Zondag 8 oktober, Parque Campismo Canelas, Armação de Pêra.

Wat een rust op de camping. Dan valt de drukte tijdens de 2 km tot de praia van Armação tegen. Half elf en ook op de strandpromenade is het al vol mensen op weg naar het strand. De vroege herfstvakantiegangers boffen dan ook geweldig met dit nog steeds zomerse weer. En wij erbij natuurlijk.

We fietsen rustig tussen de mensen door. Genieten van de oude pareltjes, zoals het fort, tussen de appartementen.

Door uitgebreide groene in Moorse stijl opgetrokken vakantieresorts peddelen we via de Ecovía (fietsroute) op het gemakje tot het oude kapelletje op de rotskust ten oosten van Armação. Deze resorts vormen een wereld op zich. Achter automatische hekken hoef je niks van het echte Portugal te merken, want alles is er. Winkels, zwembaden, restaurants enz. Vakantiedorpen met prachtige namen, zoals Vale de Mar of Vale Verde.

Het kapelletje Nossa Senhora da Rocha heeft een lange geschiedenis als heilige plaats. Enkele Moorse bogen met Visigotische plantaardige versieringen getuigen daar nog van. Onder een galerij met azulejos staat nu de Madonna. Mooi tussen alle toeristengeweld. De rotskliffen nog steeds indrukwekkend.

Zodra we inmiddels in Lagoa buiten de bebouwing geraken is het gedaan met de geasfalteerde paden. Na een stukje onverhard hossebossen rest ons niet anders dan over de drukke kustwegen terug te keren. We fietsen de camping even voorbij om in Pêra wat inkopen te doen. De middag rest ons om te relaxen en in het zwembad wat baantjes te trekken.

Maandag 9 oktober, Parque Campismo Canelas, Armação de Pêra.

Ons laatste dagje op de camping is een ontspannen doedag. Ik loop niet naar de receptie voor een wasmachinejeton en daarna met de was naar de lavanderia, daarna nog eens om de schone was weer op te halen. Aangezien wij helemaal op het uiteinde van de camping staan is dat iedere keer een heel eind. Daarom kies ik er voor om vlakbij de was handmatig weg te werken. Warm en koud water, grote bakken, waslijn rond de plaats. Op deze manier is het een makkie, prima spier en conditietraining ook nog. Ondertussen kwijt Leen zich, ook handmatig, van de dagelijkse sanitaken. Goed bezig dus. 's Middags fietst hij nog een keertje naar de Aldi en ik trek weer baantjes. Het leven kan simpel zijn.

Dinsdag 10 september, OP Fonte Santa, Quarteira, Algarve.

Vertrek van Parque Campismo Canelas. Wat was het een heerlijk rustige oase in deze drukke toeristische regio en wat heb ik genoten van het zwembad.

We rijden niet ver vandaag. Albufeira voorbij lijkt het al rustiger te worden. De afslag naar Quarteira voert ons langs Vilamoura. Beroemde mensen wonen er, oa een paar bekende voetballers hebben er een optrekje bij de golfresorts.

Aan de rand van Quarteira zetten we ons voor een rijtje campers op de P naast de officiële CP. Morgen is daar de wekelijkse markt. Aangezien we nog geen enkele markt getroffen hebben deze reis, willen we wel weer eens.

Hoe droog, warm en ver het was! De wandeling rond de lagune, langs de camping en over het duin tot de strandpromenade van Quarteira. Puffen is het vandaag. Benauwd warm.

Op de parking wordt het steeds drukker met campers. Alle ramen open of in de schaduw is het best uit te houden. Niet te veel bewegen, dan lukt het wel.

Woensdag 11 oktober, OP Fonte de Paderne (N 37.16818, W 8.20919), Algarve P.

Iets over 9 lopen we over de wekelijkse markt. Er staan minder kramen dan vorige jaren. Ook met bezoekers is het nog rustig. De kramers zijn nog niet echt in de mood. Wij ook niet. Deze voornamelijk zigeunermarkt met kleding, sieraden en wat Portugees spul is vooral veel goedkoop, over de topbling, made in China. We weten nu zeker dat dit eigenlijk onze markt niet is. Gelukkig wordt het wel steeds drukker. Half elf rijden wij de P af.

Een uurtje later staan we naar de zin, weer eens in Paderne bij de wasplaatsen. Het is er rustig. Een Frans camperstel aan de was. 2 campers aan het vertrekken. De vrachtautootjes van de boeren komen water halen. De flink gesnoeide  kakiboom met enkele vruchten. Vandaag estato quieto, morgen gaan we wel weer aan de bak.

Donderdag 12 oktober, OP Fonte de Paderne.

Een klein wasje, de vuilwatertank eens flink doorspoelen. Daar laten we het bij wb corvee vandaag. Om 10 uur wandelen we boven het dorp naar de pas dit jaar gerestaureerde molen. Dit is een omgeving waar we al 4 keer eerder wandelden. Naar de molen is nieuw. Schitterend!

Dan het dorp in. Best nog authentiek. Geen wonder dat de avontuurlijke landrovertrips vanuit Albufeira hier genoeg te zien hebben.

Om kwart over elf lopen we snackbar A Banda binnen voor de thoffie. Wat een leuke stek. Het dagmenu voor € 7, 50 ziet er aantrekkelijk uit. Terwijl wij op wifi zitten verstrijkt de tijd.

Om 12 uur kunnen we bestellen. Het wachten waard. Kip voor mij. Porco voor Leen. Alles grelhado, met frietjes en salade. Mjammie. Ook de olijfjes, brood, water, wijn en toetjes zijn inbegrepen.

Een beetje wiebelig loop ik de dikke anderhalve kilometer terug. Er zijn slechtere manieren om de dag stuk te slaan.

Doña Maria heeft verse artikelen binnen. We kopen altijd wat bij haar. We staan zowat op haar erf. Laranjas voor Leen. Figos secos voor mij.

Vrijdag 13 oktober, Camperstop Messines (€ 6,50), Sâo Bartelomeu de Messines, Algarve, P.

Het was weer een fijn verblijf bij de wasplaats in Paderne. We willen maar 14 km verder. De CP in het dorp Sâo Bartelomeu is ons doel.

Daar aangekomen zien we echter een grote verlaten bouwvlakte. Het busstation lijkt al klaar. Geen campers. We rijden door de nauwe straatjes van het dorp. Eerst maar tanken en boodschappen doen bij de nieuwe Intermarché.

Daarna kijken we bij de brandweer. Ook daar stonden vorig jaar campers. Ook dit terrein blijkt afgesloten. Helaas. We vinden een dagje dorp met bezoek aan de overdekte markt op zaterdag altijd leuk, maar dat zit er deze keer niet in. Zodoende rijden we vandaag al naar Camperstop Messines.

André verwelkomt ons hartelijk. Naast de rivier mag niet meer gecamperd. Jammer genoeg zijn er daardoor minder plaatsen beschikbaar. In deze tijd is er echter nog genoeg keuze. We vinden boven op het terras een pracht plekje met zon, schaduw en uitzicht. De rest van de dag genieten we van de oorverdovende rust hier. Het is bloedheet.

Zaterdag 14 oktober,  Camperstop Messines.

Een fietstochtje in deze omgeving staat al een poosje op het verlanglijstje. We kiezen er één door André op de App RouteYou gezet. Rechts de CP af. Stevig hobbelend voorbij de jagers. Tjee! Wat is het dor en droog overal. Een triest record sinds jaren. Dat is de keerzijde van het voor ons nog steeds zo fijne zomerse weer.

Onderdoor de snelweg bereiken we Messines. Stopjes bij de kerk, de drukke overdekte zaterdagmarkt en ook weer een rommelmarktje vandaag.

Het spoor over, steil omhoog tot de Capela Sâo Pedro.

Verder door de campo. Heuvel op en af. Een stukje grit naar de Ermida Santa Ana is te heftig. Zoveel gaten en stuifgrond. Slecht voor de fietsjes. We draaien om. Inmiddels wel al een pracht zicht op de Barragem do Funcho.

Even verder pauze onder de eucalyptusbomen aan het stuwmeer.

Voort gaat het weer. Nu gelukkig steeds verhard. In het dorpje Amorosa is het een drukke boel bij het plaatselijke supertje, tevens snackje. Veel te eten zien we niet. De lokale mannen staan allemaal met een bierflesje. Van 2 pickupjes verdwijnen een paar pompoenen. Na het pilsje een pompoen mee voor moeder de vrouw. Weer eens wat anders dan een bloemetje ;-)

Beneden ons ligt onverwacht snel ineens SB de Messines. Nog ff langs de kleine Intermarché. Jawel, ze hebben nog een heerlijk warm, krokant kippetje met pikante piri pirisaus voor ons. Een krop sla is ook snel meegesnaaid. Klaar is onze lunch bij terugkeer. Pittig tochtje van 25 km. Bij ons is dat dik 30 geworden.