Zondag 13 juni 2021, van Zaamslag Zeeland naar Monthermé (230 km), Frankrijk (Jippie buitenland!)

T was weer gezellig in Zeeuws Vlaanderen. Half 9 worden we uitgezwaaid. Hup, over de Tractaatweg  België in.

Gent, Brussel west. Dwars door Charleroi. Alles gaat fluïde.

Voor we t in de gaten hebben rijden we over een stuk nieuwe snelweg om Couvin heen Frankrijk binnen en Rocroi voorbij.

Rechtsaf een smal weggetje in en 20 km binnendoor tot aan de Maas.

Ons doel de Aire bij de jachthaven aan de Meuse. Er zijn slechts een paar plaatsen vrij.

We duiken er in. De stroompalen zijn bezet. Nu wordt t spannend. De koelkast weigerde gisteren op gas, ondanks schoonmaken en onderweg nog proberen, maar yes! Het vlammetje blijft branden. We kunnen blijven.

Het is half 1: le midi. De Fransen zitten en liggen aan de lunch. Gaan wij ook doen!

Bepaald rustig is het niet. Een straat achter ons en de doorgaande weg aan de overkant. Auto’s en heel veel motoren en knetterende brommers. Over de Maas passeert zegge en schrijve 1 (Hollands) plezierbootje. Wandelaars en fietsers des te meer.

Wij zitten heerlijk aan het water en zijn lui. Te warm om te gaan wandelen.

Aire de Camping-Car € 4,50, Monthermé, Champagne-Ardennes Frankrijk.

Maandag 14 juni 2021, Voie Verte à Velo: Trans-Ardennes Monthermé - Charleville-Mezieres vv 56 km.

Na alle zondagsdrukte slapen we superrustig.

Leen heeft ontdekt dat er langs de Maas een groene fietsroute loopt.  Het belooft weer een warme dag te worden. Vroeg op de fiets dus. We hebben verse waren nodig. Zo valt de keuze op noordwaarts fietsen. In ieder geval tot het volgende dorp, waar de supers te vinden zijn. We zien wel hoever we komen. Het gaat lekker. Als vanzelf fietsen we Bogny-sur-Meuse voorbij.

Het is een prachtig landschap, dat weerspiegeld wordt in de rivier.

Regelmatig zwemmen er groepjes ganzen, maar ook een zwanenpaar met jonkies tussenin.

Ondanks dat we stroomopwaarts trappen, vorderen we gestaag. We passeren nog een paar dorpjes.

Charleville-Mézières lonkt. Een paar jaar geleden stonden we daar bij de Port Plaisance, een prachtige stad.

Het is even zoeken, maar de VV brengt ons verkeersluw tot onder het Hôtel de Ville. Schitterend!

Mbv Geo Tracker loodst Leen ons gemondkapt dwars door het centrum (allemaal fietspad) tot aan de imposante Place Ducale. In de rustige winkelstraat daarachter vinden we een kleurrijk terrasje met heerlijke 1 persoons quiche Lorraine en geitenkaaspizzaatje.

Aan de andere kant bereiken we de Maas weer en nemen bij de CP daar de boucle naar Montcy-Notre-Dame.

Van ver zien en herkennen we de kerk. Hier de brug over en we zijn weer op de Voie Verte.

Nu met de stroom mee en een E-tandje extra sjezen we de 20 km tot Bogny-sur-Meuse.

Na de super terug door het dorp en het laatste stukje rivier. Het geeft weer heel andere uitzichten, bijv. op de Roches des quatre Fils  Aymont.

Wat een prachttocht hebben we gemaakt. De CP is weer aardig gevuld. Het verkeerslawaai is stukken minder. De straat achter ons is doodlopend behalve voor fietsers en een enkele bestemmingsauto. Ook aan de andere kant van de rivier is het rustiger. We staan heerlijk. We sluiten de elektriciteit aan. Fijn voor de fietsaccu's. Morgen de andere kant op fietsen.

Aire de Campingcar €  7,60 (incl. elektra),  Monthermé.

Dinsdag 15 juni 2021, Voie Verte Trans-Ardennes Monthermé Revin vv, 46 km.

Alweer vroeg op de fiets. Vandaag de brug over en de andere kant uit.  Nog veel schaduw. Amper fietsers of wandelaars.

Net als gisteren verscheidene sluisjes. Meerdere bootjes zijn onderweg vanuit het noorden. Op 1 na allemaal met Hollands roodwitblauwe vlag.

Bij Revin vervolgen we langs het verkortingskanaal en komen in een lange donkere en natte tunnel boven het water terecht. We blijven fietsen, ondanks het afstappen bordje. We zijn tenslotte Hollanders, maar opletten is het wel. Je zou zo het kanaal  inkukelen.

Aan het eind belanden  we met een  ruime bocht weer aan de rivier en terug het dorp in. Revin heeft een centre ancien met een paar karakteristieke vakwerkhuizen.

Voor het Hôtel de Ville is het markt. Druk meteen en weinig afstand. Iedereen draagt dan ook een  mondkapje. Wij passen ons aan. Warm fietsen zo.

Wij slaan af en ronden zo de boucle (lus) in de rivier tot we na een druk stuk weg en het kanaal voorbij weer op de Voie Verte kunnen.

De terugweg wordt ‘wild'. Eerst kronkelt een zonnende 1 meter lange slang het water in. Daarna zien we 4 schildpadjes in een poel. Ook zij plonzen razendsnel het water in. Even later zie ik op een eilandje een klein wild zwijn wroeten. Kunnen die zwemmen? Misschien alleen een foto van een schildpadje gelukt ;-(

Halverwege kunnen we even in rust op een prettig terrasje.

Bijna  weer op basis. Daar lekker lunchen en douchen. Er komt steeds meer bewolking en het wordt erg benauwd. Onder de luifel is het goed uit te houden. De CP staat weer vol. Ook meerdere Nl-ers vandaag waarmee we een praatje aanknopen. Een dame herkent ons van de website. Altijd leuk. Ook onze Zeeuwse buren zijn  gebleven.

Aire Campingcar Monthermé, Ardennes.

Woensdag 16 juni 2021. Van Monthermé, Ardennes naar St-Amand-sur-Fion, Marne.

’s Nachts is het stil op de CP in Monthermé. Je hoort alleen de ganzen, kikkers en tjilpende kleine vogels. De dag begint er echter vroeg. Iets na zessen scheurt de 1e schoolbus het doodlopende straatje in en na 1 of 2 passagiers ingeladen te hebben weer verder. Dit proces herhaalt zich nog een aantal keer luidruchtig. Zodoende vertrekken we kwart over 8 al van dit prachtige, maar soms zeer levendige plekje.

Doorheen Charleville-Mézières is het samen met de zich naar school-en-kantoorgaande mens opschuiven van het ene naar het andere verkeerslicht tot we de rondweg op kunnen.

De ‘groene' bewegwijzering brengt ons landelijk tot Chalons-en-Champagne.

Verder ‘groen’ richting Vitry-le-François. Veel WO 1914-18 begraafplaatsen en monumenten in deze regio.

Een km of 10 voor Vitry-le-François  rijden we een zeer smal weggetje in en bollen naar beneden tot het dorpje. Achter de kerk vinden we een parking voor een gerenoveerde open markthal.

Daar zien we tegenover de sani 3  nauwe camper? P plaatsen. Wanneer we inparkeren verwijst een vriendelijke dame ons naar het park en de bomen. Daar zijn de 5  (lege) camperplaatsen. Oh wat mooi, maar wel scheef. We kiezen de voor ons beste en ook nog tegen de richting in. Met de 30+ temperatuur vandaag het gunstigst.

Een opa met huppelende kleindochter begroet ons lachend. Het meisje dacht dat wij de slager waren.

Een kleine verkenning leert ons dat elektra en waterjeton buiten gebruik zijn. We hebben in ieder geval wat water nodig. Leen reinigt het kleine kraantje grondig en vult met geduld een paar gieters. Zo redden we het wel tot morgen.

Ik verken het mooie park, waardoor een zijriviertje van de Marne stroomt. Voor nu schaduw en rust.

Later willen we het zo te zien nog erg karakteristieke dorpje verkennen. Inmiddels heb ik gelezen, dat het een village plus belle de France is.

We verkennen niks meer. Het is 35°C. Gelukkig is het onder de bomen goed uit te houden. Leen haalt sla en pizza in de dorpsProxy vlakbij. We  eten vroeg. Trek in hartig en fris. Geroosterde pizza op het draagbare gasstelletje. Net klaar komt er een foodtruck de P opgereden. Elektra  wordt aangesloten. De schoorsteen begint te roken. De mobiele pizzaboer is gearriveerd. Hadden we dat maar geweten!

Aire de camping-car St-Amand-sur-Fion € 0, Marne.

Donderdag 17 juni 2021, van St-Amand-sur-Fion, Champagne naar Toul, Meurthe-et-Moselle.

Gisteravond kwamen er gezinnetjes recreëren in het park. Koele drankjes mee en pizza. Er ontstond later een samenzijn van zo’n 25 volwassenen, kinderen en honden. Half 12 vertrokken de laatsten. Geen geschreeuw, geen nagelaten vuil oid. Gewoon leuk. De nacht is zo stil. We slapen uit. Helemaal alleen. Om 8 uur wakker. Volle zon én druppels op het dak.

Een donderwolkje precies boven de camper, verder blauwe lucht en alweer 25°.

Terwijl we aan het ontbijt zitten, parkeert een auto in de open markthal. Er komt een lange uitklaptafel tevoorschijn. Kleedje erover en kratjes eruit. Leuk! Eigen productie.  Een wit mobiel kraam volgt. Zo te zien met kazen. Daarna ook in witte truck: de slager. Ziehier de markt. Na aanschaf van een paar kaasjes (duur, maar lekker) én een krop sla plus aardbeien (meer variëteit is er niet) verlaten we deze bijzondere stek.

Een dikke 100 km oostwaarts eindigen we op de CP voor de Remparts van Toul. De plaatsen tegen de wallen aan blikkeren in de zon. Wij kiezen achter onder de bomen een plekje aan de doodlopende straat. Net op tijd. De 2 daar nog resterende camperplaatsen worden in de lunchpauze volledig bezet door Toulois, die ook uit de zon willen.

Wij staan dik naar de zin. Electra, water en koelte.

Tegen 4en rapen we onszelf bij elkaar voor de historische stadswandeling. Het Hôtel de Ville met prachtige rozentuin.

Vlakbij de kathedraal, nu concertzaal.

De Collégiale Saint-Gengoult is zodanig ingebouwd, dat we de ingang missen. We puffen inmiddels behoorlijk. Dit is alweer een zonnige tropische dag. Leen loopt met pijnlijke voeten. ’t Is genoeg geweest.

Op de terugweg komen we nog langs het Ancien Café de la Comédie. Er tegenover de Fontaine Curel.

Langs zo’n typisch Franse bloemenrotonde verlaten we de Citadel, van Vauban uiteraard. Op de CP staan we inmiddels alleen onder de bomen. We rijden achteruit tot het laatste plaatsje en vangen zo TV. Met alle ramen open, lekker hangen vanavond. Te duf om te lezen.

Aire de Camping-Car Toul € 7, Meurthe-et-Moselle.

Vrijdag 18 juni 2021, van Toul, Meurthe-et-Moselle naar Capavenir Vosges.

Iedere CP heeft zo zijn eigen geluiden. In Toul horen we tot laat in de avond het gekras van vele kraaien/kauwen, die in de bomen achter ons huizen. Daarbij het regelmatig overvliegen van straaljagers. Tegen de tijd dat de avondklok ingaat klinkt er een paar maal vuurwerk op. Daarna is het stil, op 2x een flinke bui na. Vandaag bewolkt het regelmatig, maar de afkoeling laat voorlopig op zich wachten. Wij hoppen weer een eindje verder. Niet over de snelweg via Nancy, maar de ‘gele' D904 binnendoor tot Charmes. Heerlijk rustig door heuvelend landschap.

Een stukje autoroute. Noord van Epinal bereiken we langs het Canal de Moselle het doel voor vandaag. Half 11. Nog volop plaats, hoewel dat niet lang duurt.

Ons Libby heeft hier geen beschutting, maar wij vangen voldoende wind en schaduw om het aangenaam te houden.

De temperatuur is toch weer opgelopen tot boven de 30°, maar door het verfrissende briesje en regelmatig wat bewolking is het veel mínder benauwd.

In de namiddag ga ik aan de wandel. De brug over en terug over het jaagpad. Leen ligt er lekker lui bij, zie ik.

Langs een paar sluisjes.

Links van het pad komt er een rivier, de Moezel neem ik aan,  bij. In de stroomversnellingen en bredere stukken  wordt gespeeld en gezwommen.

Aan de andere kant van het kanaal doemt de kerk van Chavelot op.

Ik loop nog verder tot ik de snelweg in zicht krijg. Daarachter de stad Epinal. Ik draai om en loop dezelfde weg terug.

Vlakbij de CP nu door het recreatiepark. Jeux de boules, een midgetgolf en 2 speeltuinen.

Toch nog anderhalf uur weggetippeld. Ik had de beweging nodig!

Aire de Camping-Car du Coignot € 0, water betaald, Capavenir Vosges.

Zaterdag 19 juni, Langs het jaagpad naar Charmes vv 44 km.

Heerlijk rustig nog. Amper andere fietsers.

Verscheidene sluisjes. Af en toe een gehucht of dorp in zicht. Het gaat lekker.

Regelmatig fietsen we tussen kanaal en rivier in.

Een eindje voor Charmes komen 2 dames ons tegemoet gelopen. Lekke band. Leen probeert te helpen. Helaas ligt het juiste ventiel thuis. De dames wacht nog een stevige tippel met de fiets aan de hand.

Charmes valt tegen. Het is er vooral erg druk en lawaaierig. Doordat we aan het dwalen slaan om weer aan het kanaal te komen, passeren we nog eea interessants.  Lunchen willen we hier niet.

Hetzelfde jaagpad terug is het meteen weer genieten. Een koekoek roept.

Halverwege rijden we Chatel de Moselle binnen. Even een rondje langs kerk, stadhuis en resten van een ‘Forteresse’.

Aan de Moezel een terrasje, helaas zit de drukke straat er ook nog tussen.

Aan een picknicktafel eten we de meegenomen crackers met smeerkaas maar op en een handje kersen.

Terug op de CP zit ik een half uur uit te zweten, terwijl Leen, de lieverd, doorfietst naar het Corasupertje en terugkomt met een paar frisse rauwkostsalades.

Ook vandaag weer onveranderd heet. Gelukkig ook een briesje en soms een poosje wolken voor de zon. Dat vinden we fijn nu.

We krijgen nieuwe achterburen. Tjonge. Wat is die vent luidruchtig. Alles gaat op opgewonden boze toon. Doet ie zo lelijk tegen zijn vrouw? Haha! Nee. Hij kijkt Frankrijk-Hongarije. Erg goed gaat t niet zo te horen. Na de match 1-1 gaat ie opmerkelijk rustig met zijn madame aan de wandel.

Ondertussen is t bewolkt en stik benauwd.  De regen komt maar niet.

Aire de Camping-Car du Coignot, Capavenir Vosges.