Zondag 27 juni 2021, fietsrondje Ter Apel- Sellingen 37,5 km.

Langs de Ruiten A fietsen we, deels verhard, soms ploegend over een rul zandpad, naar Ter Wisch.

In deze buurtschap bewoonden we halverwege de jaren 70 een mooie, maar verwaarloosde en primitieve boerderij genaamd: De Eendepoel.Inmiddels tot monument verklaard en de laatste jaren door een enthousiast stel tot in de puntjes verbouwd. Bovendien zijn er prachtige tuinen rondom aangelegd, die dit weekend bezocht kunnen worden. Toen we dat tegenkwamen op fb werd dat de reden van onze koerswijziging.

We worden er zeer hartelijk ontvangen. Al kletsend  bewonderen we de tuin en krijgen zelfs een rondleiding door het huis. Thoffie met thee toe. Wauw! Diep respect voor Johan en Albert Bovee, die er een paleisje én paradijsje van gemaakt hebben en nog steeds vol plannen, zoals er een B&B bij te maken. T zal een topper worden.

Anderhalf uur later fietsen we door de buurtschap Terborg, met pas echt monumentale boerderijen naar het dorp Sellingen, waar we eerst woonden en Leen werkte. We doen een rondje langs het mooie kerkje, (voormalig) hotel Homan en het oude gemeentehuis. Daarna strijken we neer op het terras van Bruut, waar we relaxed aan de lunch gaan.

Slingerend door de Sellinger Beetse terug.

Een stop bij het voormalig werkkamp.

Verder door de verschillende Beetses (Voor en Achter).

Oversteken en over het Musselpad buitenom een zonnepark met de aardappelmeelfabriek op de achtergrond tot aan Ter Apelkanaal.

Wat een langgerekt dorp is het toch. We fietsen kilometers langs het water tot we uiteindelijk middenin Ter Apel nog even boodschappen doen en het genoeg vinden. Het mooie bezienswaardige klooster met museum en restaurant Boschhuis slaan we deze keer over.

CP Jachthaven De Runde, Ter Apel (Gr).

Maandag 28 juni 2021, van Ter Apel, Groningen naar Giethoorn, Overijssel.

Gisteravond bleef het nog lang warm en zonnig. In tegenstelling tot Zeeland. Wateroverlast in Goes en omstreken. Ook deze dag begint weer zonnig. Langs het haventje en Ter Apelerkanaal verlaten we dit mooi en rustig gelegen, wat rommelige stekje.

Bij Klazienaveen de snelweg op en onderlangs Emmen tot Meppel.

Mooi door de Wieden tot Giethoorn.

Bij de ruime CP in het Nationaal Park de Weerribben is het een gaan en komen van campers. Wij verhuizen nog een keer naar een mooi plekje van een vertrekkende camper. Ver genoeg van de straat en toch  uitzicht op de bootjes. Voor vanavond geldt code geel. Zolang t kan nog genieten van t zonnetje.

Rond 2 uur bewolkt het inderdaad. Het wordt erg benauwd. We maken ons klaar. In Giethoorn is het gezellig druk, maar niet zo overvol als de laatste keer dat we hier waren. Voornamelijk Aziatische toeristen overbevolkten toen de paden en de grachtjes. Nu kunnen we met wat uitkijken fietsen op de smalle paadjes. Naar Paviljoen Smits, dat op het Beulakkermeer ligt, lopen we. Een fijn rustig terras.

Op de terugweg leidt ons fietsen tot ergernis van groepjes Hollandse toeristen. Wij zeggen steeds maar dat het gezamenlijk gebruik is. Aan het eind zien we echter een bord met niet fietsen tussen 11 en 5 uur. Oeps!

De CP is inmiddels aardig gevuld. Nog maar een paar plaatsjes beschikbaar. Het is 26° en nog steeds stikbenauwd. Uitzweten, douchen en de verkoeling afwachten. Spannend hoe het morgen zal zijn met de fietstocht van De VerVolg.

Om 7 uur komt dan de regen. Een uur lang heftig met een paar donderklappen en wat wind. De luifel van de buren houdt het niet. Wij nemen dat risico niet. Altijd indraaien, ook de schotel, bij deze weersvoorspellingen.

CP Haamstede € 15, Giethoorn Overijssel.

Dinsdag 29 juni 2021. DeVerVolg fietsdag 47 km.

Het is vochtig nevelig grijs. De 3,5 km afstand naar Restaurant De Otterskooi in Dwarsgracht brengt ons over een smal paadje meteen in de sfeer.

Voor de drukte toeslaat neem ik wat foto’s van de plek. Ook hier heeft het enorm geregend. Zelfs zo dat er wateroverlast was en verstoppingen. De brandweer heeft de hele nacht werk gehad, horen we.

Vorig jaar, zijn alle activiteiten van  De Vereniging Van Oudgedienden Landelijk Gebied noodgedwongen vervallen. Het is dus een extra bijzonder weerzien. Er worden handen geschud. We zitten gewoon naast elkaar, zonder anderhalve meter afstand. Alle 29 deelnemers bij elkaar. Beetje vreemd en ongemakkelijk zelfs na zo lange tijd. Het went snel weer. Al kletsend, onder het genot van thoffie met taart vliegen de anderhalf uur, die ervoor uitgetrokken zijn, om.

Allemaal op de fiets achter Grote Roerganger Willem aan met Harm als bezemwagen. Tussen de Wieden door naar Giethoorn.

Slingerend over hoge bruggetjes bereiken we Restaurant Smit. Onder het genot van de soms verrassende lunchgerechten (ik kies bijv. een bietenburger met gekaramelliseerde ui en guacamole zonder broodje, maar met frietjes en salade) kletsen we er weer op los met oude en nieuwe bekenden. Tjee, wat is het weer gezellig! Inmiddels al half 3 moet er toch echt weer gefietst.

De tocht brengt ons nu door de Beulakker- en Belterwijde naar het bezoekerscentrum van St. Jansklooster.

Wat een mooi plekje daar. Popperige huisjes en een vlonderpadwandeling door het wetland. Ik laat de sanitaire stop en thoffie aan me voorbijgaan om dit moois te ervaren.

Om 4 uur worden we weer bij elkaar getrommeld. Het is tenslotte een fietsdag.

Een uurtje later arriveren we weer bij De Otterskooi. Tijdens de borrel sluiten we af met applaus voor Willem en voor de 2e nieuwe voorzitter  tegen wil en dank, vanwege ernstige ziekte van de pas verkozen voorzitter in  dit nieuwe bestuur.

Zoals altijd blijft er weer een groepje over, waarmee we beregezellig en lekker blijven eten om daarmee de dag echt af te sluiten.

CP Haamstede, Giethoorn Overijssel.

Woensdag 30 juni 2021, van Giethoorn, Overijssel naar Klarenbeek (bij Apeldoorn) Gelderland.

Na de intensieve fietsdag in de Kop van Overijssel starten we rustig op. Het is nog steeds grijs. Het motregent.

We negeren Tomesita en mijden de snelweg. Ze is het er snel mee eens. Relaxed hobbelen we langs Zwartsluis en Hasselt naar Zwolle.

Verder over de A28/A50. De Veluwe, heel ander landschap.

Op knooppunt Beekbergen even richting Zutphen en dan tussen de groene weiden tot onze bestemming.

Een nieuwe CP bij een melkveebedrijf. Slechts 1 andere camper. We kijken uit op roodbonte koetjes. De boerin begint te maaien. We zijn niet anders gewend. Het is vaste prik wanneer wij arriveren ;-).

Leen fietst naar de super in Kralenbeek, maar verder hoeven we deze miezerdag weinig. Bijkomen van gister en plannen maken voor de komende dagen.

De Grote Leigraaf € 12, Kralenbeek, Gelderland.

Donderdag 1 juli 2020, van Kralenbeek Gelderland naar Etten-Leur Noord Brabant.

Gestage motregen. Later wordt het misschien droger, maar het blijft bewolkt. Geen fietsrondje Apeldoorn. Plan B: met de camper naar t Kröller-Müller geeft zoveel gedoe. Ticket en tijdslot Nationaal Park Hoge Veluwe én dito voor t museum. Laat maar! We beginnen naar huis te verlangen. Nog 1 tussenstop. In de stromende regen aan de sani en weg zijn wij.

We kiezen de route langs  Arnhem. Rijn, Maas en Waal over en  ’s Hertogenbosch voorbij.

Wat zijn die snelwegen druk en vol! Boven Breda nemen we de afslag Zevenbergen. Het laatste stuk lekker binnendoor.

Op de Turfvaart zetten we ons ruim voor de enige andere camper. 15°, bewolkt en droog.

Net niet t kacheltje nodig, heel wat anders na alle hitte die we deze trip ook meegemaakt hebben. Later loop ik me warm tijdens een wandeling naar de boekhandel in Leur, of is dit nou Etten? Ik gooi die 2 altijd door elkaar.

In de avond vieren we in De Turfvaart  het weerzien met de (k) kinderen én een nieuwe baan voor onze zoon.

CP Jachthaven Turfvaart € 20, Etten-Leur, Noord Brabant.

Vrijdag 2 juli 2021, van Etten-Leur, Noord Brabant naar Goes, Zeeland.

Om 5 uur in de ochtend schieten we wakker van een snerpend geluid. Verhip, het gasalarm. Dader is een plastic yoghurtbeker met ander plastic afval erin, te dicht bij het gasalarm. Het duurt even voor we de slaap weer te pakken hebben.

Desondanks vertrekken we tegen half 10. Van zwaar bewolkt wordt het richting Zeeland steeds lichter. In de kamer staan  mooie tuinboeketten, gemaakt door buurvrouw Toos. Dat is prettig thuiskomen!

De temperatuur is ook weer opgelopen. Aangenaam uitpakken.

Na de middag breekt de zon helemaal door en wordt het heel lekker. Terwijl de was draait, snoei ik uit de tuin al een grote zak afval weg. Tussendoor ook nog wat tijd om te relaxen.

We zijn precies 3 weken weggeweest. Een bijzondere rondtrip door 3 landen. Extreem weer, van snikheet tot heftige regen en onweer en ook de knutjesaanval (noseeums- jezietzeniet) kon de pret niet drukken.

We hebben genoten van dit 1e internationale na-coronareisje. Tot ergens in september blijven we op honk,  hoewel een Nltoertje niet uitgesloten is.