NL trip 2, oost-west 2016.

Vrijdag 19 augustus, Boerderij Camping De Kommer 15, Loon op Zand.

Voor we over enkele weken afzakken naar het zuiden pakken we de binnen en buiten schoon geboende camper in. Het doel vandaag Loon op Zand. Morgen start er de jaarlijkse familie fietsdag.

Half 12 op pad. Diesel en fruit bij de Meeuw in Rilland-Bath. Daar nemen we een afsteker richting Tholen. Bij de sluizen in de Oesterdam vinden we een leuke lunchplaats aan het haventje.

Nu we toch van het rechte pad af zijn, verder over de noordelijke route, boven  Roosendaal, Breda en Tilburg. De afslag bij Waalwijk, langs de Efteling en dan zijn we er al.

Weldra staat Libby geïnstalleerd op de gereserveerde plaats. Leen spoelt meteen de verswatertank door en gooit er reiniger in. De kraan is vlakbij. We redden ons ondertussen wel.

Zaterdag 20 augustus, Boerderijcamping De Kommer, Loon op Zand.

Familiefietsdag Loonse en Drunense Duinenroute, plus minus 42 km.

Een sportieve prestatie, maar vooral supergezellig. Van terras naar terras en tot slot een overheerlijk verrassingsmenu bij Café-Brasserie De Gouden Laars.

Ondanks de weersvoorspellingen houden we het de hele dag droog. De zon laat zich zelfs regelmatig zien. Na het diner sjezen we onder een dubbele regenboog naar de camping.

Zondag 21 augustus, OP Bemmel.

Een regendag. Saniën tussen de druppels door. Vertrek van het gastvrije Vekabocampinkje in Loon op zand. Langs 's Hertogenbosch en Nijmegen belanden we over Maas en Waal aan de rand van het dorp Bemmel op de Parking. 3 plaatsen voor campers, geen voorzieningen.

Met dit natte weer vinden we de CP onder fruitbomen in het naburige dorp Ressen minder geschikt. Vandaag staan we liever verhard. Na de lunch komt vriend Theo met Jack Russel Koosje uit Nijmegen aangetuft. Onder voortdurende buien praten we bij. Fijn elkaar weer te zien.

Maandag 22 augustus, CP Jachthaven 12, Hengelo.

De CP van Bemmel is ook TOPplaats. Toeristisch overstappunt voor wandelen en fietsen. Zowel Nijmegen als Arnhem liggen op fietsafstand. Helaas staat ons nog een dag regen te wachten. Daarom blijven we niet in Bemmel. Via Huissen (spreek uit Husen) tot de zuidelijke rondweg van Arnhem.

De A12 richting oost en dan de A18 tot voorbij Doetinchem. Door de groene Achterhoek, we rijden voornamelijk rond Lichtenvoorde, Eibergen en Groenlo.

Vanaf Haaksbergen door het Twentse landschap naar Hengelo.

Hengelo heeft 2 CPs. In eerste instantie kiezen we voor de jachthaven. Besluiten toch voor de andere, een boerderijCP te kiezen. Daar aangekomen worden we uiterst vriendelijk ontvangen. Het sanitair is piekfijn. Maar het alles overheersende geluid van de snelweg, werkelijk naast het besloten erf, doet ons toch weer de 4 km terugrijden.

Bij de jachthaven hoor je de snelweg ook, maar minder doordringend. Het uitzicht is echter vele malen beter. Bootjes aan de ene kant, af en toe een vrachtschip door het kanaal. Sanitair Ok. Helemaal goed.

Door miezerregen fietsen we Hengelo in. Op zoek naar - lang niet gezien - vriendin. Het telefoonnr niet meer in gebruik. Ook het adres blijkt niet meer te kloppen. Een vriendelijke buurvrouw wijst ons de straat erachter. Daar woont ze nu. Helaas! Dat huis is leeg! Net vorige week verhuisd naar Boekelo, vertelt de buurvrouw daar. Jammer, net te laat! Via de Jumbo fietsen we naar ons campertje terug en genieten daar van het uitzicht met regelmatig een passerend vrachtschip en de Vuelta op tv.

Dinsdag 23 augustus, Camperboerderij Groot Westerveld 7,50, Terschuur/Barneveld.

De zon lacht ons toe. Dat is fijn wakker worden bij de jachthaven van Hengelo. Pas voor het eerste jaar open, vertelde de nieuwe jonge havenmeester gister. Prima geregeld. Mooi uitzicht, douchen in het havengebouw.

Zigzag door de wijk tot de snelweg. Op een thoffiestop na, doorsjezen tot Barneveld. Daar hebben we vanmiddag afgesproken.

De CP ligt aan de rand van het dorpje Terschuur. 4 plaatsjes voor de boerderij. Een tuinhuisje met water, info en eitjes te koop. Aanmelden hoeft niet. De betaling kan persoonlijk afgegeven, maar er staat ook een geldkistje klaar. Deze familie houdt van privacy. Niks mis mee. Prima geregeld.

Via de knooppuntenkaart uit het tuinhuisje de route naar nichtje M uitgestippeld.

Het is goed elkaar te ontmoeten. M. fietst met ons mee en brengt ons naar de bijzondere thee/kunsttuin Beatrijs in Voorthuizen. We 'doen' de volledige rondwandeling. Het winkeltje is ook een bezoek waard. Dan een drankje met home made lekkers op het terras.

Nog een stukje fietsen we samen op. Dan scheiden zich onze wegen. Wij volgen de knooppunten door het bos naar Zwartebroek. De Spar voorziet ons van de nodige boodschappen. Bij de camper maken we het ons gemakkelijk. Het is erg warm geworden. Te warm om te koken.

Woensdag 24 augustus, CP Jachthaven Middenmeer 10, Noord-Holland.

Het is nog aangenaam vertoeven op de camperboerderij in Terschuur op de Veluwe. Een rustig begin van de dag. Binnendoor naar Nijkerk.

Door de polder naar Lelystad.

Het IJsselmeer over naar Enkhuizen.

Een warme ontmoeting met onze vrienden in Hoogkarspel.

Dan duurt het niet lang meer of we installeren ons bij de jachthaven van Middenmeer in de schaduw van een grote boom. Zoals zo vaak in de kop van Noord-Holland staat er een stevige wind. Prima uit te houden. De Middenmeerse jeugd duikt van de brug in het kanaal. Af en toe passeert een bootje of vrachtschip. Topplek weer!

Donderdag 25  augustus 2016, CP Jachthaven Broekhorn €10, Heerhugowaard.

Tot na het weekend blijft het tropisch. We hebben er allebei last van. Na overleg besluiten we vandaag naar Broekhorn te rijden, onze vrienden te bezoeken en dan morgen of een zeer schaduwrijk  plekje te zoeken of direct naar huis.   Het Wieringerland uit. Een half uurtje rijden en we staan op de laatste vrije plaats.

Op de fiets naar Zuid-Scharwoude. Lunchen met onze vrienden en genieten van elkaars gezelschap. Het is heet, heel heet. De rest van de dag hangen we voor pampus bij de camper.

Vrijdag 26 augustus, thuis.

Zo warm gister op CP Broekhorn. Hoewel het vanmorgen licht bewolkt is en er zelfs een paar druppels vallen, staat ons besluit vast. We gaan naar huis. Druk op de weg. De westelijke route rond Rotterdam nemen we voor het eerst. Door de Kethel- en Benelux Tunnel. Een goed alternatief. Zonder file over de eilanden.

Precies een week weg geweest. De geplande bezoekjes gebracht, minder recreatief. Eerst vanwege de regen, daarna gooide de hitte roet in het eten. Geeft niet. Het is goed zo. Over een paar weken hopen we weer af te zakken naar het zuiden.