Planning voorjaarsreis 2006

Vanaf eind maart willen we via Luxemburg afzakken naar het Zuiden van Frankrijk. Afhankelijk van het weer blijven we langer in de Haute Luberon. Daarna willen we, indien mogelijk, via de Route Napoleon afzakken naar de Côte d’Azur bij Nice. Van daar volgen we de kust, gaan de grens over naar Italië. Via de Italiaanse Riviera verder Zuidwaarts tot in Toscane. We willen daar de steden Florence, Sienna en Pisa bezoeken. Dan zullen we zo zoetjes aan omdraaien en bij het Lago Maggiore de Zwitserse grens passeren. Ook voor Zwitserland willen we wat tijd uittrekken, alvorens bij Basel Duitsland binnen te rijden. In Duitsland staan in ieder geval Heidelberg en Monchau op het programma. Is er nog tijd over dan willen we bij terugkeer in Nederland nog enkele routes van de KCK fietsronde van Nederland rijden in Limburg en Brabant.  Per 1 juli hebben we voor de hele maand gereserveerd op de stadscamping van Goes. Dan zit onze voorjaarsreis erop!

Woensdag 22 maart.

Camping Steinfort te Steinfort, Luxemburg.

Door een zonnig en winters (in de Ardennen ligt nog sneeuw in de schaduw) België is het een genot om te rijden.

Na een dikke 300 km rijden we tegen tweeën de camping op. We worden begroet en haastig uitgelegd waar we kunnen staan. De Nederlandse eigenaresse heeft haast. Op de beschrijving hobbelen we de heuvel af tot het semi-verharde gedeelte omringd door stacaravans. Bij een nauwe bocht, rechts een berkenboompje en links een ongelukkig geparkeerde auto, staan we halverwege de helling ineens klem met de caravan. De caravan moet losgekoppeld en op de mover verder. Paniek bij mij. Ik zie de Kip al naar beneden denderen met medeneming van het blauwe autootje! Maar de rem en de mover doen hun werk goed onder Leen zijn bekwame opdrachten. Toch staan we niet echt lekker op het sterk hellende vlak. Een later arriverende Hollandse caravan vertrekt meteen weer naar de camping municipal van Arlon. Zij vinden het hier te steil!

Donderdag 23 maart.

Camping de la Croix d’Arles, Bourg (5 km ten zuiden van Langres), Haute Marne

Vroeg wakker en daardoor om 8 uur al op weg. Meteen in de file tot Luxemburg. In Frankrijk verdwijnt het zonnetje al snel. We rijden relaxed over rustige wegen onze kilometertjes (270) voor vandaag. Lekker op tijd op de camping. Het is nog steeds grijs, rond de 70 C. Langres is een historische vestingstad. Het ziet er heel interessant uit, toch bewaren we het voor een andere keer met zonniger weer.

Vrijdag 24 maart.

Camping Municipal: Les Iles de Silon, St. Vallier, Drôme.

Wakker geworden door tikkende regen op het dak, zijn we toch maar ons warme bedje uitgekomen. Ook vandaag dus geen bezoek aan Langres, maar weer in de auto op zoek naar de lente. Langzaam maar zeker loopt de temperatuur inderdaad op binnen en buiten de auto. Op een gegeven moment stomen we bijna onze (thermo) broek uit. Het kwik stijgt tot 16 gr. tijdens zonnige perioden en 14 gr. als het af en toe een buitje doet. Na Chalons sur Saone rijden we een stuk van de Route des Grands Crus. Het is druk in de wijngaarden. De werkers rijden met een vuurtje in een opengesneden olievat op een soort kruiwagenonderstel tussen de wijnstokken door. Daarin worden de gesnoeide takken meteen verbrand. Om ziekteverspreiding te voorkomen denken we. Ondertussen worden we in een dorp tegen gehouden door de Gendarmerie. Ze laten stemmig geklede heren en enkele dames, allen met een leeg glas in de hand, oversteken. De wijnbouwers gaan de wijnen 2005 proeven en daaruit de Medailles d’Or enz. kiezen. Schijnbaar een serieuze bezigheid. Daaraan gekoppeld zijn er dit weekend ook open dagen in de wijnhuizen, samen met regionale markten en proeverijen. Benieuwd of dit ook in de wijnstreken, die we nog gaan krijgen is. Wij zijn wel in voor zo'n wijnfeestje met allerlei lekkers. Vanuit de caravan hebben we een schitterend uitzicht over de Rhône. Afwisselend zon en regen, maar wel 16 gr. tot het donker wordt.

Zaterdag 25 maart.

Nog steeds op de camping aan de Rhône. We hebben het gezellig met de Belgen, die ons gisteren onderweg op deze camping attent hebben gemaakt. De temperatuur is aangenaam. Tot 12 uur kunnen we lekker in het zonnetje voor de caravan zitten. Dan bewolkt het en regent het even. ‘s-Middags maken we een wandelingetje door St. Vallier. Het leek een kaal druk stadje. Maar er zit achteraan toch nog een mooi historisch stukje, met het hotel de Ville, een kerk en restanten van de Remparts (vestingmuren) en de Rhône natuurlijk.

Zondag 26 maart,

Camping Airotel Chantecler, Val Saint André, Aix en Provence.

Na Valence zijn we echt de lente ingereden. Ineens zagen we overal bloeiende bloesems. De temperatuur steeg gestaag in de auto en daarbuiten. Het was een lange rit, maar nu staan we stevig tegen de helling verankerd, natuurlijk onder sneeuwende bloesem.  Het is korte broeken weer!