Zondag 21 maart 2021, van Zaamslag, Oost Zeeuws Vlaanderen naar Eede, West Zeeuws Vlaanderen.

De lente toont zich nog niet. Integendeel, de zon laat volledig verstek gaan. Door de noordenwind daarbij voelt het zelfs uitgesproken guur aan.

We nemen weer eens de binnendoorroute. Over de brug bij Sluiskil. Langs de Braakman en de afslag naar Waterlandkerkje. Via Aardenburg en St. Kruis tot grensdorp Eede.

Een vriendelijke ontvangst van een jong koppel met West-Vlaamse tongval. Een kleine camping bij de asperge/blauwe bessenboerderij. Straks maar eens vragen of  er al asperges zijn.

We krijgen meteen al een leuke  rondwandeling (6 km) door de velden naar het Belgische Middelburg uitgelegd, alwaar een lekkere afhaalkoffie met wafel te krijgen is. Geen probleem schijnbaar om hier even de grens over te steken. We zagen het ook al vanaf onze vorige stek. De Belgische wielrenners rijden nog steeds hun toertjes over de Zeeuws Vlaamse polderwegen. Het triggert ons wel. We gaan het proberen, maar eerst lunchen!

Het blijkt een leuke wandeling. Na een paar honderd meter staat bij een paar huizen eerst een auto met Hollands nummerbord en bij het volgende zien we het rode Belgische. Hier loopt blijkbaar de grens.  De verharde weg stopt en gaat over in wandelpad.

Meteen een infobord over de ‘Dodendraad', die tijdens WO 1 moest voorkomen dat Belgische vluchtelingen uitweken naar het neutrale Nl.

We zigzaggen over smalle voet/fietspaadjes steeds dichter op Middelburg aan. De kerktoren dient als baken.

In het dorp loopt Leen het St. Klara Convent zo voorbij. Hij heeft niet in de gaten dat hier de thoffie en wafels verkrijgbaar moeten zijn. De deur is dicht. Ik denk dat we vooraf hadden moeten reserveren en klop maar niet aan.

Leen wacht me op bij de schandpaal.

Een rondje om de kerk. Een deel is nog oud en niet kapot gebombardeerd aan het eind van WO2. Het getuigt van de Bourgondische geschiedenis van dit stadje (ja, geen dorp dus).

Aan het eind van het dorp lopen we bij een kreekje zo Nederland weer binnen.

De terugweg gaat over de verharde weg en is minder interessant. De kerk van Eede komt al snel in zicht.

Zo ver hoeven wij niet. Langs de asperge en bessenvelden lopen we zo het terrein van de camping weer op. Bij de boerderij hoort ook een winkel. Met Pasen hopen ze de 1e asperges te oogsten. Dan gaat de winkel weer open. De oogst van de blauwe bessen is van juli tot augustus. Dat sluit mooi aan. Helaas voor ons nét te vroeg.

Boerderijcamping De Spitsbroek € 18,30 (incl. elektriciteit), Eede, Zeeuws Vlaanderen.

Maandag 22 maart 2021, fietstochtje Eede-Oostburg 35 km.

De koude noordenwind is weg. Zelfs zonder zon is dat een stuk prettiger fietsen. We volgen de baan tot we net voor de grens bij Middelburg afbuigen naar Heille.

Dit dorp is bekend om zijn landbouwmuseum. Ondanks een extra rondje door het dorp komen we er niet langs.

Aardenburg fietsen we binnen langs de Elderschans. Tegenwoordig is dit een hotelcomplex van de flamboyante broertjes Azimi. Ze wonen zelf in het gelijknamige kasteeltje.  Als kinderen uit Iran gevlucht en nu miljonairs.

Ook hier ronden we de imposante  kerk. Ik was er al eens binnen. Zeer de moeite waard.

Het stuk naar Oostburg ligt open en kaal voor ons.

Gelukkig fietsen we daarna langs de langgerekte Passageule.

Oostburg blijkt inmiddels opgeleukt met allerlei kunstwerken.

De super verschaft ons een warme lunchhap én avondproviand. Aan de rand van het dorp vinden we bij Het Groote Gat, alweer een langgerekte kreek, een prettige picknickplaats.

De terugweg freewheelen we lekker tot St. Kruis. Ook hier een ommetje kerk.

In Eede stoppen we bij het monument voor Wilhelmina. Zij zette hier 13 maart 1945 haar eerste stap (over een inderhaast aangebrachte streep meel heen) op NL bodem.

Boerderijcamping Spitsbroek, Eede.

Dinsdag 23 maart 2021, West-Vlaamse fietstocht 40 km.

Gisteren besloten we nog een dagje te blijven en vanaf hier naar Sluis te fietsen. Leen zet een route, heen door België, uit. We zien hier zoveel grensverkeer, er staan sinds gisteren zelfs 2 Belgische campervans op de camping, dat we zo’n rit in de buitenlucht wel kunnen verantwoorden voor onszelf.

De zon schijnt stralend. De knooppunten leesbaar op het stuur. We starten inmiddels bekend op de grens in Middelburg.

Bij St. Rita de drukke Expressweg Antwerpen-Knokke over.

Een kijkje bij het Leopoldkanaal en verder door het vlakke, maar allesbehalve saaie land. Wat een ‘schone hoeves' passeren we.

In de verte zien we een stompe toren. Van Damme denken we. We rijden er echter zowat voorbij.

Het duurt ook behoorlijk lang, voor we de Damse Vaart bereiken. Daar ontdekken we dat we voor de stompe toren terug moeten fietsen, bovendien is dit niet Damme, maar Oostkerke.

Dat kennen we niet. Damme is nog verder terug, weg van Sluis. We besluiten langs de Vaart tot Oostkerke te fietsen. Halverwege word ik vol in de roos ondergesprietst door een aalscholver, die vanaf zijn hoge tak hautain bekijkt, hoe wij de vlekkenravage proberen te beteugelen.

Echter geen spijt om naar Oostkerke te fietsen. Wat een mooi wit dorp. Een paar mannen staan gezellig in sappig West-Vlaams te keuvelen, terwijl wij de brink met kerk fotograferen.

Wanneer we wegrijden wordt ons gevraagd of we het kasteel gezien hebben. Een prachtig kasteel zegt de man.

We draaien om en rijden het private weggetje in, dat hij ons wijst. Alweer, wauw, wat mooi hier!

Verder over het onverharde knotwilgenpadje tot we weer aan de Damse Vaart zijn. Inmiddels ligt Sluis nog verder weg en Damme toch weer dichterbij. Tijdens een pauze aan de vaart besluiten we de route helemaal om te gooien. We gaan voor Damme en ‘doen' Sluis een andere keer. Leve internet, die de nieuwe knooppunten aanlevert.

Damme is veel indrukwekkender en prachtvol, dan ik me herinnerde van onze allereerste campertrip (2011). Misschien omdat er nu geen terrassen zijn en behalve wandelaars en fietsers geen toeristen. Onder toeziend oog van Johan van Maerlant  lunchen we en kan er geld gepind.

De terugweg gaat via Moerkerke linea recta op het Leopoldkanaal af.

Daarna dezelfde route als vanmorgen terug. De grondwitloof te koop laten we weer aan ons voorbijgaan, want daarvoor moeten we de schuurwinkel binnen. In St. Rita scoren we wel een echt Belgisch 10granen Pain De Vie uit de automatenshop. Toch nog een souvenir!

Op honk, na de klussen en warme douche gooien we ook de campingplanning om. Morgen niet naar Retranchement, maar nog geen 5 km verder naar de landschapscamping onder Sluis. Zo fietsen we in een mum naar het stadje én kunnen we ook de door mij vurig gewenste wallenwandeling maken.

Boerderijcamping Spitsbroek, Eede.

Woensdag 24 maart 2021, transfer van Eede naar Sluis, 5,6 km.

Een prachtige vrieskoude morgen. Door de zon warmt t snel op.

Het was zeer prettig verblijven op dit ongedwongen campinkje. Wanneer er geen CP in de buurt is, geven we daar de voorkeur aan. Ook op de volgende stek worden we zeer relaxed ontvangen, hoewel dit heel andere koek is. Groot  voor een landschapscamping.  Caravans installeren zich voor t seizoen. De plek wordt in overleg aangewezen. We kiezen vandaag voor de luwte achter het toiletgebouw, maar achter op de camping zijn plekken met ruim, jazeker, polderzicht. Half 11 zitten we aan de koffie.

Na een vroege lunch op de fiets naar Sluis. Wat een verschil met gisteren. Geen mutsen en wanten, al helemaal geen thermokleding vandaag.

Vanaf de voormalige Westpoort fietsen we ruim driekwart om de wallen heen.

Even het mooie centrum met Belfort in.

Bij de Aldi zetten we de fietsen aan de ketting.

Aan het begin van het Kanaal Brugge-Sluis beginnen we de stervormige Wallenwandeling. Op dezelfde plaats startte ooit begin jaren 70 de gelijknamige schaatstocht, waaraan Leen deelnam.

Het is prachtig weer. De lente barst overal los. Er zijn amper andere wandelaars.

Terug aan de Kaai stuiten we op Frituurke ’t Zwin. Yes! Na lange tijd weer eens een ambachtelijk  frietje stoofvlees. Dat past hier.

Nog even wat proviand inslaan, dan het laatste stukje fietspad buitenom en we zijn weer aan de Westpoort, vanwaar we dezelfde 5 km terug naar de camping fietsen.

Totaal gewandeld 5 km en  gefietst 15 km.

Landschapscamping Polderzicht € 16 (kaartkorting), Sluis.

Donderdag 25 maart 2021. Van Sluis naar Retranchement 12 km.

Missie Sluis is volbracht. We hoppen een eindje verder. Polderzicht is ons te grootschalig en teveel langverblijfcamping. Gisteravond bleken overal in de perkjes met (soms kunst)bloemen en romantische beeldjes cq kabouters veelkleurige lichtjes te branden, vaak nog knipperend ook! Dwars door Sluis rijden we weg.

Binnendoor langs het Uitwateringskanaal en door het dorp Retranchement.

Een km buiten dit dorp ligt de nieuwe stek.

Een geheel lege boomgaardcamping en daarbuiten pas gerenoveerde ruime camperplaatsen, ook leeg.

Dit is weer het andere uiterste. Zo lieflijk en geen kampeerders!

Kouder dan gister kleden we ons erop en weg zijn wij.

In Retranchement kopen we Zeeuwse wafeltjes aan de deur. Wij hebben zelf in onze jonge jaren zo’n leuk bloemetjesijzer gehad. Bakten we de knapperige koekjes op het peterolie (petroleum)stelletje. Wie weet nog wat dat is?

Al snel rijden we België in. Niet prettig naast de lawaaierige doorgaande weg. Heel even fietsen we door een rustige wijk, maar worden dan verdorie op een fietsstrookje nog drukker gezet. De Expressweg over rijden we Westkapelle (ook in België) binnen. Ook druk en lawaaierig. Er zijn fietsstroken maar de auto’s gaan hier voor. Bah! De knooppunten zijn inmiddels weg.

We zoeken zelf onze weg en komen, hèhè, in Knokke terecht.

Al even hectisch door het centrum belanden we  uiteindelijk op de Boulevard.

Heerlijk! Blauwe lucht en een prachtig strand. Alles er op en er aan. iDe lelijke appartementenblokken,  vergeten we maar even.

Op een bankje komen we bij met een ijsje in de zon.

Daarna sjezen we over de steeds rustiger boulevard. De strandhuisjes overal in opbouw.

We kunnen helemaal doorfietsen tot aan de Zwingeul. Dat kon jaren geleden niet.

Ook rondom de Geul fietsen we buitendijks.

Langs het gerenoveerde vogelreservaat, tegenwoordig heet dat Het Zwin Natuurpark.

Helemaal rond.

De grenspaal op de dijk  en daarachter doemt het silhouet van Retranchement op.  Zo hectisch de heenroute was, zo relaxed en prachtig fietsen we terug. Uitgewaaid met 29 km op de teller.

SVR (geen kaart nodig) camping de Essenhoeve € 21,40, Cadzand (dichtbij Retranchement), West Zeeuws Vlaanderen.

Vrijdag 26 maart 2021, fietsrondje 32 km.

Na een paar druppels vannacht volop zon en een onstuimige wind. Prima fietsweer!

In Retranchement slaan we deze keer linksaf. Mooi langs de wallen naar Terhofstede.

Via bochtige weggetjes,  de molen voorbij naar Zuidzande.

Nog meer leuke paadjes tot Nieuwvliet.

Hier bereiken we de kust en kunnen een eindje op het duin fietsen. Bij een stop waait mijn fiets om en valt in het zand. Een knersende versnelling tot gevolg.

Sinte Pier en het natuurgebied Zwarte Polder voorbij.

Ook aan  de landkant veel nieuwe natuurontwikkeling.

Cadzand-Bad is eveneens aan flinke veranderingen onderhevig. Knokkiaanse toestanden hier. Overal verschijnen nieuwe appartementengebouwen, niet altijd even fraai naar onze mening.

We rijden tot het haventje.

De Zwingeul langs en naar beneden om via een mooi paadje en enkele bruggetjes over het Uitwateringskanaal Retranchement weer te bereiken.

Goed dat we vroeg gefietst hebben.

Later in  de middag bewolkt het, wakkert de wind nog meer aan en wordt het beduidend kouder. Er komt regen aan.

Op de CP staan we nog steeds alleen. Inmiddels is er wel een caravannetje voor de camping gearriveerd.

CP Essenhoeve, Cadzand.

Zaterdag 27 maart 2021, wandelknooppunten rondom Retranchement 8,5 km.

Gisteravond  kwamen de soms  pittige regenbuien, vergezeld door heftige windvlagen, over. De nieuwe dag brengt weer felle zon. De stevige wind blijft nog. We starten met wind tegen. Op de doorgaande weg links en vrij kort daarna rechtsaf de Cadzandseweg op. Hier zien we meteen het (knooppunten) voetpad ernaast. Dit volgen we een heel eind tot voorbij Camping de Wachtsluis. daar stonden we met de caravan een paar keer.

Het Uitwateringskanaal steken we over om een blik op het Zwin te werpen.

Over het fietsvoetpaadje langs het Kanaal terug naar Retranchement.

Het dorp door. We helpen een overstekend padje. Een aantal van zijn vriendjes liggen al platgereden  :-(

Langs een prachtig watertje, overhuifd door knotwilgen kunnen we de wallen op.  We zien de kanonnen naar buiten gericht.

Een grenspaal bovenop de wal. Dit is toch geen grens? Nee, het is er één  van de Drieling. (drie grenspalen waarvan de middelste echte grens vroeger midden in de Zwingeul stond. De andere 2 staan op 200 m, respectievelijk in Nl en B.

Verder tot bijna bij Terhofstede, maar dan draaien de wallen en komen we weer tot vlak bij het dorp.

We helpen andere wandelaars het juiste pad op, maar wij nemen  het fietspad tot de Bosweg en terug naar de CP.

Daar hebben we buren gekregen. Caravanners installeren zich voor het seizoen op het grasplekje naast ons.

Voor ons is het tijd morgen weer een eindje verder te gaan.

CP/Camping De Essenhoeve € 21,40, Retranchement/Cadzand.