon)zus en zwager in IJsselstein te bezoeken. Meteen vanmiddag al. Via een mooie knooppuntenroute komen we daar.

De uurtjes vliegen om. In de super snel een pizza scoren en de 10 km terugfietsen.

Het is op deze manier een volle dag geworden, maar nog hebben we niet echt rust. We zitten nog een poos met de deur en ramen open. Te lang blijkt. We moeten langdurig op muggenjacht.

Camperlocatie Nieuw Vogelenzang € 16,50, Montfoort.

Dinsdag 13 september 2022. Knooppuntenfietsrondje 27 km.

Een klammige benauwde nacht met wat druppels regen. We merken dat ons lijf moe is na al het gesjouw, dus starten we de dag rustig op en kletsen gezellig met de jonge CP beheerster. Hier is de maïsoogst in volle gang.  Het weer wordt ook beter. Langzamerhand meer zon.

Via de knooppunten meanderen we door historisch Montfoort. Een stadje, géén dorp meldde de oude  campingbeheerster ons gister al nadrukkelijk.

Of Linschoten óók een stadje is weten we niet. Letterlijk schilderachtig is het wel. Een hele groep krijgt les a la nature!

We doen een extra rondje vanwege het Landgoed Linschoten, maar komen er niet langs ;-(. Desalnietemin is het een mooie rustige route langs authentieke boerderijen in waterrijk gebied. De doordringende landelijke odeur kan ons minder bekoren. Snelrewaard bestaat voornamelijk uit lintbebouwing.

Aan het begin van Oudewater nemen we pauze aan de Lange Linschoten.

Dat dit stadje toeristisch heel wat te bieden heeft, merkten we bij vorige bezoeken. Vandaag valt het mee.

De terugweg fietsen we fullspeed langs de Hollandse IJssel.

Montfoort weer door en terug op honk. Het is genoeg geweest.

Ik kan nog een uurtje zonnekloppen. Gelukkig staat er meer wind, dan gisteren. Hopelijk daardoor minder muggen, want de hele dag meppen we nog bloederige muggen neer, die gister overleefd hebben. De deur gaat sneller dicht in ieder geval.

CP de Nieuwe Vogelenzang, Montfoort.

Woensdag 14 september 2022. Van Montfoort, Utrecht naar Berlicum, Noord Brabant.

Ondanks, dat we ramen en deuren op tijd dicht hadden plopten er voortdurend muggen op. Ik denk nu, dat ze door de kleine ventilatieroostertjes van het dakluik piepen. Het is om gek van te worden en de jacht een obsessieve bloederige toestand. We zijn het zat!

Nog geen 60 km verkassen we. Een heel ander landschap en ook ander weer. Beneden de grote rivieren regent het en dat blijft het doen tot laat in de middag. Leen opperde het idee naar de nieuwe stadsCP in Den Bosch te rijden, dan kunnen we de 2 km naar het centrum wandelen. Het massale én de volgens commentaren geluidsoverlast rondom trekt ons toch niet zo. Nu staan we op zes km fietsafstand op een zeer rustig CPtje. Morgen is het weer droog, prima voor een dagje stad.

CP Berlicum € 12 + € 2 elektra.

Donderdag 15 september 2022. Fietsrondje 20 km naar en stadswandeling 4 km in 's-Hertogenbosch.

Via fietsknooppunten rijden we door Rosmalen naar den Bosch.

In een straatje achter de Markt worden de fietsen overdekt, bewaakt en gratis gestald. Service van de gemeente. Terwijl we bij de VVV info vergaren komt er een buitje over. De markt biedt natuurlijk veel moois.

Vandaar gaat de wandeling naar de vesting aan de Dommel.

Een paar straatjes verder komen we aan de Binnendieze. Een groep ‘platte?’ vrouwen is onder veel gekwebbel aan het boarden. Dit water kruisen we nog regelmatig.

In de Snellestraat lokt een klein alternatief café, totaal niet toeristisch, ons binnen. Even opwarmen bij de thoffie. De vega/vegi lunchkaart ziet er zo aanlokkelijk uit, dat we bestellen. Terwijl er nu een langduriger bui overkomt laten wij ons het goed smaken.

Opgewarmd en weer droog, de zon gaat zelfs schijnen, vervolgen we de wandeling. Nogmaals langs het stadhuis op de Markt.

Zigzaggend door de straatjes bereiken we het museumkwartier met het Noord Brabants Museum. Het Designmuseum missen we.

Verderop stuiten we wel op het Jeronimus Boschmuseum en het gelijknamige park.

De Sint Janskathedraal doemt al imposant op. De deur staat open. Er begint net een mis. We kunnen binnen en het rijk versierde interieur met de zgn luchtboogfiguren  (kort) bewonderen.

Zo dwalend door de straten en steegjes  passeren we nog allerlei interessante panden, leuke doorsteekjes etc.

De Bibliotheek-Cultuurhuis, een indrukwekkend complex biedt ons een laatste sanistop annex thoffie.

Via een achterommetje langs de Binnendieze bereiken we de fietsenstalling.

Mbv Mapsme fietsen we terug. Een leuke dag en prettige herkennismaking met deze interessante en gezellige stad.

CP Berlicum.

Vrijdag 16 september 2022. Van Berlicum naar Etten-Leur, Noord-Brabant.

Fris en regelmatig regen. Toch slagen we er in redelijk droog boodschappen te halen in Leur en later naar de kinderen te wandelen. We genieten  van de avondmaaltijd en bij dit alles natuurlijk extra van de kleinkinderen. Wat groeien die mannetjes snel.

CP Jachthaven De Turfvaart € 20, Etten-Leur.

Zaterdag 17 september 2022. Feestje.

Ook vandaag is het nog wisselvallig. We vieren Julian’s 2e verjaardag. De trampoline blijkt het perfecte cadeau voor dit beweeglijke mannetje. Kleine Evan kijkt alles tevreden aan.

CP Jachthaven de Turfvaart, Etten-Leur.