Zondag 21 oktober, Parque de Autocaravanas Manta Rota, Vila Real de Santo António, Algarve.

Het is markt in Vila Nova de Cacela, op een paar kilometer van Manta Rota vandaan. Terwijl we ons klaarmaken om erheen te fietsen valt een heftige hoosbui, die behoorlijk lang aanhoudt. Er ontstaat een snelstromende rivier voor de camper. We zien het buitenvloerkleed rondtollen en op avontuur gaan. 3 campers verder blijft ie hangen.

De lucht wordt lichter. Blauw met witte wolken. Ria pikt ons nu met de auto op. Een uurtje later dan gepland kunnen we toch markten.

Dit blijft één van onze favoriete markten. Een mooie mix van authentiek en toeristisch. Nu nog uitgebreider omdat de grote zigeunermarkt buiten het dorp is opgeheven. Een behapbaar deel daarvan  is bij de dorpsmarkt getrokken. Nog meer diversiteit en veel leuker.

Op ons gemakje zwerven we langs de kramen, laten ons verleiden, proeven en kopen.

De tassen gevuld nemen we afscheid van Ria en wandelen de paar kilometer terug tot de CP.

Ik ben verrast door de winkels, barretjes en restaurantjes in het centrum van Manta Rota. Doordat we altijd meer op Altura waren gericht, ken ik dit eigenlijk niet. Ook de straat waar dinsdag onze Middelburgse vrienden een appartement betrekken ziet er leuk uit én vlakbij strand en middenstand.

De middag verglijdt met thee, zon en strand.

Maandag 22 oktober, Manta Rota.

In de ochtend fietsen we naar Altura voor een bezoekje aan de overdekte markt en de Intermarché.

Het is zalig weertje geworden. Zeer aangenaam aan het strand. Vandaag willen we dan eindelijk die duik in zee nemen. De hoge golven van gisteren zijn verdwenen. Binnenkort slaat het weer geheid om, dan wordt het echt te fris. T'is even bibberen, maar dan is het heerlijk en zwemmen tot we verrimpelen.

Tussen de bedrijven door zijn we een paar plaatsen opgeschoven. We staan nu tegen een terrasje met een bankje en (minder) een prullenbak. Op deze manier hebben we geen directe voorburen en meer zitruimte. Vandaag is de CP weer volgelopen. Steeds meer langstaanders arriveren in grote campers, vaak met een auto erbij of op zijn minst een scooter.

Dinsdag 23 oktober, Manta Rota.

Een relaxte dag vol activiteiten. Rond 10en wandelen we aan het eind  de CP af richting Cacela Velha. Daar komen we niet. Halverwege kunnen we de getijdegeul oversteken.

Na de klim omhoog, lopen we tussen fruit (algarobe en sinaasappel)bomen tot de 125.

Daaroverheen doorkruisen we Vila Nova de Cacela. Pauze in hetzelfde cafeetje als zondag.

Terug nemen we een kijkje in de Rua da Monte Pita. In deze straat ergens staat voor een maandje  het domicilie van  onze vrienden.

Na de lunch naar het strand. Door de bewolking ziet het er vandaag heel anders uit. De golven zijn hoog. Leen gaat dapper te water. Ik vind het eng en hou het bij natte voeten.

Nog weer later fietsen we  naar Ria in Altura voor de tea. Daar vlakbij kan ik  ook direct  bij de kapster terecht. Ik stoor haar terwijl ze in de kappersstoel  met de voeten omhoog naar de novela kijkt.  Ze kan multitasken. Eenmaal terug op de naaldhakjes ben ik onder de tv  in 20 minuutjes perfect geknipt.

Ondertussen vliegen onze vrienden met de wind in de rug naar Faro.  Een half uur eerder, om 6 uur al,  zijn ze geland. Dadelijk fietsen we erheen met een startpakketje proviand.

Woensdag 24 oktober, Manta Rota.

Een prachtig zonnige dag die we doorbrengen met onze vrienden. Samen aan de lunch. De mannen fietsen naar Altura om een paar boodschappen, de dames brengen een uurtje aan het strand door. Leen en ik nemen een korte duik. De golven zijn nog steeds onstuimig. Na de thee zoekt ieder zijn eigen huisje op. We zijn allemaal moe. Voor de verandering vandaag geen enkele foto gemaakt. Mag ook wel eens.

Donderdag 25 oktober, Manta Rota.

Een wandeldag. Om half 10 vertrekken we met zijn 4en van de CP. Ria komt ons tegemoet vanuit Altura. Daarna lopen we gezamenlijk richting Monte Gordo. Het is laag water. Er is van alles te zien en te vinden, altijd leuk.

Bij Praia Verde strijken  we neer in een hippe strandtent.

Daarna keert Ria terug en lopen wij verder naar Monte Gordo. Bij de vissersbootjes heerst volop bedrijvigheid. De meeuwen rondom zijn alert op ieder stukje visafval.

Wij vinden een lunchplek bij de visserssociëteit. De bediening is wat vaag. De menukaart duidelijk, alleen is lang niet alles verkrijgbaar en de prijs van wat er wel is blijft ongewis. Wat er uiteindelijk op tafel verschijnt is echter prima van kwaliteit en daar gaat het om.

Dan voor Monique en Paul een kennismakingsrondje door Monte Gordo. Daarna beginnen we de terugtocht. Zoveel mogelijk over land, want het is nu hoog water. Dat betekent baggeren door los zand. Al met al is het best zwaar en ver. Met nog een pitstop in Altura halen we het uiteindelijk toch. Om kwart over 4 bereiken we de camper weer. Het is een dagtocht geworden, maar liefst 18 km gelopen.

Vrijdag 26 oktober, Manta Rota.

Om 5 uur begint het te regenen. Na overleg met de vrienden besluiten we niet al voor de lunch naar Vila Real te rijden, maar pas later. De tijd verglijdt met relaxte bezigheden. Leen scheert met hulp van mij weer eens baard en kapsel ;-) Daarna neemt hij een duik in zee en doucht buiten met de fles. Ik doe een uitgebreid  yoga/fysiorondje. Het bed is verschoond, een afwasje gedaan. Ook nog tijd voor muziek en lezen.

Het was een goede beslissing later te vertrekken. Terwijl we door Vila Real de Santo Antonio struinen, is het droog. Hier en daar een winkel binnen. Langs de grensrivier, een terrasje. We genieten er weer van. Voor Monique en Paul is het nieuw, maar ook zij kunnen de sfeer in het blauwwitte stadje waarderen.

Daarna nog een supermarktrondje (Lidl en Pingo Doce)  voor de basisinkopen en niet te vergeten de vis, kaas en wijnaanbiedingen.

Tegen de avond is de zon weer terug.

Zaterdag 27 oktober, Manta Rota.

De PR2 Quintas de Cacela is een bewegwijzerde wandeling rond en door het dorp Vila Nova de Cacela. We lopen erheen vanaf het condominio waar Monique en Paul verblijven. Meteen weg van het dorp. Tussen boomgaarden en groente-akkertjes door. Het spoor over, af en toe wat huizen of een boerderij.

Halverwege, een café in een gehuchtje. Ze hebben er homemade amandelgebak  en marmercake. Mmmm!

We eindigen door het centrum van  Vila Nova. Een mooie rondwandeling van 10 km.

Na de late  lunch weer op de fiets. Deze keer naar Altura. Ria heeft Spaanse kaas voor ons gekocht en ook nog een lekker bakje thee op het zonnige balkon.

Vanuit Altura fietsen we rechtstreeks naar M&P. Hier worden we getrakteerd op een heerlijke garnalenmaaltijd. Maar eerst smaakt een wijntje op het zonnige balkon prima. Tussendoor is er ook nog een was voor ons gedraaid.

Brr, wat waait er inmiddels een koude wind! Dat merken we bij het terugfietsen naar de camper. Jas en sjaal echt nodig. De terrasjes liggen er verlaten bij. In de camper voor een uurtje snel warme kleren aan en dan lekker naar ons warme bedje.  De wintertijd in.