Zondag 8 april, OP aan de Donau, Bratislava, Tsjechië.

Om 6 uur worden er rondom ons deuren van parkerende auto's dichtgeklapt. Het 'campingterrein' staat al vol met bestelbussen en vrachtautootjes.

Tegen 7en doen we een uitbraakpoging, maar het is al te laat. Achteruit terug  naar ons plekje en ontbijten. Een poosje later zijn wij er ook klaar voor. Een boeren lentemarkt/Antwerpse Vogeltjesmarkt, zoals wij die kennen uit onze jeugd. Planten, zaden, voer en klein levend spul. Verder eten, drinken en muziek. Buurtgenoten ontmoeten elkaar.  De Partij voor de Dieren stelt hier geen voorwaarden. Wij schaffen ons slechts een zak appels aan en laten de kippen konijnen en vogeltjes aan de Slowaken.

Na de thoffie slaagt de 2e uitbraak stapvoets wel. We jagen de tegenliggers onverbiddelijk opzij of achteruit. Buiten Senec tanken we LPG. Kan het kacheltje weer branden. 'S ochtends is het vaak nog koud. Al met al is het nog hartstikke vroeg. Het is over de snelweg maar 20 km naar Bratislava. Net negen uur en we sluiten al aan bij 3 andere campers op de mixP  aan de Donau met zicht op de oude stad. Die camperaars zijn nog niet of net wakker, terwijl wij er naar ons gevoel al een halve dag hebben opzitten.

Onder de moderne dubbelbaansbrug hangt een fiets/voetgangersdeel. Erg gemakkelijk en meteen staan we in de oude stad. Minder gelukkig, zelfs een dikke blunder, dat de dubbelbaansweg de Burchtwijk van de oude stad scheidt. Er zijn zelfs een stuk muur en een aantal historische panden voor gesloopt. De St Martinusdom is nog net gespaard.

Wij gaan onder het viaduct door en klimmen via een paar leuke straatjes omhoog.

De Burcht, de nummer 1 van de wandeling in AWWB goud Tsj-Slowakije (onze dank aan de Baronnetjes is groot :-), in 18e eeuwse stijl gerenoveerd, bekijken we rondom. Het geeft ons een nog wat wazig uitzicht alle kanten op. Even de binnenplaats op en tot slot de barokke tuinen.

Naar beneden dwalend komen we vanzelf in de nauwe straatjes langs kerken, paleizen en stadshuizen. Er zitten juweeltjes tussen, zoals het oude raadhuis. Bijna 5 uur dwalen we relaxed rond. Van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid.

Naast flanerende locals, lopen er toeristen en dagjesmensen. Terwijl er ook nog een marathon aan de gang is met op verschillende punten opzwepende muziek,  blijft het sfeertje ontspannen en is het niet zo overdruk dan in Praag.

Zo rond de middag laat de zon zich steeds meer zien. Wij onderbreken onze wandeling voor thoffie en later voor een lekker dagmenu. De Slowaakse aardappelsalade is helaas al op. Maar de versgebakken frietjes met wortelselderrauwkost zijn goede vervangers bij de super gebakken kipschnitzels. Ook de soep vooraf met wortel en pastinaak smaakte perfect.

Met de deur open en uit de wind genieten we van ons uitzicht en de drumsessies aan de overkant van de Donau. Topzondag!

Maandag 9 april 2018, Wohnmobil Stellplatz Deutsch Jahrndorf, Oostenrijk.

We zijn toe aan wat rust, want om nu meteen naar Budapest te scheuren..... Net over de grens in Oostenrijk ontdekken we een CP in een dorpje. Vanwege oude grenzen kost het 25 kms om te eindigen in een soort plat  leeg niemandsland tussen snelwegen en 3 landen geklemd. In Oostenrijk dus en vlakbij Slowakije en Hongarije.

De CP ligt op de rand van een dorpje met eenvoudige oostblokhuizen, maar wel alles onderhouden, geknipt en geschoren. Dat maakt duidelijk dat we toch echt in Oostenrijk zijn. Misschien vroeger wel, de grens verplaatst?

Rust krijgen we in hoge mate. De buurman tegenover groet vriendelijk als hij zijn vuilnisbak binnenhaalt. Er passeert een enkele auto en trekker. Verder niks. Het belooft boven de 20° te worden. Wij kunnen in luierstand.

Dinsdag 10 april, ACSICard Kemping  Romantic, Bükfürdő Hongarije.

Geluierd hébben we, daar op de Wiese net in Oostenrijk.  Gesanied ook. De tanks zijn weer vol en leeg,  al naar  behoefte. Vol goede moed vertrekken we binnendoor richting H grens. Dat kost kruim. De Oostenrijks Hongaarse grens  lijkt bij de laatste verdeling zigzag bepaald. Wijnbouw  bij de Neusiedlersee. Dit is Oostenrijks Burgenland. Tegen Tomesita's wil in stranden we aan de Staatsgrens bij fietstoeristisch Mörbisch. Wij mogen  verder, maar Libby niet.

Onder Eisenstadt mogen we dan wel Hongarije in. Het stadje Sopron heeft een roemruchte geschiedenis en staat bekend als Klein Praag. Een mooie historische stad, die we graag willen bezoeken. Maar waar veilig parkeren cq overnachten? 2 campings blijken ondanks andere vermelding toch nog gesloten.

Dan maar verder. Het begint ons te irriteren, dat het deze reis zoveel moeite kost een simpele parking, laat staan overnachtingsplaats te vinden bij de te bezoeken bezienswaardigheden. Dan hebben we het nog niet eens over sanimogelijkheden.

Buiten Sopron lunchen we net voorbij de 2e camping die het hele jaar open zou zijn. We gooien het roer om. We rijden naar een campercontactcamping in Sarvar zuidelijker. Kunnen we daar terecht, dan zien we daarna wel wat er te doen is. Misschien werkt dat beter.

Onderweg neus ik in de ACSICardgids en ontdek er halverwege één bij een thermaalbad. Nou, we zien het al meteen. Dit is kuurtoerisme. De ene na de andere goed gevulde camping. We worden vriendelijk ontvangen, zoeken een plekje, installeren ons en gaan op verkenning.

Ik wil wel een uurtje zwemmen in het gemeentelijk thermaalbad, maar daar zijn ze niet op berekend. De dagprijs geldt meteen voor 3 dagen en is dus pittig. Eén uurtje zwemmen kennen ze niet. Ondertussen hebben we wel Forints uit de muur kunnen trekken. De winkelgalerijtjes stemmen ook niet echt vrolijk. Hoewel...overal zijn de badpakken 70% afgeprijsd. Heel veel keus uit degelijke badpakken met verstevigde 'big boopies' vormen. We overwegen, dat we misschien toch echt nog te jong zijn om hier te gaan kuren. Bij de VVV krijgen we een dik pak folders en timetables van bus en trein. Misschien morgen toch nog naar Sopron. Vrolijk spenderen we ons eerste Hongaarse geld in de nabijgelegen COOP en kopen terug op de camping een muntje voor de wasmachine. Na dit alles is het tijd voor het eerste Hongaarse wijntje. Daarna nemen we een langdurige heerlijk warme douche. Mmm. Ons eigen Kürbadje. Het bevalt ons hier wel.

Woensdag 11 april 2018, Camping Romantik, Bükfürdő, Hongarije.

Gisteravond hebben we alle vuile was weggewerkt. Een inspannend karwei. Vanmorgen daarom lui opgestart. Tegen de middag komt de zon ook steeds meer door en ligt de temperatuur rond de 20°. Prima fietsweer. Beter dan toch de wens najagen om alsnog Sopron te bezoeken met bus en trein. Bij de VVV hebben we een  kaartje met 7 fietsroutes gekregen van 22 - 74 km.  Wij kiezen de nummer 3, een soort dorpentocht. In Bükfürdő over fietspad tot de afslag naar Acsád. De route blijkt niet bewegwijzerd, maar gelukkig zijn de wegen niet al te druk. Wel wordt er pittig hard gereden. Goed dat we de helmpjes op hebben. Na een afslag is het rustiger. Door akkers en bos.

Acsád is een klein dorp, maar wel met een kerk. Verder over het vrijwel letterlijk platteland. Overal bloesems en lentebloemetjes.

Het volgende dorpje Meszlen heeft twee kerkjes en een aantal gerestaureerde waterputten.

Het plaatsje Tömörd wordt 2talig aangegeven. Welk schrift is dit? Hier fietsen we een achterstraatje in om meer van het dorpje te zien. Het straatje gaat over in een half verhard  bospad, maar blijkt goed te befietsen Dat is heel fijn want zo vermijden we de hier drukke doorgaande weg.

Pas vrij dicht bij Csepreg moeten we weer op de drukke route. We sjezen daar wel lekker omlaag. In dit grotere dorp rijden we een rondje rond de kerk en stadshuizen. We pauzeren er op het pleintje.

Het laatste stuk naar Bük gaat tegen de pittige wind in over fietspad naast de drukke weg. Minder interessant, want zo kwamen we gister aangereden. Wederom door het langgerekte Bük tot Bükfürdő  over weer andere fietspaden tot we verrassend voor mij ineens ons eigen Libby zien staan. Een aangename kennismaking met het Hongaarse platteland en sfeer in de dorpjes. Toch 40 km weggetrapt.

Donderdag 12 april, Europa camping Siesta Noel, Alsópáhok, dicht bij Balatonmeer, Hongarije.

Niet al te ver vandaag, zo'n 80 km naar de volgende stek. Het belooft een zonnige, bijna zomerse dag te worden. Bij vertrek geeft de thermometer al 20° aan. De 84 is een enkelbaans doorgaande route met duwende trucks en passerende auto's. Verscheidene gedenktekens getuigen er van, dat dit lang niet altijd goed gaat.

In Sárvár nemen we de afslag de stad in om de ingetoetste Lidl te bezoeken. Dat voert ons door het mooie centrum en langs de Spa. Een dikke bonus, want de camping hier slaan we over. De P bij de Lidl is klein en vol. Die boodschappen komen elders wel.

Niet veel verder neemt Tomesita een binnendoor. Slecht wegdek, maar zeer rustig. Af en  toe een boerendorp. We waarderen het Hongaarse platteland steeds meer.

De stad Héviz toont ons zeer levendig. Dit is alweer een toeristisch kuuroord. Wij rijden 'immer gerade aus' om 2 km verder vlak voor het dorpje te eindigen. Deze camping vanaf 1 april open onder kersvers West Vlaams beheer meldde zich deze week bij de FBgroep Camperpraat en Treffens. Voor ons precies op tijd. We worden er gastvrij ontvangen. Sinds december pas is de zwaar verwaarloosde camping  in hun bezit. In die korte tijd is er al ontzettend veel werk verzet.

We installeren aan de rand met zicht op het dorpje, weitjes met schapen en een tuintje met bloesemende fruitbomen achter ons. Voor vandaag helemaal goed. Ik kan voor het eerst een poosje zonnekloppen in bikini. Leen fietst naar de Spar vlakbij. 'T leven is goe, zunne....

Vrijdag 13 april, Europa camping Siesta Noel, Alsópáhok, Hongarije.

Vannacht  viel er regelmatig een buitje. Libby is bruin bespetterd. Ook hier Saharasneeuw. De lucht is blauw, de zon schijnt. Het wordt weer een mooie dag. Helaas gaat het geplande fietstochtje naar het Balatonmeer niet door. Ik voel me grieperig. Leen fietst dan maar naar de Lidl in Keszthely, 6,5 km verderop.

In de middag is Leen druk met computerhulp aan de campingmevrouw en haar kleinzoontje, terwijl ik uit de wind en in de zon de dag uithang.

Zaterdag 14 april 2018, Europa camping Siesta Noel, Alsópáhok, Hongarije.

Na een frisse nacht belooft het alweer een zonnige dag te worden, bovendien is de stevige wind gaan liggen. Er staat een fietstochtje langs de noordkant van het Balatonmeer op het programma. Voor de camping langs loopt een fietspad. Dat brengt ons naar de bronnenbadplaats Héviz. Het grote kratermeer heeft zomer en winter een temperatuur van 28-30°. Tegenwoordig is het big business en kost het minstens € 10 voor een simpel paar uurtjes badderen. Er wordt massaal gebruik van gemaakt en dat vinden wij minder.

We fietsen er dus voorbij en zetten koers naar Kesztely. Op deze voorjaarsdag een sfeervol stadje met een kasteel.

Daar bereiken we het Balatonmeer. Vanaf hier volgen we de Balatonfietsroute langs het meer en door dorpjes.

ANWB goud zegt dat je het Balatonmeer alleen moet bezoeken als je houdt van massatoerisme en sfeerloze badplaatsen, maar wij rijden door groen met gele paardenbloemen bespikkelde bermen. Vissers aan de oever turen naar hun hengels. Op het water pruttelt een bootje. Heel vredig allemaal. Tegen de heuvels wijnbouw.

Na een dikke 25 km fietsen wordt het duidelijk dat we het Nationaal Park Balaton-Hoogland met vulkaangebergte niet gaan  halen, tenzij we met de trein terug gaan. We besluiten echter terug te fietsen.  We draaien het eerste dorpje in en drinken wat met een snackje erbij op een terras in een gezellig horecastraatje.

De terugweg geeft ons weer andere vistas over het meer. Voor we het in de gaten hebben komt het kasteel van Kesztely in zicht en daarna de afslag naar de camping bij de baden van Keviz.

55 km voornamelijk over fietspaden. Makkelijk  maar het blijft opletten, want de kwaliteit wisselt nogal. Hobbelen over boomwortels en bij kruisingen  flinke richels waar het fietswiel op dubbelklapt als je niet uitkijkt. Voorrang heb je nergens op auto's, al krijgen we het regelmatig. Toch hebben we genoten van dit fietstochtje. En ook vandaag is er nog wat tijd om te zonnekloppen en een praatje met het gastvrije en hardwerkende campingpaar.