Maandag 12 september 2005.
Voorlopige planning van onze eerste grote reis door Frankrijk, Spanje en Portugal. Onze eerste stop zal de stad Amiens aan de Somme zijn met zijn immense kathedraal. Daarna gaan we naar een boerencamping in de regio Mayenne (ten westen van Parijs). Via stops in de Vendee (Atlantische kust) en St. Emilion (Bordeauxwijn) bereiken we de Spaanse grens bij het vestingstadje St. Jean de Luz (vlakbij Biarritz). Vandaar naar Bilbaô, waar het Guggenheimmuseum hoog op het verlanglijstje staat. Daar aangekomen zijn we wel 2 weekjes en een heleboel indrukken verder. Vandaar rijden we richting noord Portugal en zakken naar het zuiden langs de kust. Via de Algarve verlaten we Portugal en rijden verder via de Zuidelijke kusten van Spanje inclusief de moorse steden: Cordoba, Malaga en Sevilla. Via de Oostkust naar boven tot Valencia en vandaar naar vrienden Kees en Els in Calíg. Dat is al ver aan het eind van de reis. Bij terugkeer in november zullen we waarschijnlijk vrij snel door Frankrijk terugreizen, afhankelijk van de weersomstandigheden.
Benieuwd of we dit zo gaan doen of toch afwijken van de planning.

Dinsdag 13 september 2005 (autokm. 330).
Half tien vertrek uit Goes via de tunnel en Sluis. In België dom genoeg niet naar Brugge maar de kustroute genomen. Eén en al verkeerslichten. Om half vier op de camping Le parc des Cygnes in Amiens en nog een poos lekker in het zonnetje gezeten met uitzicht op het park. Een nieuwe camping met jonge aanplant aan de rand van de stad bij een park. Vriendelijke ontvangst met direct toeristische info en fietsroute naar de stad, plus de aanbeveling om 's-avonds naar de verlichte kathedraal te gaan kijken. Na het avondeten naar de stad op de fiets langs kanaaltje en de Somme. Gezellig door de stad geslenterd voor een eerste indruk en bij de kathedraal op de verlichting gewacht. Het was om kwart over acht nog te licht. Wij zijn over drukke autoroute terug naar
de camping gefietst. (gefietst 12.5 km)

Woendag 14 september 2005. Amiens per fiets.
Toeristische route door Amiens op de fiets aan de hand van een op de plattegrond uitgetekende route langs de 'monuments et centres d'ínterêt' zoals zo mooi vermeld op de folder, die we gisteren van het aardige meisje op de camping kregen. We starten met het cimetière de la Madeleine, één van de mooiste kerkhoven van Frankrijk, zegt onze reisgids. Jules Verne is er begraven. Het kerkhof is maar liefst 18 hectare groot en nog steeds in gebruik. Wij vinden het graf van Jules dus niet, niemand kan ons ook vertellen waar het is, maar het kerkhof is alleszins de moeite waard. Er hangt op de oude stukken een zeer bijzondere sfeer, misschien juist wel vanwege het feit dat sommige familiegraven zeer vervallen zijn. Daarna rijden we naar de Jardin des Plantes. De botanische tuin gesticht door Henri VI. De plantbedden zijn nu weer aangelegd zoals het in de 19e eeuw was. Er staat ook nog een prachtige oude kas. In Les Halles, een kleine maar fijne overdekte markt kopen we overheerlijk pain nature met walnoten. De immense kathedraal hebben we nu van binnen kunnen zien, vol met o.a. bijzonder houtsnijwerk over het leven van Johannes de Doper (zijn ingeslagen schedel hebben wij gemist) en St. Firmin. Via de oude wijk St. Leu, vroeger een arme volksbuurt met ververijen en leerlooierijen, nu een trendy wijk vol restaurants en terrassen langs de grachtjes bereiken we Les Hortillonages, een voormalig moeras, nog steeds bestaande uit vele eilandjes waarop vooral veel tuin en weekendhuisjes staan, maar ook nu nog groente verbouwd wordt. We fietsen er helemaal omheen, al kost het moeite. Vanwege het schoonmaken en herstellen van de oevers is het smalle en hobbelige pad verboden toegang. Het kost ons een uitbrander van een opzichter, maar we mogen toch passeren. Gefietst 25 km.

Donderdag 15 september 2005 (autokm. 377,5).
Vanmorgen in Amiens was het bewolkt, onderweg regende het nog een beetje. Hoe zui
delijker we kwamen, hoe warmer en zonniger het werd. Een flinke afstand vandaag. Deels autoroute, deels Route Nationale en D. wegen. Om half 5 werden we hartelijk ontvangen door de familie de Kam op camping à la ferme Placé te Bazougers in de Mayenne. Een sobere natuurcamping op de biologische boerderij. Er zijn melkkoeien, kippen enz. We staan op een weitje omringd door o.a. eiken, noten en fruitbomen. Ze hadden dit seizoen geen gasten meer verwacht, maar we zijn van harte welkom en hebben de camping voor ons alleen.

Vrijdag 16 september 2005.
Fietsroute vanaf de camping: La Bazouge-de-Chemeré, Chemeré-le-Roy, Moulin de Thévalles (monument historique), Saulges, Grotten en Canyon bij Saulges, St-Pierre-sur-Erve, Vaiges, Bazougers en terug naar de camping.
Vanmorgen was het een stuk koeler en motregende het af en toe. We fie
tsen door een zeer landelijk kleinschalig landschap, licht glooiend, af en toe een boerderij met wat koeien, stoppelvelden van snijmais, niks mis mee, toch heeft de streek meer in petto. De watermolen bij Thevalles is een pareltje. Er boven prijkt bovendien nog een chateau (niet toegankelijk). Het is een  romantisch geheel. De watermolen is wel te bezoeken. Een zeer vriendelijke beheerder geeft desgewenst uitleg over het 19e eeuwse mechanisme en kan het zelfs laten functioneren. Er is een klein winkeltje waar o.a. ook meel te koop is. Saulges staat te boek als 'petite cité de caractère'. Vanaf  Saulges komen we bij de grotten en canyon, die de rivier de Erve heeft uitgesleten. Weer zo'n onverwacht stuk landschap. De grotten zijn te bezoeken, er is een préhistorische tekening van een paard en een stier. Buiten wordt aan 'wandklimmen' gedaan. Een stel beklimt de rotswand, een school is er op excursie, verder is er geen toerist te bekennen. Bij terugkeer had Marieke, de boerin wat (overheerlijke) perzikjes bij de caravan gelegd. Later kochten we groenten en yoghurt. Ze is ook begonnen met Goudse kaas. Volgende week is er een laatste inspectie. Is alles o.k. dan mag ze gaan verkopen. Van harte aanbevolen deze (h)eerlijke camping in een onbekende verrassende regio (Mayenne). Gefietst 38,5 km.

Zaterdag 17 september 2005 (autokm. 298,3).
Om half negen vertrokken we van de camping in Bazougers, nadat wij afscheid hadden genomen van de familie de Kam.
Bij het opstaan was het erg koud. Er stond een stevige en koude noordenwind. Met gezwinde spoed op weg met de wind in de rug. Eerst D-route en daarna N-route. Hoe verder we kwamen hoe meer de temperatuur steeg. Na geruime tijd op de tolweg weer via N-route en D-route om twee uur op camping Port Punay in Châtelaillon-Plage (Charente Maritime) aangekomen. Hier stond nog steeds een stevige noordenwind maar was de temperatuur alleszins redelijk. Nadat de caravan was opgezet naar Châtelaillon-Plage gefietst. Hier eerst informatie over fietsroutes opgehaald bij het toeristenbureau. Daarna langs de boulevard gefietst. Châtelaillon-plage is nog heel authentiek. Na de boodschappen terug naar de camping waar we verder rustig aan hebben gedaan. Gefietst 12 km.

Zondag 18 september 2005
Bij het opstaan waaide er nog steeds een koude wind, in de loop van de dag werd de temperatuur echter steeds aangenamer.
Na een rustige morgen, waarin we nog door Paco werden gebeld en door ma de Blaeij werden ge-smst, zijn we na de lunch naar La Rochelle gefietst. Bij het strand was het een drukte van belang. Het was laag water en door de harde wind was het schijnbaar makkelijk oesters, mosselen en zeewier rapen. De Fransen waren dan ook in grote getale en met hele families tegelijk bezig hun buit te verzamelen.
Via Châtelaillon-Plage - Angoulins/Mer - Aytré zijn we in het centrum van La Rochelle aangekomen. Bij Angoulins/Mer ligt Marais de Chay waar zout wordt gewonnen. In het centrum van La Rochelle was het open monumenten dag. Na wat rondkijken zijn wij naar de haven gefietst. Ook hier open monumenten en overal rijen mensen. Terug zijn we steeds zo dicht mogelijk rond alle havens en de zee gefietst tot de camping.
's-avonds nog een wandelingetje door het aangrenzende dorpje Les Bochouleurs gemaakt. Ook hier veel oesterbakken. Men leeft hier nog van de zee. Gefietst 45 km.