Zondag 30 mei 2021, fietstochtje Nieuwe Driemanspolder 18 km.

Een lome zondagmorgen. Na de middag toch maar ff op de pedalen. Ons doel, rond het meer en  de 3 molens aan de horizon wat beter  bekijken. Het is weer prachtig, deze waterrijke omgeving.

Er loopt een vers geasfalteerde pad langs de 3 molens. Een draaicirkel aan het eind.  Hollands glorie deze 17e eeuwse molens. Alle 3 bewoond en niet te bezichtigen.

Vissers en een ooievaarsgezinnetje aan het water.

Verder langs de Stompwijkse Vaart. Ook vol jong leven.

Weer op de groene vroeger afvalheuvel af. Daar is het druk met fietsers en wandelaars.

Het laatste stuk langs het meer is gelukkig weer rustiger. Bij de camping hangt nu een ijsvlaggetje. Wat lekker. Net nodig! En vandaag is het ook nog heerlijk rusten in het zonnetje.

Camping De Drie Morgen, Zoetermeer.

Maandag 31 mei 2021, van Nootdorp naar Heerhugowaard, Noord Holland.

Een supersoepele transfer brengt ons in een uurtje op de nieuwe stek. Even zoeken. Afgesloten weg. Toch toegankelijk. Een grasveld na een bosje, 2 campers.

Wat een ruimte en rust weer. Ondanks de uitgebreide wijken van Alkmaar en Heerhugowaard weer heel landelijk. Achter het groen zit een nog leeg jachthaventje verstopt, met zeer simpele, maar voor ons voldoende,  sanivoorzieningen.

CP en haventje zijn 3 jaar geleden in particuliere handen gekomen en nog volop in ontwikkeling.

Een prachtige zonnige dag. We horen kikkergekwaak. Waterhoentjes scharrelen, af en toe vaart een bootje voorbij. We horen zelfs de 1e koekoek van dit jaar.

Na de lunch komt eerst vriendin Ria aangefietst vanuit Alkmaar. Een poosje later vriendin Geertje uit Heerhugowaard. Wat gezellig.

Allemaal hebben we ook nog een link met Portugal. Genoeg te praten dus. Een dag met een gouden randje.

CP/jachthaven De Hossebosch € 10, Waarland, Heerhugowaard.

Dinsdag 1 juni 2021. Fietsrondje Waarland 25 km.

35 jaar geleden woonden we in Alkmaar. Vanmiddag én vanavond krijgen we vrienden op bezoek. We plukken een  simpel knooppuntenrondje van internet voor een ochtendrondje.

Het pakt mooi uit. Door verschillende dorpjes, langs sloten vol kwakende kikkers. Mooi Westfries landschap.

Terug op de CP draaien we de camper. Vandaag is het zo zomers, dat we het prettig vinden meer schaduw te hebben en samen met het bezoek meer privacy.

Het avondbezoek schuift door naar morgen, daardoor borrelen en happen we lekker door met onze oud Alkmaarse buren Rob en Ineke. Warm gezelschap, een prachtplek aan het water. Een top zomerdag.

CP de Hossebosch, Waarland.

Woensdag 2 juni 2021, van Waarland naar Hoogkarspel, Noord-Holland.

Pas op het eind van de middag worden we verwacht bij onze vrienden. We besluiten om niet ergens onderweg een recreatiegebied op te zoeken. We staan tenslotte al geweldig. Er is geen vertrektijd. Zo fietst Leen nog een keer naar Oudkarspel voor wat boodschappen.

Voor mij wordt het wandelen zonder vooropgezet plan. Langs het kanaal loop ik terug tot de weg. Wat een getjilp en gekwaak weer.

Daar steek ik recht over, het spoor voorbij volg ik de wandelbordjes. Het hek door een natuurgebied in, nog steeds langs het water.

Na een half uur wandelen kan ik een verkeersbrug over.

Wandelbordjes leiden me weer omlaag, nu aan de andere kant van het water tussen schaapjes.

Een hoge steile voetgangersbrug brengt me over een ander water en smal tussen hoge begroeiing tot aan het eind van een asfalweggetje.

Ik kan maar één kant op, maar zie verderop auto’s richting spoor rijden. Daar moet ik heen.

Bij Weel waren we gisteren met de fiets. Ik sla er nulinksaf en bereik zo Waarland.

Hier verlaat ik de wandelpijltjes en loop lekker rustig buitenom het dorp tot de drukke weg. Een groentekraampje kan me helaas niet helpen. Ik heb geen klein geld en op mijn bellen wordt niet opengedaan. Keurig leg ik de courgette en knolselderij terug. Scheelt in ieder geval in de bepakking!

Nog een ommetje tot de kade en het kanaal, dan klim ik naar de Waarlandbrug en ik ben na anderhalf uur wandelen rond.

Hetzelfde weggetje naar de CP terug geeft toch weer een heel ander uitzicht. Verrassend dit ommetje Waarland.

Ook vandaag is het weer heerlijk weer en genieten we nog een paar uur van ons uitzicht op het drukbevaren water. Bootjes in allerlei maten en soorten. Watervogels idem. Een mooi afscheid van de Hossebosch.

Ook met Jan en Lia hebben we al een jarenlange vriendschap. Na rekenen komen we op 34 jaar. Met grote precisie manoeuvreert Leen achteruit tussen de prachtige beplanting. Hij krenkt geen bloemetje! Na ook de achtertuin bewonderd te hebben, brengen we een lange, lange avond door op het terras. Borrelen, lekker eten en vooral eindeloos bijpraten en de diepte in met de gesprekken.

Oprit Hoogkarspel, Noord Holland.

Donderdag 3 juni 2021, van Hoogkarspel naar Weesp, Noord-Holland.

Een kort nachtje en een lange ontbijtsessie, we raken maar niet uitgepraat, doet ons wat later vertrekken dan gepland.

Probleemloos zoeven we oost buitenom Amsterdam.

Door Weesp langs de Vecht tot de camperplaats, aangesloten bij www.langsboerenerven.nl

Daar boffen we. Meteen nog een camper achter ons. Het is bijna vol.

Wij pikken het lege plekje achteraan met het meeste uitzicht in.

Ondanks de volle bak hier, zwermen spreeuwen  luidruchtig rond. Ooievaars fourageren in de wei voor ons. Achter de weg zien we bootjes door de Vecht varen.

We doen niet veel meer, hoewel ik beter kan zeggen, dat ík niet veel meer doe. Leen loopt met pleetje en de gieter en fietst ook nog naar het dorp om een makkelijke frisse avondmaaltijd. Het is wat benauwd vandaag. Er kan een bui vallen. Zijn de spreeuwen daarom zo druk en luidruchtig ?

CP Vecht en Weide € 14, Weesp.

Vrijdag 4 juni 2021, knooppunten fietsrondje bezoek Hilversum 35 km.

De CP ligt tussen 2 knooppunten in. Makkelijk zat langs de Vecht.

Linksaf slingeren we tussen de Ankeveense plassen door. Nog erg rustig.

Het dorp Ankeveen door.  Wat een mooie paadjes slingeren naar ’s Graveland.

Hier staan imposante Buitens. Ook Michiel de Ruiter had hier een stulpje, horen we later van onze zwager.

Verder gaat t richting Nieuw Loosdrecht. Het wordt drukker. We zijn al in de buitenranden van Hilversum. Langs bos en hei bereiken we makkelijk de woning van zus en zwager. Heijo ontvangt ons. Marianne komt er even later bij. Onder het genot van een lekkere lunch brengen we een paar uurtjes bijkletsend door. Ook hen hebben we door de pandemie al meer dan een jaar niet gezien.

’T is even opletten in het drukke centrum, maar ook daar brengen de knooppunten ons via een  andere, weer prachtige en afwisselende knooppuntenroute terug tot de CP. Daar zijn de lege plekjes weer opgevuld. Reserveren kun je hier niet. Op tijd komen is de boodschap, anders vis je achter t net. Wij hebben vanwege het weekend  onze nieuwe stek al vanmorgen gereserveerd. Maar goed ook, want we kregen het laatste vrije plekje. Het weer verandert. Inmiddels is het bewolkt. Toch lijkt het voor morgen in deze contreien wel mee te vallen. We zullen zien.

CP Vecht en Weide, Noord-Holland.

Zaterdag 5 juni 2021, van Weesp, Noord-Holland naar Lopik, Utrecht.

Een nieuwe stek,  Utrecht voorbij. Een uurtje rijden. De afslag IJsselstein-Schoonhoven nemen we. Zo vermijden we, hoe mooi ook, een kilometer of 15 smalle Lekdijk. De laatste 4 km rijden we er wel over en dat is leuk achter een trekker met een paar koeien erin. Van een tegemoetkomende boer op een quad met hondje voorop krijg ik een brede kunstgebitlach, wanneer hij mijn camera ziet. Helaas ben ik net te laat met afdrukken.

Beneden aan de dijk  worden we verwelkomd door de (voormalige) veeboer. We krijgen een rondleiding langs de 3 lege plekjes en voorzieningen. We kiezen voor de stal op asfalt tot het laatste groene plekje is gemaaid. Dan verhuizen we naar het volgens mij mooiste plekje hier. Alweer mazzel.

Na de lunch komen zus (alweer van Leen, die grossiert erin ;-) Ria en zwager Joop aangefietst vanuit IJsselstein. Ook met hen vliegen de uurtjes voorbij. We vergeten een foto te maken. De Nijlganzen, die vlakbij landen, staan wel op de kiek!

In tegenstelling tot Zeeland, wateroverlast op Walcheren, hebben wij vannacht amper regen gehad. Na een grijze ochtend wordt het steeds lichter. De zon doet zijn best, maar komt niet door. Het blijft fris vergeleken met de afgelopen dagen

Campererf De Willige Waard, € 16,50.